Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Го-Го музиката си пробива отново път в нощния живот на американската столица и търси своя нов лидер

Младен Петков, Каролин Малакай, Мишел Блекуел и Мо Шoртър
Снимка: Младен Петков


Ако се готвите да посетите Вашингтон вероятно сте си набелязали Белия Дом, Монумента на Вашингтон, безплатните музеи и може би паметника на Васил Левски пред българското посолство в престижния квартал Калорама, близо до Адамс Морган и Дюпон Съркъл. Но ако искате да добавите малко повече емоция към обиколката си ще трябва да се отклоните от отъпканите пътеки.

Добре дошли в света на Го-Го музиката – автентична част от саундтрака на американската столица. Неотдавна "Вашингтон Пост", споменавайки този жанр, го описа с думите
„създаден през 70-те като перкусивен диалект на фънка, който в крайна сметка се превръща в пулса на Шоколадения град.“

Номинираната за Грами Каролин Малакай си спомни за "Хоризонт" как неведнъж е танцувала под ритъма на Го-Го музика, която е звучала от касетофона в дома й. Аматьорските записи навремето са били единственият начин за разпространение.

Мо Шортър - ходеща енциклопедия в Го-Го средите - е лидер на Джънкйард Бенд, които са създадени в началото на 80-те в Бари Фарм – жилищен комплекс в югоизточната част на Вашингтон за хора с ниски доходи. Привлечени от неустоимият чар на Го-Го саунда членовете на групата, които са били между 8 и 14 години в началото започват да създават свои бийтове. Те не могли да си позволят да си закупят инструменти и са използвали кофи, тасове за джанти и всякакви други подръчни средства от сметището. И от там идва името им Джънкярд бенд. Добре познат сингъл на групата е Sardines от 1986-та, който вкарва Го-Го музиката в националния ефир.

Го-Го грубо се превежда като „давай-давай“.  Основна характерна черта е имено безкрайния бийт обединяващ траклиста. Приятелската атмосфера кара всеки един да се чувства добре дошъл. Жанрът произлиза от фънк, соул, хип-хоп. Асоциира с афро-американските общности в района на Вашингтон и е почти непознат в други части на Щатите. Насочен е предимно към изпълнения на живо и танци. В началото е бил вариация на фънк, а през 80-те влияние оказва и хип-хопа. Инструментите, които можете да чуете са електронни китари, бас, кийборд и хорн секция. Отличителният саунд се базира на т.нар. call-and-response - артистът на сцената подава някаква реплика  и публиката отговаря.

Чък Браун е бащата на Го-Го музиката. Той я създава като смесва саунди от църквата, блуз, фънк.

Мишел Блекуел е водещ женски Го-Го артист. Тя спомена, че индустрията е все още доминирана от мъже, но жените присъстват и десетилетия наред се радват на мениджърски позиции. Две емблематични банди с женско участие са Реър Есънс и Нортийст Грувърс. Го-Го е изкупителната жертва, когато става въпрос за адресиране на проблемите с насилието по улиците в кварталите на афро-американците. В случаите, в които насилието прелива в клубовете, които свирят Го-Го музика, медии и някои политици свързват музиката с инцидентите:

Не обръщат внимание на това как да се реши въпроса с разпространението на оръжие в нашите общности и така политици са се опитвали систематично да изкоренят музиката ни, за да покажат, че „правят нещо“ за престъпността. Това, което в действителност правят е да вредят на малки малцинствени бизнеси и да осигуряват по –малко възможности за младите хора, които имат нужда от средство да се забавляват и да освободят насъбраната енергия от всекидневния стрес.

Стилът пикира през 80-те, когато такава музика е можела да се чуе в столицата всяка вечер в кампусите, нощни клубове, дворове, паркове. В момента има и някакво възраждане на възприемания за автентичен саунд на Вашингтон.

Го-Го може да се разглежда и като репортажи за живота на афро-американците. Мо Шортър наблегна на „покета“ или джоб елемента, вкойто се говори за събитията, вълнуващи в момента обществото и страната. В същото време в покета се споменава името на човек от тълпата. Представете си да ви кажат името на концерт и всеки, който си купи запис от концерта да чуе, че ви поздравяват. Концертните изпълнения са превръщали обикновени хора в знаменитости.

Сега Го-Го музиката си пробива отново път в нощния живот на американската столица и в същото време си търси нов лидер. Мишел Блакуел няма нищо против новият лидер да е жена. Тя ми каза “Напълно е възможно. Дали ще се случи? Духът ми казва ‚Да!‘.“

Искрено се надявам за дълголетие този производен на фънка жанр. Той представя уникална смесица от хип-хоп, арендби и блус създава преживявания, по време на които енергията на изпълнителите и публиката се обединява и образува една мощна позитивна вълна, която прави танцуването задължително и помага да забравим за ежедневните проблеми. Неотменна част от културата на Вашингтон, Го-Го музиката заема важно място в пътеводителите наедно с Белия Дом и музеите.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Българска творба с премиера на фестивала за нова музика в Есен

Фестивалът за съвременна музика NOW! в град Есен, Германия, се проведе за 15-и пореден път от 25 октомври до 9 ноември. Той се организира от Есенската филхармония в партньорство с Университета за изкуства Фолкванг, Държавния съвет за музика на областта Северен Рейн-Вестфалия и Дружеството за нова музика - Рур. Фокусът през 2025 г. беше върху..

публикувано на 21.11.25 в 14:17

Камерен оркестър "Орфей" - Перник отпразнува юбилей

С юбилеен концерт под наслов „Традицията е жива” камерният оркестър „Орфей” към Двореца на културата в Перник отбеляза 50-годишнината от създаването си.  Солисти в концерта бяха цигуларите Ангел Станков и Лиляна Якимова-Димитрова. По повод юбилея Съюзът на българските музикални и танцови дейци отличи оркестъра със „Златна лира”, а неговия диригент -..

публикувано на 20.11.25 в 17:55

Спомен за диригента Иван Вульпе

В рубриката "Помните ли..." на предаването за класическа музика "Алегро виваче" по "Хоризонт" разказваме за делото на проф. Иван Вульпе - диригент и педагог, свързал името си с няколко оркестъра в България, най-вече с тези в Бургас и Шумен. На 7 ноември се навършиха 95 г. от рождението му. Иван Вулпе е наследник на големи фигури в историята..

публикувано на 20.11.25 в 17:30
Детският хор на БНР и Радиосимфониците с диригент Константин Илиевски

Детският хор и Симфоничният оркестър на БНР празнуват заедно

На 21 ноември от 19 часа в Софийската опера и балет е поредният концерт от сезона на Симфоничния оркестър на БНР с главен диригент Константин Илиевски. Това събитие ще бъде по-различно и емоционално, защото с него ще бъде отбелязана 65-годишнината от създаването на Детския радиохор – рожба на незабравимия акад. Христо Недялков.  Това ще бъде..

публикувано на 19.11.25 в 14:30
 Красимир Аврамов

Концерт-спектакълът на Красимир Аврамов се отлага за 2026 г.

Артистът Красимир Аврамов съобщи пред БНР, че концерт-спектакълът "Вдъхновението Попопера", планиран за 29 ноември в Зала 1 на Националния дворец на културата, се отлага за следващата година.  Причината за това решение е спешна медицинска намеса, на която артистът трябва да се подложи незабавно.  Всички усилия са насочени към възстановяването и..

публикувано на 19.11.25 в 14:11

Лигата на българските писатели в САЩ и по света отбеляза 15-годишнина в Чикаго

Лигата на българските писатели в САЩ и по света отбелязва 15-години от създаването си. Творците на словото организираха среща в Чикаго. На 15-годишнинината бе посветено третото издание на конкурса за поезия и проза "Език свещен", в който с двете големи награди бяха отличени Калина Томова и Васил Славов. Всяка година Лигата издава и годишен..

публикувано на 17.11.25 в 10:03

Георги Султанов: Полагаме усилия догодина творческите състави на БНР да бъдат поставени при равни условия с другите

“Никога не съм вярвал, че е възможно Operalia да се случи в България! Толкова смела мечта надали някой от нас може да сътвори! Благодарен съм на колегата Соня Йончева !" Това каза за БНР тенорът и заместник-министър на културата Георги Султанов, който връчи специални награди на Министерството на културата на двама от финалистите  в..

обновено на 16.11.25 в 22:06