Завърши XIII-то издание на конкурса „АГОРА 2022“, който организира неправителствената организация „Активни Граждански Общности за Развитие и Алтернатива“ – АГОРА. Конкурсът се провежда в партньорство със Софийския университет „Климент Охридски", Народното читалище „Братство 1869" – град Кюстендил, Народното читалище „Обединение 1913" - град Кърджали и с подкрепата на Министерството на културата. „Конкурсът АГОРА е плод на нашата безспорна любов към читалищата, вярата в бъдещето и в перспективите на тази организация. С конкурса АГОРА искаме да покажем различни модели, с които съвременното читалище работи. Това е една сцена, едно пространство, което показва иновациите, новото, различното, показва опитите и усилията на читалищата да намерят нови пътища и посоки в своето развитие“, сподели за Радио Благоевград Емилия Лисичкова, основател и председател на АГОРА.
Тази година участниците в конкурса са 40 от цялата страна, които се състезаваха за наградите в пет категории: „Общност в развитие”, „Солидарност и хуманност”, „Изкуство и култура за развитие“, „Перспективи за израстване”, „Най-продуктивно партньорство“. Победителите можете да научите на: http://www.agora-bg.org/bg/news.html?newsid=789).
Сред наградените читалища са НЧ "Просвета - 1908" - село Баня, община Разлог, което бе отличено от Софийският университет с грамота „Наследство БГ" за съхраняване на културното наследство. А журито на конкурса поощри със специалната награда „Ново начало” инициативата на НЧ "Самообразование - 1925" – село Бобораци, община Радомир за възстановяване дейността на читалището в селото.
„Работим с читалища с твърдата вяра и убеденост в потенциала, който те имат, да бъдат съвременна, модерна, актуална организация на общността. Организация, която да бъде чувствителна към потребностите на хората, да ги събира, да прави моста между миналото и бъдещето, да свързва поколенията, която създава пространство за бъдеще“, каза още Емилия Лисичкова и подчерта, че посоките, в които читалищата могат да се развиват, са много, защото и предизвикателствата са много големи. „И за да бъдеш актуален, трябва да тичаш с тях, в много случаи трябва да ги изпреварваш“.
Интервюто с Емилия Лисичкова чуйте в звуковия файл.
През месец март отбелязваме прехода от зима към пролет и събуждането на природата с връзването на мартенички. Легендата зад мартениците и Баба Марта е богата на символика, която отразява вярванията на древните и тяхната дълбока връзка с природата. Но освен тази символика съществуват и много забавни народни приказки за баба марта и сърдития й..
Българи и сърби ще посрещнат заедно 1 март, празника, посветен на Баба Марта и Деня на самодееца в България, с голям концерт в сръбския град Бабушница. Организатори са Пътуващо читалище "Бащино огнище", Фондация „Македония“ и Домът на културата в град Бабушница. В събитието ще участват местни самодейци и музикантите от българския оркестър..
Оказва се, че хазартната зависимост става все разпространена и в по-малките населени места, където игралните зали и казината „никнат като гъби“. Липсата на доходна работа и нежеланието на младите хора да работят за малко пари, са една от основните причини да се наблюдава увеличена хазартна зависимост в България, която дори на места измества..
17-годишният Юлиян Димитров от кочериновското село Бараково спечели голямата награда в 11-ото издание на Националния литературен конкурс „И децата покоряват светове. Покажи, че можеш!“ . Ученикът впечатли журито със своето есе на тема "Бих се родил отново". „…Бих се родил, за да прощавам, защото е правилно. Прошката е освобождение за самия теб...
Във времето на социалните мрежи и живот в онлайн пространството, звучи като шега четвъртокласничка от Благоевград да е прочела 229 книги, но е истина. Само можем да се усмихнем и да кажем има и такива деца. Тя е Йоанна Терзийска на 10 години е , учи в Средно училище с изучаване на чужди езици „Свети Климент Охридски“ в областния град. А..
Започна турнето с екоигри в 7 града в страната, сред които Перник, Кюстендил и Петрич. Състезанията се организират от платформата „Пукльовците“, която цели да стимулира директното общуване и взаимоотношения между децата. И това не къде да е, а в училища среда – там, където започва тяхното истинско социализиране. Това сподели в ефира на Радио..
Всяка последна сряда от февруари се отбелязва Световният ден против тормоза в училище, известен като „Ден на розовата фланелка“. Тя символизира неприемането на тормоз и насилие в училищетo . За пръв път „Денят на розовата фланелка“ е проведен в Канада през 2007 година като протест, организиран от двама ученици – Дейвид Шепърд и Травис..