В предстоящите дни на по-интензивни покупки от кампаниите за Черния петък, Коледа и Нова година, в потребителската рубрика по Радио Благоевград „Потребителска кошница“, насочихме вниманието на потребителите към една важна тема, свързана с опазването на личните им данни. Тя бе акцент в гостуването на експерта в сферата на потребителската защита Габриела Руменова, която бе водещ в рубриката „На твое място“, посветена на 50-тия юбилей на Радио Благоевград.
Миналата година по това време, бяха много актуални картите за отстъпки, които в някои случаи се издаваха срещу информация за име, телефон, адрес, имейл, рождената дата. Това са твърде много данни, които ни се искат, за да получим отстъпка за някакъв продукт.
Така ли е? Габриела Руменова попита Александър Масларски, експерт по защита на данните и бивш член на държавната Комисия за защита на потребителите.
„Ако ни се предлагат някакъв продукт или услуга безплатно, и ни се предлага някаква отстъпка, за да ни се съберат някакви наши лични данни, общо взето нашите лични данни се превръщат в един продукт и на практика си купуваме тази отстъпка с нашите лични данни. Това, което е важно да знаят в случая потребителите е, че всяко едно лице, физическо или юридическо, в момента, в който започва да обработва някакви лични данни за търговски нужди, то по силата на Закона, автоматично се превръща в администратор на лични данни и попада под общия регламент за защита на данните и Закона за защита на личните данни. Този Закон и този регламент са създадени за това, вие като субект на лични данни, да можете да защитавате вашите права и свободи“, коментира за Радио Благоевград Александър Масларски.
Факт е, че потребителите все още не са подготвени за това, как да реагират в подобни ситуации и как да преценят кои данни да предоставят и кои не. Затова експертът съветва:
„Първо, потребителите да разберат, дали този търговец е обявил на своята интернет страница политика за защита на личните данни. Това е текст, с който търговецът трябва да ви уведоми защо събира тези данни, с какви цели, колко дълго ще ги събира, за какво ще ги използва, колко дълго ще ги съхранява и дали ще има други получатели на тези данни. Съветът е, потребителите добре да преценят дали тези лични данни, които иска да събере от тях търговецът, отговарят на един от водещите принципи за защита на личните данни. Тоест, дали търговецът не изисква лични данни, които не са необходими за този продукт или услуга, които се предоставят. Понякога се събират „чувствителни“ данни, които не са необходими“, обясни още експертът.
Според Александър Масларски, за да е законосъобразен този процес, трябва да има изрично съгласие от страна на потребителите при събирането на личните данни. На същия принцип, потребителят винаги може да поиска тези данни да бъдат заличени, когато той прецени, че вече няма да се възползва от дадената отстъпка, карта или рекламна брошура. Администраторът е длъжен да заличи веднага вашите лични данни.
„Ако това не се случи, трябва да потърсим Комисията за защита на личните данни. Това е компетентният национален надзорен орган за защита на личните данни и всеки субект на данни, всеки един български гражданин, има правото на жалба да този надзорен орган, ако е убеден, че неговите права са нарушени от дадения администратор на лични данни, в случая от търговеца“, уточни още Александър Масларски
Подробностите можете да чуете в интервюто на Габриела Руменова с Александър Масларски:
Те мечтаха. Работиха. Бориха се. И макар, че не спечелиха награда в конкурс за екопроект, спечелиха нещо по-голямо – човек, който повярва в тяхната идея и ще я направи реалност. А идеята е наистина много атрактивна – набиране на средства за закупуване на машини за смачкване на пластмасови бутилки и кенчета, които да бъдат поставени в различни..
На 11 май отбелязахме Деня на библиотекаря, една интересна професия, със своя история, минало, настояще и бъдеще. Затова, не само по празнични поводи, трябва да почитаме хората, които са избрали тази професия. Оказва се, че днешните библиотекари спокойно можем да наречем съвременни будители, които влагат не само знания, но и сърце във своята..
Национална мрежа за децата стартира кампанията „Героите не удрят, героите обичат“, която има за цел да повиши осведомеността по въпроса и да насърчи родителите да бъдат истински герои за децата си. Инициативата не само подчертава важността на възпитанието без насилие, но и призовава към промяна в обществените нагласи относно методите на дисциплина..
С богата програма село Полето празнува своята 70-годишнина. По традиция празникът на селото е на 11 май – ден за почит към Светите равноапостоли и просветители Кирил и Методий. Празникът на село Полето се организира от Кметство – с. Полето, НЧ „Никола Вапцаров“ 1964 – село Полето, със съдействието на Община Симитли. Селото е основано през 1955..
Църквата „Св. св. Кирил и Методий“ в Якоруда е построена през 1910 година, а размерите ѝ са 20х25х12 метра, обясни Данаил Голомехов, който от десет години е свещеник в храма. Цялата църква е изработена изцяло от гранит, по нея няма много дървена конструкция. През 1912 година храмът е напълно завършен. В църквата винаги има служба и света..
„Молитва за мама“ е новата песен на благоевградската певица Ивана Дякова. „Тази песен е много специална за мен. Това е моята изповед, моят начин да кажа благодаря на най-важния човек в живота ми - мама. Песента е посветена на всички майки“, обясни Ивана Дякова в предаването „Неделя у дома“. Текстът е дело на поетесата Катя Кирянова. По..
Поредно опасно предизвикателство в TikTok прати момиче в болница и едва не отне живота й. Детето е загубило съзнание след опасна игра за задържане на дишането. Пострадалото момиче е в тийнейджърска възраст. Връзката между подрастващите и социалните мрежи придобива плашещи размери. От уж безобидно занимание и „сърфиране“ в свободното време,..