В рамките на проекта „Иновативно образование в хуманитарни и социални науки чрез цифрова трансформация и модернизация на учебните програми“ Университетът „Мария Кюри Склодовска“ бе домакин на научен семинар с участието на преподаватели от Филологическия факултет на ЮЗУ "Неофит Рилски“ в Благоевград, координиран от неговия декан проф. Магдалена Панайотова и в Люблин от д-р Камен Рикев. Университетът "Мария Кюри-Склодовска“ е асоцииран партньор на Югозападния университет „Неофит Рилски“ - Благоевград, на Великотърновския университет „Св. Св. Кирил и Методий“ и Софийския университет „Св. Климент Охридски“.
„С огромно задоволство мога да кажа, че имаме страхотно и много ефективно сътрудничество на ниво международни проекти, преподавателски контакти, на ниво научен обмен. Много харесвам филологическите, хуманитарните издания като „Езиков свят“, „Балканистичен форум“, от които ние се учим. Контактите с колегите от Благоевград са много мили и ценни“, сподели за Радио Благоевград д-р Камен Рикев - български лектор в катедрата по славянско езикознание на университета в Люблин, който преди броени дни бе гост на Филологическия факултет на ЮЗУ.
„Популяризацията на България е мое лично дело, аз като българин, като човек с мои лични разбирания, ми е много приятно, когато успея да предам някакво топло чувство към България, някаква добра, актуална информация за моята родина“, каза още д-р Рикев и посочи, че българистиката в Полша е „на изключително равнище: няколко университета развиват интерес към българистиката и самите поляци - българисти, мога да кажа, че са на много добро, завидно професионално равнище“.
Д-р Рикев припомни, че Люблин е на 96 км от границата с Украйна и на 140-150 км от границата с Беларус. „Отношението на полското общество е категорично еднозначно: имаме агресор, имаме жертва, имаме страдащи хора, а поляците са народ, който през целия 20-и век е утвърдил понятието солидарност“, подчерта д-р Рикев във връзка с войната в Украйна, огромната бежанска вълна в Полша, впечатляващата организираност на полските институции и гражданското общество, подкрепата, която получават бягащите от войната хора.
Интервюто с д-р Камен Рикев чуйте в звуковия файл:
През месец март отбелязваме прехода от зима към пролет и събуждането на природата с връзването на мартенички. Легендата зад мартениците и Баба Марта е богата на символика, която отразява вярванията на древните и тяхната дълбока връзка с природата. Но освен тази символика съществуват и много забавни народни приказки за баба марта и сърдития й..
Българи и сърби ще посрещнат заедно 1 март, празника, посветен на Баба Марта и Деня на самодееца в България, с голям концерт в сръбския град Бабушница. Организатори са Пътуващо читалище "Бащино огнище", Фондация „Македония“ и Домът на културата в град Бабушница. В събитието ще участват местни самодейци и музикантите от българския оркестър..
Оказва се, че хазартната зависимост става все разпространена и в по-малките населени места, където игралните зали и казината „никнат като гъби“. Липсата на доходна работа и нежеланието на младите хора да работят за малко пари, са една от основните причини да се наблюдава увеличена хазартна зависимост в България, която дори на места измества..
17-годишният Юлиян Димитров от кочериновското село Бараково спечели голямата награда в 11-ото издание на Националния литературен конкурс „И децата покоряват светове. Покажи, че можеш!“ . Ученикът впечатли журито със своето есе на тема "Бих се родил отново". „…Бих се родил, за да прощавам, защото е правилно. Прошката е освобождение за самия теб...
Във времето на социалните мрежи и живот в онлайн пространството, звучи като шега четвъртокласничка от Благоевград да е прочела 229 книги, но е истина. Само можем да се усмихнем и да кажем има и такива деца. Тя е Йоанна Терзийска на 10 години е , учи в Средно училище с изучаване на чужди езици „Свети Климент Охридски“ в областния град. А..
Започна турнето с екоигри в 7 града в страната, сред които Перник, Кюстендил и Петрич. Състезанията се организират от платформата „Пукльовците“, която цели да стимулира директното общуване и взаимоотношения между децата. И това не къде да е, а в училища среда – там, където започва тяхното истинско социализиране. Това сподели в ефира на Радио..
Всяка последна сряда от февруари се отбелязва Световният ден против тормоза в училище, известен като „Ден на розовата фланелка“. Тя символизира неприемането на тормоз и насилие в училищетo . За пръв път „Денят на розовата фланелка“ е проведен в Канада през 2007 година като протест, организиран от двама ученици – Дейвид Шепърд и Травис..