Пласидо Доминго пристигна в София заедно със съпругата си Марта Орнелас на 11-и февруари късно вечерта. На следващия ден преди обед беше първата му репетиция със Софийската филхармония и веднага оркестрантите започнаха да споделят в социалната мрежа facebook колко е великодушен и сърдечен и да публикуват снимки, на които с трепет позират до него. Малко по-късно беше и срещата на великия оперен певец с нас, журналистите. Конферентната зала на хотела, в който беше отседнал, едва побра всички колеги, които искахме да се докоснем освен до един изключителен музикант, и до една изключителна личност, а четирима имахме и шанса да зададем своите въпроси. На въпроса на предаването за музикално-сценични изкуства на програма „Хоризонт“ „Каста дива“ как вижда бъдещето на оперното изкуство – класически или модерни продукции, на престижните европейски и американски оперни сцени или в новите оперни светове като Корея и Оман, Пласидо Доминго отговори:
Мисля, че операта ще живее вечно! Освен ако ние, хората, не се превърнем един ден в някакъв вид машини, които нямат никакви чувства, или пък за тези хора, които за съжаление не могат да си позволят финансово да отидат на опера, защото това е скъпо изкуство. Но вярвам, че операта ще живее вечно! Всеки ден, както казахте, много нови държави откриват оперни театри. Вече от години има оперни театри в Корея, Китай и Япония. В Пекин има изключителен оперен театър! Пет години след откриването си той вече има 28 постановки! Заедно със сопраните Микаела Оесте и Ейнджъл Блу участвахме в откриването на новата опера в Оман. Няма съмнение, че операта ще живее вечно!
Окуражавам младите композитори да пишат оперна музика. Един от моите синове е композитор. Важно е да продължава да се пише оперна музика, въпреки че е трудно. Ако новите творби не са мелодични и нямат добро либрето, те имат кратък живот. От друга страна, дори да не бъде създадена нито една нова опера, пак има достатъчно много велик оперен репертоар. Не знам още колко векове ще съществува света, но знам, че за вас, любителите на операта, е немислимо да живеете без музика!
По отношение на класическите и модерните спектакли:
Има много режисьори с налудничави идеи за оперните постановки. А понякога виждаш и нетрадиционна постановка, която те докосва много дълбоко, в която всичко е много добре намислено. В новите оперни театри, например в Китай, не правят съвременни трактовки, защото представят дадена творба за първи път. Публиката най-напред трябва да се запознае с класическата постановка. Но аз съм участвал и в много продукции, които са велики, макар и малко странни. Предпочитам класическите постановки, но е ценно да съществуват и двата вида и съчетанието между тях. Не харесвам, когато се променя напълно цялата история, когато режисьорът цели да провокира публиката, както често се случва на оперните сцени в Австрия, Германия и Швейцария. И публиката си излиза, което е много жалко, или освирква – не певците, а режисьора, публиката прави разлика! Така че има място за всичко, каза Пласидо Доминго.
Това че повече от 10 000 души дойдоха на концерта на Пласидо Доминго, ме изпълва с надежда, че ние, българите, не сме толкова прости и отдадени на чалгата, както ни внушават! Бях сред толкова много хора, които концертът на Пласидо Доминго направи щастливи! Меломани, които доживяха да видят на българска сцена една оперна легенда и които се наслаждаваха с цялата си душа на любимите оперни, оперетни мелодии и песни от мюзикъли. И още... да кажем ценители на знаменитостите, които вече имат в колекциите си и концерт на Доминго. И още... ние, музикантите, които се преклонихме пред божествения музикален талант, пред един знаменит музикант, който много интелигентно планира дългогодишната си кариера, насочвайки се към баритоновия репертоар през последните години, пред един изключителен артист, който и днес може да владее часове наред цялото внимание и сърцето на слушателя!
Имаше и колеги опитни музиканти и журналисти, които споделиха, че не биха отишли на концерта, за да не се разочароват. Мога само да кажа – страшно изпуснахте! Разбира се, много ценители на оперното изкуство не можаха да отидат на концерта на Пласидо Доминго заради високите цени на билетите, т.е. несъответствието между културата и стандарта ни на живот. За всички тях ще повторя добрата новина, че една от националните телевизии записа концерта и ще имаме възможност да го гледаме отново и отново. И още добри новини – по време на репетиците със Софийската филхармония, на която стана почетен член, Пласидо Доминго изрази желание да гостува отново в България и като диригент на оркестъра, а по време на срещата си с директора на Софийската опера акад. Пламен Карталов Пласидо Доминго засвидетелства и желание да гостува в оперен спектакъл на сцената на националния ни оперен театър. Със седмия бис след повече от двучасовия си концерт в петък в Арена Армеец, великият оперен певец Пласидо Доминго направи огромен красив жест към българската публика, в който от сцената вплете обещанието да се върне в България.
Чуйте от звуковия файл.
Симона Симеонова е възпитаничка на Националното училище по изкуствата "Панайот Пипков" в Плевен. След това продължава и завършва завършва музикалното си образование при доц. Етиен Леви в Нов български университет. Наскоро представи дебютната си авторска песен "momentum" в публичното пространство. Какво вълнува един млад творец, какво й дава..
В шестото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Започва третото издание на международния балетен конкурс “Сара-Нора Прима“, в който на сцената на Бургаската опера ще се състезават млади балетисти от няколко континента. В навечерието му ви срещаме..
Средновековните църкви "Светите Архангели Михаил и Гавраил" и "Свети Георги" в архитектурния резерват Арбанаси за 15-а година стават сцена на фестивала за камерна музика Arbanassi Summer Music. Той се открива тази вечер и ще продължи до 16 юли. Програмата на международния фестивал за камерна музика в арбанашките църкви умело съчетава..
От 28 юни до 6 юли в датския град Орхус се проведоха шестите поред Европейски хорови игри, наред с друг важен за хоровия свят конкурс – "Гран при на нациите". С два златни медала в категориите "Камерни хорове" и "Сакрална музика а капела" беше отличен Младежкият камерен хор „Охана“ с диригент Димитър Костанцалиев. Най-високата оценка на..
В китното село Арбанаси, близо до Велико Търново, вече се събраха музиканти за предстоящото издание на фестивала за камерна музика Arbanassi Summer Music. Концертите в програмата тази година са три – два в църквата "Архангели Михаил и Гавраил" и един – в "Свети Георги". Изпълнителите са както българи от страната и чужбина, така и белгийски гости...
Започна 11-ото издание на Международния фестивал и академия "Алегра", което ще продължи до 19 юли. В края на миналата седмица в София пристигнаха елитни преподаватели от различни европейски държави и млади музиканти от различни краища на света, за да се включат в няколко майсторски класа. В четвъртък започват и концертите - те ще се провеждат в..
След като години наред българското народно творчество сякаш беше натикано и затворено в шкаф, сега любовта към фолклора се възражда и все повече българи търсят корените си в съхранените в хорàта ни и в народната музика традиции. Около това мнение се обединиха в студиото на "Нощен Хоризонт" Ирина Ботева и Максимилян Бояджиев – хореографи,..
Политическият ни елит се изгаври с народната борба срещу корупцията . Това заяви пред БНР бившият премиер Ренета Инджова, след като гръмнаха няколко..
Инспектор на Симфоничния оркестър в Бостън, преди години, е оценил музиката на Петър Дънов като цитирам - "Божествена" . "Имаме много такива случаи..
България можеше и по-рано да влезе в еврозоната. Загубихме време. Можехме да сме заедно с хърватите , защото се движехме успоредно в този процес. Те..