В предстоящите дни на по-интензивни покупки от кампаниите за Черния петък, Коледа и Нова година, в потребителската рубрика по Радио Благоевград „Потребителска кошница“, насочихме вниманието на потребителите към една важна тема, свързана с опазването на личните им данни. Тя бе акцент в гостуването на експерта в сферата на потребителската защита Габриела Руменова, която бе водещ в рубриката „На твое място“, посветена на 50-тия юбилей на Радио Благоевград.
Миналата година по това време, бяха много актуални картите за отстъпки, които в някои случаи се издаваха срещу информация за име, телефон, адрес, имейл, рождената дата. Това са твърде много данни, които ни се искат, за да получим отстъпка за някакъв продукт.
Така ли е? Габриела Руменова попита Александър Масларски, експерт по защита на данните и бивш член на държавната Комисия за защита на потребителите.
„Ако ни се предлагат някакъв продукт или услуга безплатно, и ни се предлага някаква отстъпка, за да ни се съберат някакви наши лични данни, общо взето нашите лични данни се превръщат в един продукт и на практика си купуваме тази отстъпка с нашите лични данни. Това, което е важно да знаят в случая потребителите е, че всяко едно лице, физическо или юридическо, в момента, в който започва да обработва някакви лични данни за търговски нужди, то по силата на Закона, автоматично се превръща в администратор на лични данни и попада под общия регламент за защита на данните и Закона за защита на личните данни. Този Закон и този регламент са създадени за това, вие като субект на лични данни, да можете да защитавате вашите права и свободи“, коментира за Радио Благоевград Александър Масларски.
Факт е, че потребителите все още не са подготвени за това, как да реагират в подобни ситуации и как да преценят кои данни да предоставят и кои не. Затова експертът съветва:
„Първо, потребителите да разберат, дали този търговец е обявил на своята интернет страница политика за защита на личните данни. Това е текст, с който търговецът трябва да ви уведоми защо събира тези данни, с какви цели, колко дълго ще ги събира, за какво ще ги използва, колко дълго ще ги съхранява и дали ще има други получатели на тези данни. Съветът е, потребителите добре да преценят дали тези лични данни, които иска да събере от тях търговецът, отговарят на един от водещите принципи за защита на личните данни. Тоест, дали търговецът не изисква лични данни, които не са необходими за този продукт или услуга, които се предоставят. Понякога се събират „чувствителни“ данни, които не са необходими“, обясни още експертът.
Според Александър Масларски, за да е законосъобразен този процес, трябва да има изрично съгласие от страна на потребителите при събирането на личните данни. На същия принцип, потребителят винаги може да поиска тези данни да бъдат заличени, когато той прецени, че вече няма да се възползва от дадената отстъпка, карта или рекламна брошура. Администраторът е длъжен да заличи веднага вашите лични данни.
„Ако това не се случи, трябва да потърсим Комисията за защита на личните данни. Това е компетентният национален надзорен орган за защита на личните данни и всеки субект на данни, всеки един български гражданин, има правото на жалба да този надзорен орган, ако е убеден, че неговите права са нарушени от дадения администратор на лични данни, в случая от търговеца“, уточни още Александър Масларски
Подробностите можете да чуете в интервюто на Габриела Руменова с Александър Масларски:
Едни от най-ярките и интересни обичаи в традиционния български календар са народните кукерски игри – маскаради. Той датира още от древните времена на траките и е успял да се съхрани през всички векове, свързани с големи политически и социални изменения за страната ни. Кукерите пък са един от най-колоритните и загадъчни символи на българската..
От отколешни времена в разложкото село Добърско битува традицията на 6 януари, Богоявление, да се отбелязва, както древният обичай „Водици“, така и празникът на населеното място. Според кмета Янис Будин, в миналото на този ден е била Бъдни вечер, а на следващия ден Коледа, което е още един повод, точно тази дата да е избрана за празник на..
В деня, в който честваме рождения ден на Христо Ботев , с д-р Кирил Алексиев разговаряме за публицистиката на човека, който остави неизтриваема диря в българската история - не само с революционното си дело и героичната саможертва, но и с пълното припокриване на дела и слово. Предлагаме ви да чуете този разговор:
Христо Мухтанов е автор на три книги - "Опити за еволюция", "ТриАда" и "Полюсът на живота". За третата, най-новата, Валентин Дишев пише: " Онова, което наричаме желание да се срещнеш със себе си, да се опознаеш, да разчетеш собствената си идентичност, е един от най-разпознаваемите човешки копнежи. И страхове. Веднъж бях написал „Видях ангел / да плаче /..
Седем разказа, посветени на Хераклея Синтика, са поместени в книгата „Духът на Хераклея“, която скоро ще бъде и на книжния пазар. Нейни автори са петричанинът Димитър Яков и Илиан Ацев, който е потомственик на Аце войвода. „Книгата е готова в електронния си вариант, почти готова и в хартиения. За първи път книгата ще излезе и в аудио разкази..
От 1 януари 2025 година светът влезе в най-новата демографска генерация – Бета. Очаква се те да съставляват около 16 процента от световното население до 2035 година. „Това еволюционно развитие, според мен, тръгна преди 1 януари тази година. Просто така чисто статистически се отчита като дата, като начало. Тези дечица ще бъдат много..
Членството на България в Шенген ще има значително отражение върху туризма и бизнеса, като се очаква облекчаване на граничния режим и засилване на трансграничните връзки с Гърция и други съседни държави. Това коментираха в предаването „Събуди деня“ по Радио Благоевград туроператорът Здравка Чимева и адвокат Борис Харизанов, член на Българо-гръцката..