Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Виолончелистката Аня Лехнер в София: Музика с дъх на свобода

Аня Лехнер

Концертният цикъл "Музиката на Европа" на Софийската филхармония в сътрудничество с Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" дава на публиката уникалната възможност да се срещне с творчеството на представители на 28-те държави членки на ЕС. Всеки понеделник камерна зала "България" се препълва, а някои от желаещите да чуят концертите дори не успяват да си намерят място.

На 15 януари беше ред на "Музиката на Германия" и за всички присъстващи беше шанс да чуят една много специална изпълнителка – виолончелистката Аня Лехнер. Тя е в България за четвърти път, но този път е сама. Програмата й беше съставена от произведения от Йохан Себастиан Бах, Паул Хиндемит, Ханс-Вернер Хенце и една солова композиция на самата Аня Лехнер – всичко това за соло виолончело.

Усещането беше уникално - за интимен разговор между изпълнител и инструмент. При това за двете солови сюити от Бах Лехнер предпочете бароков лък, което променя изцяло звука на инструмента - прави го лек и ефирен. А после, когато замахна със съвременния лък в Соната №3 от Хиндемит, тя и челото сякаш станаха едно мощно цяло - вкоренено и масивно. Пиесата "Вятър" на Аня Лехнер беше илюстративна и много красива – като северен пейзаж, а Хенце прозвуча почти класически – с игриви, танцувални елементи.

В интервю за предаването "Алегро виваче" Аня Лехнер сподели:

Всъщност за мен това е първата немска програма. Никога не съм си мислила да свиря само немска музика, пък и съм доста привлечена от композиторите от Изтока и от различни други страни. Наложи се да помисля какво германско бих представила. Само Бах ми се стори недостатъчно. Сетих се за Третата соната от Хиндемит, която никога не бях свирила – учила съм композитора, разбира се, но никога не бях изпълнявала негова музика. А след това дойде и идеята за Серенадата от Ханс-Вернер Хенце, който е бил приятел на моя учител Хайнрих Шиф и поради това Шиф свиреше тази пиеса много често. Така че аз разучих Серенадата заради моя учител, но беше интересно да открия, че въпреки че Хиндемит е почти 30 години по-възрастен от Хенце, неговата Соната ми звучи далеч по-модерно. При това Хенце е писал неговата творба додекафонично, но някак си не се усеща. Така че за мен тази програма беше един вид предизвикателство, но се радвам, че я подготвих специално за рецитала си в София.

Много музиканти споделят, че соловият рецитал е пълно разголване пред публиката, затова и не е лесно – иска се смелост. На Вас харесва ли Ви?

Аз свиря в няколко камерни ансамбъла, но също така ми харесва да свиря соло, защото имам няколко произведения, написани специално за мен, както и например пиеси от Георги Арнаудов – чудесния български композитор,  така че обичам соловите рецитали - да съм напълно свободна в избора си какво и как да свиря. Често импровизирам и така свързвам различните части на програмата. Често свиря с френския пианист Франсоа Кутюрие и тогава се чувствам истински щастлива на сцената, така че това са две съвсем различни неща, но аз обичам да правя и двете.

В програма "Музиката на Германия" изпълнихте и своя композиция, наречена "Вятър". Само за виолончело ли пишете и какво Ви вдъхновява – природата, философията?

Аз не се възприемам като композитор, но се налага да пиша понякога по нещо. В този случай исках да свържа музиката на Хиндемит и Хенце, да създам контраст, но тази пиеса не е като другите две - пак заради импровизацията. Има мелодия, която съм фиксирала, но всичко друго е отворено. Така че вероятно не бих могла никога вече да я повторя. Но ме вдъхновява природата, определено – аз обичам вятъра, обичам да го слушам, просто се опитвам да го пресъздам с музика и звукови ефекти.

На сцената изглеждате наистина като човек, който иска да е напълно свободен. Цигуларката Патриция Копачинская беше в София през декември и тя говореше за създаването на "музейна музика" – произведения, които се изпълняват по един и същ начин отново и отново. Струва ми се, че и Вие сте против това.

За мен музиката винаги трябва да е нова, да се чувства по нов начин и това е трудно, но аз например никога не свиря с музиканти, които искат всичко да е уточнено и никога да не се променя, които се страхуват да не сгрешат някоя нота. Защото ако се опитваш да си спонтанен и да откриваш винаги нови страни на една творба, може да стане опасно – може да направиш грешки. Но аз имам нужда – за мен е важно да имам тази свобода. Аз обожавам Патриция, но тя имаше много проблеми в началото на кариерата си, докато се наложи като име - именно заради маниера ѝ на мислене и свирене. Защото е различна. Но за мен тя е точно това, което един музикант трябва да бъде. Между другото с нея записахме преди време Двойния концерт от Тигран Мансурян. Беше чудесно преживяване.

Мансурян явно е един от любимите Ви композитори, както и Валентин Силвестров. Имате участия в цели 25 звукозаписни проекта, но те са все уникални – дуо виолончели, дуо с бандонеон, Тарковски квартет с пиано, саксофон и акордеон – явно не обичате стандартни ансамбли.

Свирила съм в Розамунда квартет – класически струнен квартет - в продължение на 18 години. Така че знам какво е стандартен ансамбъл. Но след като се разделих с тях, наистина не съм мислила специално да търся уникалност. Просто така се получи. Трябваше да си изградя нова кариера и винаги ме е интригувала импровизацията, затова винаги ми е харесвало да свиря с музиканти, които практикуват това. Колкото до дуото с бандонеон – това не е просто бандонеон, това е Дино Салуци! Това е един от най-важните проекти в живота ми. Защото винаги съм обичала неговия маниер на свирене и от него научих толкова много. Той никога не се повтаря - дори да е измислил най-красивата мелодия на света, не я повтаря на следващия концерт – той поема огромни рискове.  И това означава да си свободен, но също така означава ту да си в рая, ту – в ада. Това съм научила от Дино Салуци – за мен най-големия творец на музикалната сцена.

Чуйте интервюто с Аня Лехнер и музика от рецитала ѝ в камерна зала "България" в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Костадин Генчев

Композиторът Костадин Генчев споделя своите "Петолиния и вдъхновения"

На 5 февруари от 19:00 часа Първо студио на БНР ще бъде домакин на авторски концерт с пиеси на композитора Костадин Генчев от поредицата "Петолиния и вдъхновения". Познаваме Костадин Генчев като един от виртуозите в Оркестъра за народна музика на БНР. Високо цененият наш кавалджия обаче отдавна е направил своята заявка и като автор на музика, в която..

публикувано на 31.01.25 в 15:42

Годишен преглед на книжната реколта от сливенски автори

Над 40 книги – поезия, проза, научни и научно-популярни издания и произведения за деца на автори от Сливен и региона, издадени през 2024 г., бяха представени в Регионалната библиотека "Сава Доброплодни" в рамките на първия за годината Петъчен литературен салон. Прегледът на годишната книжна продукция на сливенските автори се провежда от..

публикувано на 31.01.25 в 06:27

Деца свирят на деца - концерти с поглед в бъдещето

Поредицата "Културама фест в музея" ще има специално събитие на 31 януари от 19 часа в Софийската градска художествена галерия. Под надслов "Деца свирят на деца" фондацията организатор "Културни перспективи" ще представи най-младите си стипендианти: Анжелина Денчева - сопран, Кристиян Менев - баритон, Дарин Ламбрев - виолончело, и Филип Ангелов -..

публикувано на 30.01.25 в 18:21

Светлин Русев и Вероника Тодорова вдъхновиха нова творба на Минко Ламбов

Ново българско музикално произведение ще види бял свят на 29 януари във Военния клуб. Композиторът Минко Ламбов ще бъде и диригент в концерта на Симфониета "София", а в програмата са включени още пиеси от Кирил Ламбов, Ренцо Руджери и др. Новото произведение на Минко Ламбов е Концерт за цигулка, акордеон и оркестър. То е част от поредицата..

публикувано на 29.01.25 в 14:38
Кадър от филма „Човекът, който не можеше повече да мълчи

Катя Тричкова: Най-важно е историята на "Човекът, който не можеше повече да мълчи" да стигне до хората

"Номинацията за "Оскар" е нещо страхотно, ние въобще не сме го очаквали и дори изглежда малко нереално. Това е огромно признание за филма, дава му още по-голяма видимост. Най-важно е тази история да стигне до хората".  Това каза пред БНР  Катя Тричкова  - продуцент на "Човекът, който не можеше повече да мълчи" от българска страна...

публикувано на 28.01.25 в 18:08

"Дон Жуан от Сохо" - новата постановка в театър НАТФИЗ

Планета се върти, времената се сменят, а пред човека стоят едни и същи морални дилеми за пътя, по който да поеме . Изборът винаги е много личен , но общоприетите ценности, морални принципи и модели на възпитание и образование оказват своето влияние и учат на уважение, принципност, следване на правила, етика в отношенията.  Разбира се..

публикувано на 28.01.25 в 17:29
Акира Саката

Японското приключение на "Аларма пънк джаз"

Японският саксофонист и кларинетист Акира Саката гостува в София преди 80-ия си рожден ден.  "Акира Саката е ренесансова личност – поет, писател, актьор, по професия морски биолог . Този човек има страшна енергия, сякаш е на 55. Той е толкова слънчев, забавен човек! Той е като младеж ", разказа в предаването "Хоризонт до обед" Цветан Цветанов..

публикувано на 28.01.25 в 10:28