foodprice.bg e адресът, на който вече е активна новата интернет платформа, на която можем да следим цените на храните в търговската мрежа. Тя ще съдържа информация за около 50 хранителни продукта от първа необходимост, но засега можем да проследим цените на около 30 хранителни продукта от „малката потребителска кошница“.
„Това е началото на една единна информационн асистема, с цените на едро и с цените на дребно. Въпросът е да се покаже реално и едното, и другото, и целият процес на ценообразуване. Целта е да се информират особено потребителите, какви са процесите и когато тръгнат да извършват своите покупки, да са информирани как да ги правят тези покупки“, обясни за Радио Благоевград Владимир Иванов, председател на Държавната комисия по стоковите борси и тържища.
Платформата дава информация не само за най-ниската цена по принцип, а за хода при ценообразуването по градове, в страната, в държавите от евросъюза и в трети страни. Тя се събира ежеседмично засега, но в нея не попадат цените на храни в промоции.
„Системата ще продължи да се развива и ще стане национална. Нивата в страната дават информация кой какво върши и е индикатор за некачествени процеси или злонамерен такива. Над 30 търговски вериги са заявили желание засега, да участват с информация в тази платформа. Когато се изгради добра репутация на даден търговец, това ще спомогне пазарът да стане по-добър. Това не е панацея за системата, защото тя е част от мероприятия, които трябва да се направят“, допълни експертът.
Потребителите могат да проследяват цените и в други страни, както членки на евросъюз, така и трети държави. Идеята е, гражданинът да стане по-активна страна, за да може и взаимодействието с търговеца да стане по-добро.
Ако се установи несъответствие между подадената информация от търговеца и цената на съответната стока на щанда в магазина, се предвиждат и санкции.
„Що се касае до доброволния механизъм, най-голямата санкция ще е сриване на репутацията на даден търговски субект. Предполагам, че никой няма да даде грешна информацияа, за да срине сам репутацията си. Това само по себе си ще се превърне в нелоялна практика веднага“, коментира още Владимир Иванов.
Той е категоричен, че в пряк смисъл, тази мярка няма как да повлияе върху намаляването на цените на храните. Това е платформа за образование и формиране за по-качествени търговски сделки, тъй като прозрачността винаги вреди на негативните механизми. Очакванията са самите хора да повлияят на негативните практики. Това ще доведе до увеличаване на потребителската култура в обществото. При съмнение за нередност, потребителите могат да сигнализират на телефоните на контролните институции, които също с