Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Търговският трик „намаление в намалението“ отиде в историята

През тази година, в кампаниите за „Черен петък“, Коледа и Нова година, търговците няма да могат да прилагат стария трик „намаление в намалението“. Познатият през годините некоректен подход отиде в историята с въведените промени в Закона за защита на потребителите. Това съобщи за Радио Благоевград Габриела Руменова, експерт в сферата на потребителската защита и създател на онлайн платформата „Ние, потребителите“.

„Преди време наблюдавахме следното явление – търговците преминаваха от едно намаление в друго, от есенните промоции, през „Черен петък“, който вече започна, за други предстои, към коледно-новогодишните и чак до януарските. Търговците сумираха процентите и към края на тази „композиция“, ако можем така да кажем, намаленията можеха да  стигнат до 80 или 90%, без реално обаче да са такива, защото, ако се изчислят тези проценти от реалната цена, от която е тръгнало намалението, от септември да речем, то със сигурност сметката няма да е вярна, спрямо цената, на която се продава стоката“ – обясни Габриела Руменова.

Тя даде пример с едно яке, което, ако е струвало 100 лева, през септември е било намалено с 20% и е станало 80 лв., през „Черен петък“ е намалено с още 40%, и така се сумират всички проценти до края на всяко следващо намаление, които всъщност, са нереални.

„Сега, изискването за обозначаване на намалението, е процентът да се изчислява от първата цена, от която е тръгнало намалението, тоест, от тази от нашия пример от септември месец. А преди, търговците изчисляваха всеки следващ процент от последната прилагана цена и сумираха изкуствено процентите. Проверката на тази нелоялна търговска практика изискваше много време и действия, затова законодателят е решил да въведе тази промяна“ – допълни още експертът по потребителска защита.

Габриела Руменова обърна внимание на някой маркетингови трикове, които прилагат търговците, особено по отношение на времето за пазаруване.

Създават се сайтове специално за кампаниите Черен петък или пък оферти във вече съществуващи електронни магазини. Поставят се броячи, които ни казват, че валидността на предложението изтича след един час или денонощие. Това е начин да ни подтикнат бързо да вземем решение и да не търсим още предложения на други търговци. Ако се поддадем, може да направим необмислена покупка, която излишно да натовари бюджета ни– за това предупреди още Габриела Руменова от онлайн платформата „Ние, потребителите“.

Тя припомни, че когато пазаруваме онлайн, на първо място е важно да се уверим, че сайтът е безопасени легитимен. На второ място да сравняваме цените ида не прибързваме с покупките.

Чуйте подробностите в интервюто на Биляна Славчева с Габриела Руменова:







Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Елена Панайотова представя книгата „Приложен театър”

Елена Панайотова представи своята книга „Приложен театър” в Регионалната библиотека на Благоевград. Тя е доктор по театрално изкуство в Нов български университет. Специализирала е европейска култура в Университета в Амстердам и театрална антропология в театър „Один” в Дания. Дългогодишен преподавател е по театрално изкуство в Академията за изкуства..

публикувано на 24.04.24 в 18:37

„Великден във всеки дом” – благотворителна инициатива в Дупница

 „Великден във всеки дом” - т ова е новата кампания на сдружение  „Близо до теб“ за даряване на пакетирани козунаци на самотно живеещи пенсионери в селата от община Дупница. Екипът на сдружението благодари за подкрепата на хората с добри сърца в грижата за хора в нужда. В благотворителната инициатива апелът е да се дарят козунаци, които ще..

публикувано на 24.04.24 в 13:56
Румен Гълъбинов

Румен Гълъбинов: Българинът потребява повече и успява да инвестира

По данни от Наблюдението на домакинските бюджети през 2023 г. на НСИ, годишният общ доход средно на лице от домакинство е 10 846 лв. и нараства с 20.4% спрямо 2022 година. За последните десет години (2014 - 2023 г.) - се увеличава 2.3 пъти.  Годишните разходи са 10 044 лв. средно на лице, което е с 19.7% повече в сравнение с 2022 година. За периода..

публикувано на 24.04.24 в 10:19

WWF ще пусне в Дунав 1,6 милиона есетри

Европейската комисия призова държавите-членки да увеличат усилията си за справяне с бракониерството и незаконния трафик, за да опазят малкото останали есетрови риби на континента. Въпреки че са надживели динозаврите, днес те са най-застрашената от изчезване група животни в света. От шестте вида есетри, които са се срещали в Дунав, вече са..

публикувано на 23.04.24 в 13:22

Доброволци от Гоце Делчев с отличие за каузата за чиста околна среда

На официална церемония на 18 април бяха обявени победителите в годишните награди на организацията  „ Time Heroes “. Призове получиха хората и организациите с изключителен принос за развитието на доброволческата култура в България през 2023 г. С награда „Героите“ беше отличена и организацията „Green and clean“ от Гоце Делчев с основател Георги..

публикувано на 23.04.24 в 10:55

Веселин Христов: Възстановяваме диалога в БСП-Благоевград

Помирението в БСП-Благоевград е въпрос, който вълнува не само нашите членове, но и всички граждани на общината. Всички очакват БСП да бъде силна партия и считам, че това е възможно. Помирението вече е факт. Това заяви в предаването „Събития и личности“ на Радио Благоевград Веселин Христов, председател на общинската структура на БСП в областния..

публикувано на 22.04.24 в 12:25
Вилиан Стефанов

Фотоизложба в Благоевград показа последствията от ядрената аварията в Чернобил

Фотоизложбата „Изгубени във времето“, с 20 фотографии от забранената зона край Чернобил,  ще бъде открита в Благоевград на 26 април. Това е датата, на която през 1986 година,  стана  аварията в Чернобилската атомна централа. Преди войната в Украйна, зоната край Чернобил бе една от най-посещаваните туристически атракции в света, за което голяма..

публикувано на 22.04.24 в 09:28