2
Припомняме, че Асоциация „Активни потребители“ стартира кампания за колективна покупка на климатици. Това е поредната подобна инициатива, като повече информация за нея можете да получите от сайта на асоциацията. Там е поместена таблица с данните от изследвани 41 сплит системи климатици. Направеното проучване има за цел да покаже на потребителите кои са най-ефективните и не много скъпи климатици.
„Това не е просто едно проучване, а нещо повече. Ние закупихме няколко климатика, изпратихме ги в лаборатория в Германия, където изпитаха техните функции и свойства. Като най-важната за всеки един купувач на климатик е, каква е енергийната ефективност на климатика, тоест, колко топлина ще получа с единица енергия“, коментира за Радио Благоевград Богомил Николов, изпълнителен директор на Асоциация „Активни потребители“.
Според него, в България все още има много хора, които не разбират как климатикът спестява енергия. А това е свързано с принципа му на работа. Всички познати отоплителни електроуреди на практика имат една и съща енергийна ефективност. Те превръщат една единица енергия в една единица топлина. Климатикът работи на съвсем различен принцип и това му дава възможност да произвежда от една единица енергия до 3,5 – 4, 5, дори до 6 пъти повече топлина. Това прави климатикът толкова привлекателен отоплителен уред. При него разходът за енергия, в сравнение с друг отоплителен уред, е повече от 50 % надолу.
„От друга страна има голяма разлика в самите климатици и това е целта на изпитването. Ние затова ги тестваме, защото, ако един модел превръща една единица енергия в 3,5 единици топлина, а другият модел ги превръща в 5 или 6 единици топлина. Това означава, че вие можете да дадете днес в магазина с 1000 лева повече за даден климатик, но след 5 години, вече ще сте избили разликата в цената и от там нататък само ще печелите от това, че днес сте дали малко повече пари за климатик. И това е най-важното, на което ние държим. Затова в нашите кампании няма да видите климатици, които не са енергийно ефективни и това препоръчваме на потребителите“, допълни експертът.
Богомил Николов коментира и още един полезен начин, с който можем да установим, дали даден климатик е енергийно ефективен. Това е описано на така наречения „енергиен етикет“. Това е скалата от А до F, с преливащи се цветове от зелен до червен.
„При климатиците също има такъв етикет, там ще видите две такива скали. На едната пише SR, а на другата пише SKOP.Тези два показателя са много важни. Освен, че те имат Клас А, В, С,D, имат и цифров индекс. SKOP е сезонният коефициент за отопление, тоест това е осреднена стойност на температурата, която евентуално ще искаме да имаме през зимните месеци. И ако сега имаме два модела, на единия пише SKOP4, а на другия SKOP5, това означава, че този, на който пише SKOP5, ще харчи с 20% по-малко електроенергия от този, на който пише SKOP4. Това означава, че с единица енергия, единият ще ви произведе 4 единици топлина, а другият 5 единици топлина. Това е най-важното, което трябва да гледаме в магазина, ако не искаме да ползваме проучването на такива организации като нашата“, коментира още Богомил Николов.
Всеки, който иска да участва в кампанията „Колективно закупуване на климатици“ може да го направи като попълни формуляр, поместен на сайта на кампанията и на Асоциация „Активни потребители“. Важно е да споменем и факта, че обявените цени на предложените климатици в кампанията, включват и монтажа на отоплителния уред.
Подробностите можете да чуете в интервюто на Биляна Славчева с Богомил Николов:

Седемгодишните мечки Фрол и Фросия, които са брат и сестра, са най-новите обитатели на Парка за мечки край Белица. Те са пристигнали в новия си дом миналия петък след 40-часово пътуване от Украйна до България. Мечките са транспортирани у нас от Парка за мечки на Фондация „Четири лапи“ в Домажир, който е достигнал пълния си капацитет с 31 мечки...
Преподаватели от ЮЗУ „Неофит Рилски“ – Благоевград започнаха проучване на психологическата среда на работещите в местата за лишаване от свобода. Първият етап на проучването приключи, започва научната обосновка на проведените наблдения. Те са включени в проект, чиито резултати ще бъдат предоставени на Министерството на правосъдието, каза за Радио..
Бумът на имотния пазар в България през последните месеци създаде нови възможности, но и сериозни предизвикателства – не само за хората, които искат да купят или да наемат имот, но и за всички, които работят в този динамичен сектор. Често чуваме истории за неизгодни сделки, непрозрачни комисиони, некоректни оферти или липса на яснота в отношенията между..
Четящите хора в България знаят с какъв трепет отварят страниците на нов български роман. На книжния пазар е вече романът „Адажио за Мария“ на Георги Бърдаров. Роман на пръв поглед регионален от Кулата до Солун, история за една невъзможна любов под удара на времето, но действието прехвърля границите от космополитния град Солун и сгушенето между..
Допълнително камери, концентрирани на местата с най-много инциденти и вандалски прояви, са монтирани в Община Благоевград, това каза в ефира на Радио Благоевград главният експерт „Отбранително- мобилизационна подготовка“ (ОМП) в Община Благоевград Кирил Кочарков. Нови камери бяха поставени в зала „Орфей“, парк „Македония“, където се провеждат..
На 1 ноември - Деня на будителите за 18 поредна година стартира кампанията „Операция плюшено мече“. Това е инициатива, която сбъдва хиляди коледни мечти на деца и възрастни в нужда. Тази година, освен да зарадват с коледен подарък, желаещите ще могат да влезнат и в обувките на Дядо Коледа. Всеки, който иска да се включи, може да стане част..
Сектор „Тютюн“ посреща Световния ден на тютюнопроизводителите с цялата гама предизвикателства – нападки и рестрикции, най-вече на институционално ниво. „Например от Световната здравна организация и от няколкото европейски директиви, които в момента се преработват, и в тези предложения за промени има заплахи въобще за съществуването на..