Постановката на "Лучия ди Ламермур" в Телавивската опера е възстановка на постановка на испанския режисьор Емилио Цахи отпреди 5 години. Всички казват, че само външно сегашните и тогавашните представления си приличат. Всъщност интерпретацията сега е много по-различна. На премиерата още от първото действие ми се прииска вместо в оперния театър да бях попаднала на концертно изпълнение на прекрасната музика. Трябва да се отдаде дължимото на диригента на оркестъра – италианецът Даниеле Калегари. Освен че направи оркестъра на Ришон ле Цион, който партнира на операта, едно от главните действащи лица в постановката, той много внимателно е работил с актьорите в дикцията и правилното пеене на италиански. Сам той признава, че това е едно от нещата, в които се е специализирал и помага за правилното произношение и на италианските солисти, в други оперни театри, като се бори срещу диалектите. Вероятно чувството, че съм попаднала на концертно изпълнение идваше от изключително пестеливата откъм декори, почти гола сцена, от цялостното решение на спектакъла в черно-бяло, като само в сублимните моменти – на подписването на брачния договор и на полудяването на Лучия, имаше червени оттенъци, най-вече с постлан на пода червен плат, който в един момент се събра, сякаш изтече като кръв, и от червени прожектори.
В премиерния състав Лучия се изпълняваше от Мария Хозе Морено, която нито по гласови възможности, нито по артистичност можеше да се мери на Алексей Долгов в ролята на Едгардо. За съжаление абсолютно пустата сцена и липсата на режисьорско решение в сцената с тъмницата го поставиха пред избора да се "спасява сам" доколкото може. Още една причина да ми се иска да го бях слушала концертно изпълнение. Режисьорът твърди, че е търсил въздействието на празната сцена. Опитвал се е никакви евтини ефекти да не пречат на слушането на прекрасната музика на Доницети.
Във втория изпълнителски състав в ролята на Лучия бе прекрасната израелска певица Ила Баджо, а тази роля сякаш бе написана за нея. В 20-минутната ария преди смъртта нямаше нито един скучен момент. Гласът ѝ сякаш надхвърли човешките възможности, а органичната ѝ игра държеше публиката напрегната като струна до последния акорд, след което овациите бяха неистови. Това бе съвременен триумф на белкантото. Секстетът обаче не бе от равностойни гласове. През антракта колега журналист се шегуваше, че такава темперамента Лучия никога не би могла да се влюби в Артуро – тенорът Йосиф Аридан, чийто глас се губи пред нейния.
Имаше интересни хрумвания на иначе изцяло изчистената сценография. Това бе по време на карнавала, преди да влезе полудялата Лучия. От тавана на сцената полетяха гирлянди и това бе толкова красиво и в синхрон със забележителния хор на израелската опера! Много от хористите в него са били солисти на оперни театри по света, но пристигайки в малка страна като Израел се е наложило да бъдат хористи. Този хор от солисти, който често има самостоятелни концерти, е гордостта на Израелската опера!
Скулпторът, художник и преподавател в УАСГ Йордан Леков представя в галерия-книжарница "София прес" своята изложба "Маврографии" . Заглавието съдържа думите мавро – от гръцки черно, графо – отново от гръцки: форма на писане, изписване , обясни художникът в интервю за БНР. В творбите си той е използвал хартия, туш и вода. "Самите рисунки..
В шестото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Музикално събитие на седмицата: “Реквием“ от Верди на сцената на Софийската национална опера и балет под диригентството на Даниел Орен - Отзвук от оперната гала на Анджела Георгиу със Софийската..
Мартина Табакова (пиано), Стоимен Пеев (цигулка) и Атанас Кръстев (виолончело) - това е ансамбълът, който представя своята концертна програма „Романтични съкровища“ с успех на различни сцени в България. Турнето, което стартира от София с концерт на 23 октомври в рамките на поредицата „Музикални вторници“, сега се отправя към черноморските..
На 21 ноември от 19 ч. в галерия "Vivacom Art Hall Оборище 5" музикантите от трио „Дивертименто“ ви канят на концерт-спектакъла „В годината на чешката музика“. Той е пореден в творческата биография на състава, който получи наградата в категория "Музикален проект на годината" на националната анкета след слушателите на БНР "Музикант на годината 2022"...
Предстои поредната среща на публиката със Симфоничния оркестър на БНР - в петък от 19:00 ч. в столичната зала "България". На диригентския пулт ще бъде Константин Илиевски, а солист – първият виолончелист на Радиооркестъра Христо Танев. Главният диригент на Радиооркестъра Константин Илиевски поставя като български акцент в програмата музиката..
"В моите спомени те са неразривно обединени . Като изпълнител на безкрайно много съвременни произведения съм щастлива, че можах да живея край тях, да дишам техния въздух, да усещам тяхното отношение към музиката и да взема максимално много от това, което те знаеха и можеха", казва пианистката Стела Димитрова – Майсторова пред БНР. По..
На 20 ноември, сряда, в Първо студио на БНР в 19 ч. ще започне един специален концерт, посветен на трима големи композитори - представители на българския авангард, които през 2024-та закръглят годишнини: акад. Васил Казанджиев, който през септември отпразнува своя 90-и рожден ден и продължава да създава музика, както и двама автори, от чието рождение..
Обществото е заблудено за БДЖ, защото всеки чака частен превозвач да дойде с неговите хубави влакове и да предлага по-добра услуга. На..
БСП не е вече БСП! Не ние си тръгваме от БСП, а БСП си тръгва от нас! Това каза пред БНР Петко Тюфекчиев, който заедно с други членове на три..
"Обсъжда се желанието на евроатлантическото мнозинство в НС да влезем по най-бързия начин в еврозоната. Скритата инфлация е много по-голяма от..