Работещите в Национална система 112 отбелязват днес своя професионален празник. Хората, призвани да бъдат първите, които получават тревожен сигнал за извънредна ситуация. 24 часа в денонощието са посредник между гражданите, изпаднали в беда и спасителните служби.
По идея на Европейската асоциация на спешните номера в Брюксел, Европейският ден на Единния европейски номер за спешни повиквания 112 (ЕЕНСП 112) ще бъде отбелязан под мотото „HeroesUnveiled“.
Програмата включва излъчване на кратък видеоматериал, визуализиращ координацията между ЕЕН 112 и службите за спешно реагиране при постъпване на сигнал за домашно насилие с разширена мобилна локализация и благотворителна изложба базар с творби на служители на ДНС 112 и възпитаници на Националния дворец на децата. Набраните средства ще бъдат преведени по Единната банкова сметка за подпомагане на децата на загиналите и пострадалите при изпълнение на служебните задължения служители на МВР.
11 февруари е обявен за Европейски ден на ЕЕНСП 112 със Съвместна тристранна декларация на Европейската комисия, Европейския Парламент и Съвета от 2009 г. и се чества официално в страните-членки от Общността.
Единният номер функционира у нас вече 16 години.
В интервю за БНР-Радио Благоевград директорът на Дирекция „Национална система 112“ Марина Велинова коментира днешните предизвикателства пред работещите в системата, нововъведенията, направени от 2008 г. до днес, планираните новости.
„За изминалата 2023 година приетите повиквания са 3 милиона 760 хиляди, или с над 4.5 процента са се увеличили спрямо предходната година. През последните години повикванията на тел. 112 надхвърлят 3.5 милиона годишно, като в годините този брой варира. Като пример мога да посоча 2012 година, когато бяха получени над 6.4 милиона повиквания, което се дължи на факта, че в края на 2011 година спешните номера 150, 160 и 166 бяха пренасочени към 112. При големи природни бедствия и катаклизми трафикът от обаждания рязко се увеличава“.
Марина Велинова посочи, че за предходната година регламентираните повиквания към единния телефон за спешни повиквания, свързани с конкретни искания за помощ са 2 милиона и 30 хиляди, или 54% от всички повиквания. „Нерегламентираните повиквания са тези, които не са свързани със спешните служби. Отбелязваме спад на база предходната година с 5.4%. Това се случва благодарение на съвместната ни работа с областните дирекции на МВР и налагането на санкции, съгласно закона за тел. 112. За тези 16 години услугата стана обществено разпознаваема и гражданите имат рефлекса при инциденти да търсят спешния телефон. Но проблем в нашата работа продължават да бъдат нерегламентираните обаждания. Голяма част от българите продължават да смятат, че тел. 112 е универсален номер, от който могат да получат справка или определена информация. Когато звънят с подобни искания, заемат излишно спешната линия и препятстват обажданията на хора, които реално се нуждаят от помощ.Възползвам се от възможността, която БНР-Радио Благоевград ми предоставя да се обърна към слушателите: Използвайте тел. 112 само в случаи на внезапна реална опасност за вашето здраве, живот, сигурност и имущество!“
По думите на Марина Велинова работата на операторите е динамична, често стресираща и е натоварена с много обществени очаквания. За 12-часово дежурство един оператор приема от 150 до 300 обаждания. Средно на ден за Национална система те са над 10 000.
За изминалата 2023 г. най-голям е процентът на обажданията към полицията – над 46%, следвани от спешната медицинска помощ – над 38%, над 4.5% са сигналите за пожари, около 10% са обажданията към други служби и ведомства – Изпълнителна агенция „Морска администрация“, Планинска спасителна служба, големите общини.
Въведените през последните години нови услуги и функционалности в Национална система 112: систаметаe Call – спешно автоматично повикване от превозно средство към тел.112 чрез активиране на бордовите сензори на автомобила или чрез ръчно набиране. Чрез мобилните мрежи се предава набор от данни – марка, модел, цвят на автомобила и се осъществява звукова връзка между пътниците в превозното средство и оператор на тел. 112.
През 2019 г. е въведена услуга за достъп на хора със слухови и/или говорни увреждания. Те използват уеб базирано приложение. Приложението е достъпно от смартфон, таблет и компютър. При свързването с тел. 112 потребителят може да опише в чат сесия проблема или чрез наличните икони за спешна медицинска помощ, полиция и пожарна директно да изпрати сигнал към оператора. С изпращането на сигнала в Национална система 112 се получават GPS координатите от устройството. Необходимо условие за услугата с цел установяване местоположението на гражданите, е GPS-ът на телефона и уеб браузъра да са включени.
От 2021 година е внедрена услуга, която повишава точността на локализиране на обажданията с 4000 пъти. Това е услуга на новите операционни системи на смартфоните.При повикване към тел. 112 от смартфона, на който услугата е разрешена - телефонът автоматично активизира услугата си за местоположение, установява позицията си и изпраща тази информация къмтел.112. Точността на локализацията на открито е до 5 м., в затворени пространства до 50 м.
„През настоящата година предвиждаме въвеждане на съвременни технологични възможности и услуги в системата като комуникация с видеоразговор, текст в реално време, следващо поколение еCall, въвеждане на системи за масово оповествяване и връзката им с единния европейски номер 112, достъп до спешния телефон от онлайн платформи и други, които ще разширят нейния обхват и функционалности. Ще се работи в посока изграждане на единна комуникационна и мрежова инфраструктура, която да осигури много по-добра комуникация и по-бърз достъп до информация в реално време. Това от своя страна ще оптимизира разходите и ресурсите и на службите за спешно реагиране“.
През пролетта зачестяват гастроентерологичните оплаквания. Сезонът обостря гастрита и язвата. Защо този сезон е предизвикателство за стомаха ни? Кога трябва да потърсим помощ от лекар-специалист? Отговорите потърсихме от д-р Надица Шумка, гастроентеролог в Клиниката по гастроентерология в Аджибадем Сити Клиник УМБАЛ „Токуда“ в предаването..
От 1 юли имунизацията на бременни жени срещу коклюш ще бъде целева, като ваксините ще бъдат безплатни и няма да са задължителни. Това предвиждат нормативни промени, публикувани за обществено обсъждане. С проекта се въвежда възможност целева имунизация да се прави на определена група хора по специални показания. Световен ден на имунологията Заради..
16 годишно момче с тежка черепно-мозъчна травма е транспортирано от Гоце Делчев към София с въздушна линейка този следобед. Момчето е било прието в общинската болница около 3.30 часа след полунощ. То е самокатастрофирало с електрическа тротинетка. Било е без лични предпазни средства, потвърди директорът на болницата, д-р Петър Филибев...
По време на Великденските празници в област Благоевград 17 мобилни екипа са обслужвали спешните случаи при повикване от тел. 112. 10 стационарни екипа са приемали амбулаторни пациенти, които сами са потърсили помощ. „По време на Великденските празници – 18-21 април, статистиката сочи, че за този период са обслужени 838 пациенти, от които..
Магнезият е основен минерал, който е от решаващо значение и за сърдечно-съдовата система. Доколко опасен може да бъде дефицитът от магнезий в човешкото тяло, кой е изложен на риск, симптоми при магнезиев дефицит как да си набавим микроелемента пълноценно, за да неутрализираме негативните последствия – отговорите даде д-р Нели Георгиева – кардиолог..
Сърдечната недостатъчност е състояние, което се наблюдава тогава, когато сърдечният мускул не изпомпва достатъчно кръв за нуждите на тялото. Това може да доведе до сериозни усложнения, тъй като всяка клетка на тялото се нуждае от достатъчно кислород и хранителни вещества, намиращи се в кръвта. В днешно време сърдечната недостатъчност засяга..
През седмицата нашумя тема, засягаща дежурствата на личните лекари в кабинета за неотложна помощ в Дупница. Но това не означава, че пациентите в малките общини нямат достъп до навременна медицинска помощ. В общините Рила, Бобов дол, Сапарева баня, Невестинто и Дупница има работещи филиали на Центъра за спешна медицинска помощ. Лекарските..