Жители, екоактивисти и представители на местния бизнес на град Кресна за пореден път излязоха на протест в края на април. Поводът е несъгласието им с варианта за трасе на пътя, който предвижда сегашният главен път Е-79 да бъде ремонтиран и преобразуван в скоростен път в посока към Гърция. Протестиращите изразиха притеснения от подобно решение, което ще пречи на транспортните връзки и ще удължи времето за пътуване на хората от района до малките населени места. Основното искане, изразено от протестиращите, е магистрала "Струма" да минава извън Кресненското дефиле, като сегашният път Е-79 бъде оставен като алтернатива.
След медийното отразяване на протеста се появиха твърдения в публичното пространство, в социалната мрежа и в анонимни постове под публикации, че протестът е заради замирането на крайпътните заведения и търговски обекти.

Факт е, че с активното пътуване към курортите в южната ни съседка Гърция пътят през Кресненското дефиле разкри различни възможности за местния бизнес. Дейността на рафтинг клубовете по река Струма помогна за развитието на туристическия потенциал в град Кресна и селата на общината. Интензивният туристически поток по главния път допринесе за появата и на крайпътни заведения, предлагащи традиционни ястия. Това даде шанс за развитие на местния бизнес в района.
Дали крайпътните заведения са единствената причина, за да се протестира срещу варианта да има скоростен път през пролома?!
Дългогодишно недоволство срещу магистрала в Кресненския пролом изразяват и екоактивисти от Сдружение за дива природа БАЛКАНИ с кампанията "Да спасим Кресненския пролом".
Според зелените активисти оставянето на местните хора и региона без локален път ще застраши както живота на хора и на животни, така и икономиката на района и предупреждават, че ще бъдат унищожени най-ценните земеделски земи.
И ако за скептиците проблемът с магистралния път е в малките ханчета, предлагащи скара, то за жителите на Кресна по-важен е въпросът, че придвижването в района ще е сложно и ще се налага да пътуват до Симитли и да се върнат обратно по скоростния път, за да достигнат до някои населени места в общината. Местните са притеснени, че при инцидент няма да могат да разчитат на бързата реакция на екипи на "Спешна помощ".
"…на нас ни загива всичко. Там са Ощавска река, Казаните (местната забележителност - малки водопади, б.а.), имаме земи, които остават недостъпни в същия момент. Нашето предложение е да се качат и двете ленти на магистралата... двете ленти трябва да бъдат извън Кресненското дефиле. То да остане алтернативен път... Ако аз пътувам и трябва да и плащам магистралата, те ще ме задължат да се кача на нея, не на локален път… Имаме и забележителности, до които ние местните жители няма да имаме достъп, за да стигнем… Това е най-опасният вариант, който искат да направят през пролома, в който безопасността ще бъде в най-тежка фаза… Като стане пътен инцидент, да речем на Кресненското ханче, откъде ще дойде линейка? Най-близкият вариант е да дойде от Кресна. Но няма как да пристигне, тъй като пътят ще е еднопосочен и трябва да дойде от Симитли – три пъти по-далече е разстоянието. Ако има пътно произшествие на изхода на дефилето, същото ще е положението – при еднопосочен път откъде ще дойде линейката? Времето се увеличава главоломно" , споделят жителите на Кресна пред БНР.
Мотивите за протеста на местната общност не са фокусирани в спасяването на крайпътните ресторанти, а в изборът на най-безопасния и удобен за тях вариант на трасе на АМ "Струма", който не минава през пролома, каза Антон Драчев от Инициативния комитет за спасяване на Кресненското дефиле.
"Ние сме категорични, че не сме за спиране на магистралата, тъй като има вариант. И той е т.нар. Г-20, в който двете платна на магистралата минават високо през селата Полето, Брежани, Стара Кресна и водят в Кресна. Ние настояваме за този вариант, а не да спасяваме бизнес с "кебапчета" и ресторанти или магазини" , заяви Антон Драчев.
На 4 май министърът на регионалното развитие Иван Шишков обясни, че е издал разрешение за строеж на малък участък от пътя, в който свършва магистралата, но това не предопределя изборът на трасе. Той обясни, че екоминистерството продължава да прави анализ на мерките, който до няколко месеца ще е готов. По думите му ако мерките докажат възможността за избор на трасе, което отговаря на ОВОС-а, който към този момент е действащ ще може в най-скоро време да започне строителството на магистралата.
Твърдението, че протестът на жителите в Кресна срещу варианта за скоростен път от АМ "Струма" е само заради крайпътните заведения и няколкото търговски обекта е ПОДВЕЖДАЩО. Местните хора са притеснени не само от замиране на района, но и от трудното и сложно придвижване извън населените места на общината.
--------------------
Този материал е изготвен по проекта "Пилотни радио-проверки на факти за по-надеждна медийна среда" (#factcheckEI_BNR), изпълняван от Фондация "Европейски институт" и Българското национално радио с финансовата подкрепа на Европейския фонд за медии и информация (European Media and Information fund) – EMIF. Отговорността за съдържанието, подкрепено от Европейския фонд за медии и информация EMIF, е на автора и може да не отразява позициите на EMIF и партньорите на фонда – Фондация "Калуст Гулбенкян" (Calouste Gulbenkian Foundation) и Европейския университетски институт (European University Institute).
Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck
Допълнително камери, концентрирани на местата с най-много инциденти и вандалски прояви, са монтирани в Община Благоевград, това каза в ефира на Радио Благоевград главният експерт „Отбранително- мобилизационна подготовка“ (ОМП) в Община Благоевград Кирил Кочарков. Нови камери бяха поставени в зала „Орфей“, парк „Македония“, където се провеждат..
На 1 ноември - Деня на будителите за 18 поредна година стартира кампанията „Операция плюшено мече“. Това е инициатива, която сбъдва хиляди коледни мечти на деца и възрастни в нужда. Тази година, освен да зарадват с коледен подарък, желаещите ще могат да влезнат и в обувките на Дядо Коледа. Всеки, който иска да се включи, може да стане част..
Сектор „Тютюн“ посреща Световния ден на тютюнопроизводителите с цялата гама предизвикателства – нападки и рестрикции, най-вече на институционално ниво. „Например от Световната здравна организация и от няколкото европейски директиви, които в момента се преработват, и в тези предложения за промени има заплахи въобще за съществуването на..
Как да се ограничи агресията сред малолетните и непълнолетните лица? От какво се провокира девиантното поведение при децата? Все въпроси, които се повдигат след всяко медийно отразяване на фрапантен случай на невербална проява сред младежи. Последният подобен инцидент завърши с отнемане на живот. В много случаи, за да извършат престъпление,..
Политологът Калоян Методиев бе събеседник в предаването „Събития и личности“. В разговора той коментира политическите събития от последните дни, както и бюджета за следващата година. Методиев определи случилото се през изминалата седмица като „фарс, не криза“. По думите му държавата е била блокирана не заради реален проблем в управлението, а заради..
За последната седмица цената на „потребителската кошница“ на едро достигна 97 лева, съобщиха от Държавната комисия по стоковите борси и тържищата/ДКБТ/ на традиционния брифинг в понеделник. Според анализа, сезонното поскъпване на борсите е вече факт. С 2 лева по-висока е средната цена на основните храни в „потребителската кошница“, като продължава..
Млад, амбициозен и умен – студентът от ЮЗУ „Неофит Рилски“ Георги Николов бе отличен с престижната президентска награда „Джон Атанасов“ за своя иновативен проект FreshPay Hub . Това е цялостна дигитална платформа, която обединява електронна търговия, финтех решения, изкуствен интелект – и всичко това в помощ на земеделието. Една идея, родена в..