Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Артисти дискутираха на тема "Как театърът разказва днес" ден преди връчването на наградите "Икар"

"Как театърът разказва днес" беше темата на дискусия, организирана от Съюза на артистите в България, която се проведе в навечерието на утрешния Международен ден на театъра и беше включена в съпътстващата програма на Софийския театрален салон, в който се представят спектаклите, номинирани за наградите "Икар". 

Близо две десетилетия след началото на новото хилядолетие сякаш не повтаряме с толкова голяма увереност една от мантрите на постмодерността - че всички истории са вече разказани и че могат само да бъдат повтаряни. Удоволствието от разказването на истории, откривателският нюх за търсене на нови сюжети се завръщат отново в театъра. Тези тези обединиха участниците в днешната дискусия, в която се включиха предимно режисьори, направили едни от хитовите спектакли този сезон. Явор Гърдев стои над постановката "Чамкория" на сцената на Театър "199" по едноименния роман на Милен Русков. Самият Гърдев, казва, че е привърженик на свръхинтерпретацията на текста и че е напълно възможно част от цялото да даде представа за произведението:

"Човечеството се върна към традиционния си начин да образува смисъл, а именно чрез разказ. Това възвръщане сега, то е очевидно и то е свързано с някакъв дух на времето, с общ и политически, и социален процес, и затова ми се струва, че ние никога всъщност не сме излизали толкова много, а по-скоро бяхме силно изкушени от това да си правим илюзия, и то такава силна, колективна илюзия, че такова връщане към разказа няма да има. Завоят в България не беше много силен и от тази гледна точка разказът, в случая един белетристичен разказ, който е пренесен в театъра, на мен ми се струва ортодоксално мейнстрийм по тотално категоричен начин. В него няма абсолютно нищо алтернативно освен това, че - и това, което за мен е интересния феновен и според мен, голямо постижение на белетриста Милен Русков, че той сам в себе си е драма, но аз твърдя, че неговият монолог, неговият белетристичен нератив е драма сама по себе си. Той е драматичен и няма нужда от драматизиране в този смисъл. Той има нужда само от много голяма степен на съкращение. Мога и точно да кажа относително колко. Става дума 196 800 думи, редуцирани до 18 400".

Според театроведа Камелия Николова, съвременният театър се завръща към разказа. Тя открива и още една тенденция. Тя е европейска и е свързана с визуализацията:

"Това е от една страна един силно визуален театър. Един театър, който много силно разчита на образа и който съвсем адекватно и естествено така да се каже, се вписва в днешната култура, в която ние искаме или не искаме се движим сред образи, мислим основно чрез образи, възприемаме света преди всичко чрез образи. Просто съвременният свят е такъв. От една страна в този смисъл театърът, който е минал в своето развитие едно силно време на вглеждане в образа, на работа чрез образа, на използването на образността като инструмент, той използва това свое наследство, това свое богатство и бихме могли да кажем, че го прави силен елемент от спектакъла".

Камелия Николова се интересува и от темата за ролята на актьора и даде пример с Деян Донков за участието му в постановката "Палачи" по Мартин Макдона в театър "София", режисиран от Стоян Радев:

"Аз гледах представлението два пъти, защото много харесвам пиесата, харесвам работата на екипа, но Деян в първото представление, което гледах, някак си ми се видя много неравен и някак си имаше какво да се до уточнява. В следващото представление, което гледах, видях вече един съвършено различен или доста друг Деян Донков, който спокойно и уверено, като актьор-майстор, преминаваше от едната територия в другата, от желанието на своя персонаж да разказва истории и самото разказване на историята на този персонаж".

Самият Стоян Радев също се включи в дебатите и отдаде разликата в играта на Деян Донков на претовареност:

"Когато преди това е играл Калигула, е по-неравно, а когато си е починал е по-сигурно. Това е историята на българския репертоарен театър и добрите актьори, които са, така да се каже разпънати между четири до понякога шест коня, които ги дърпат в различни посоки, но аз искам да кажа така - в една седмична тяхна програма нека им прощаваме, ако не знаят къде са и откъде да започнат".

Дискусията, организирана от Гилдията на театроведите и драматурзите към Съюза на артистите в България, се случва в навечерието на утрешния Международен ден на театъра 27 март, когато в Народния театър ще бъдат връчени годишните награди "Икар".

Целия репортаж чуйте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Лазара Златарева

Лазара Златарева или кака Лара, както с любов я познаваме: Театърът дойде при мен по естествен начин, както и телевизията

Лара, която е по-известна като кака Лара, е всъщност актрисата Лазара Златарева . Тя играе в театър "Българска армия", но е и PR на театъра. Златарева е гост в поредицата "Магия на театъра ". "Детската мечта не е била да съм актриса, защото от съвсем ранна възраст имах непрестанен досег с театъра и мислех, че е съвсем естествено , че това е..

публикувано на 05.02.25 в 14:48

Симфоничният оркестър на БНР ще изнесе концерта "Любов и драми"

В петък - 7 февруари, от 19 часа в зала "България" Симфоничният оркестър на БНР ще изнесе концерт, който носи вълнуващото наименование "Любов и драми". Диригент е Константин Илиевски. ""Любовна магия" е една изключително драматична история. Ние я изпълняваме с присъствието на солист. Ще се пеят всички арии. Те са във фламенко стил. По..

публикувано на 05.02.25 в 10:03

“Макбет“ от поредицата “Опера в киното“

Продължават прожекциите от втория сезон на поредицата “Опера в киното“, в която имаме възможността да гледаме избрани нови продукции, представени през последните години на някои от най-престижните европейски оперни сцени. Ще напомня, че през първия сезон гледахме операта “Мадам Бътерфлай“ с Барно Исматулаева от фестивала в Брегенц, “Травиата“ със..

публикувано на 04.02.25 в 17:51

"Пепеляшка" от киносезон 2024/2025 на "Ковънт Гардън"

2025 г. започна с прожекции на балета “Пепеляшка“ от Прокофиев – приказният спектакъл, на който публиката в Лондон се е наслаждавала в театъра от 3-и декември до 16-и януари. Традиционно тогава се играе “Лешникотрошачката“, но този сезон продукцията почива и можеше да се гледа само на запис в киносезона, а по време на коледно-новогодишните..

публикувано на 04.02.25 в 16:29
Финалистите на конкурса

БНР подписа меморандум за сътрудничество с швейцарската фондация "Геза Анда"

Българското национално радио подписа меморандум за сътрудничество с швейцарската фондация "Геза Анда", която провежда престижния конкурс за пианисти в Цюрих на името на големия унгарски пианист , живял и творил в Швейцария. Конкурсът се провежда на всеки три години от 1979 г. насам. Негов създател е вдовицата на големия изпълнител –..

публикувано на 04.02.25 в 13:12

"Каста дива" - едно предаване, което прави живота по-хубав

В 17-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Томбола за билети за концерти и спектакли - Акценти от музикалния афиш през първия месец на 2025 г.:  * прожекцията на балета “Пепеляшка“ от Прокофиев от киносезона на Кралския балет и опера в Лондон “Ковънт..

обновено на 03.02.25 в 19:15
Тейлър Суифт връчва наградата

Бионсе триумфира с "Грами" за албум на годината

В Лос Анджелис се проведе 67-ата церемония по връчването на американските музикални награди "Грами". Бионсе беше изпълнителката, която беше номинирана в най-много категории за награда "Грами" тази година за албума си "Cowboy Carter" – цели 11. Така тя стана най-номинираната певица в историята на наградите с 99 номинации за цялата си..

публикувано на 03.02.25 в 08:00