Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Димитър Димитров: Пакетът за мобилност буквално обрича българските превозвачи

Страните в ЕС постигнаха компромис за международните превози

Снимка: Радио ВИДИН

Страните от Европейския съюз постигнаха компромис за реформата в международните пътни превози след 14-часови преговори в Брюксел, предаде БТА. Текстът предвижда седмичната почивка на водачите да бъде извън шофьорската кабина. Те трябва да се връщат в страната, където са базирани фирмите им, най-малко веднъж на четири седмици, освен в някои особени случаи.

Превозвачите ще трябва да правят и минимум пет дни пауза между две серии каботажни превози в друга страна, за да се избегне тази практика в чужбина да стане почти постоянна, се казва в споразумението. Статутът на командирован работник ще трябва да се прилага системно и при този вид превози.

Срещу споразумението се обявиха осем европейски държави, сред които и България. Преговорите между европейските министри на транспорта бяха белязани от разногласия между два блока страни, обвиняващи се съответно в социален дъмпинг и в прикрит протекционизъм, посочва АФП.

"Споразумението цели да установи по-справедливи правила за водачите и транспортните компании и да засили ефективността на националните контролни власти", каза австрийският министър Норберт Хофер, който бе председател на срещата.

Компромисът, който бе приет въпреки съпротивата на няколко страни (Полша, Унгария, България, Хърватия, Малта, Ирландия, Латвия и Литва), ще служи за основа за преговори с Европейския парламент преди приемането на нова европейска нормативна уредба.

Текстът, приет от мнозинството от страните в ЕС, е "голям напредък за хармонизиране на социалните права на заетите в сектора", каза френската министърка Елизабет Борн.

Нейните колеги от Полша и Унгария заклеймиха споразумението като "непропорционално", "дискриминационно" и "протекционистично". Според тях то ще навреди на конкурентоспособността в сектора.

Страни като Франция и Германия, разтревожени от конкуренцията на фирми в държави членки, където пътните разходи са по-ниски, успяха да издействат прилагане в международните превози на статута на командирован работник (на когото се заплаща според условията на страната, в която пътува).

За предаването "Преди всички" по "Хоризонт" изпълнителният директор на Камарата на автомобилните превозвачи в България Димитър Димитров обясни, че споразумението не е удовлетворило нито едно от исканията на българските превозвачи:

"Един от основните принципи на Европа е свободното движение на хора, а ние задължаваме определени водачи, които са хора и граждани на ЕС, през определен период от време да бъдат на определено място. Какво значи "у дома"? Когато една българска транспортна фирма наеме водач, тя трябва да го прибира в България, без значение дали водачът е български гражданин или не. Ако българска фирма има база в друга европейска държава, не може той да стои там, трябва да го прибера в България. Ако немска фирма наеме български транспортни работник, тя трябва да го прибира в Германия. Как се постига социалният ефект, когато на този човек семейството е в България".

Българското предложение е било водачите да декларират къде искат да почиват. Според Димитров:

"Излизането на протести в България е абсолютно ненужно в случая. Срещаме подкрепата на нашето министерство, имаме комуникация. Може би трябва да се активираме в Европейския парламент, да вземаме участие на повече срещи и да изказваме своето мнение пред хората, които ще гласуват, не само пред българските евродепутати. Този пакет за мобилност буквално обрича превозвачите. /.../ В България има регистрирани над 65 000 тежкотоварни автомобила за международни превози - в пъти повече, отколкото българската икономика има нужда. Ако трябва да ги връщаме на всеки четири седмици, те ще бъдат връщани с товари и ще излизат с товари, дори това да означава навлата да е под себестойност, с цел да се намалят някакви разходи по прибирането и изкарването на водача, което ще убие всички фирми, които работят от и за България - предимно по-малките фирми. Отделно, ставаме неконкурентоспособни на западните държави, дори и на една Полша, защото едно е да прибираме водача до Полша, друго е до България - разходите са съвсем различни".


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Министърът на правосъдието Георги Георгиев

Министърът на правосъдието иска наказания за четирима нотариуси

Предложения за дисциплинарни наказания "лишаване от правоспособност за срок от една година" на трима нотариуси и едно предупреждение за лишаване от правоспособност на четвърти нотариус изпрати министърът на правосъдието Георги Георгиев до Нотариалната камара. Това съобщиха от Министерството на правосъдието. Дисциплинарните производства са в резултат..

публикувано на 14.10.25 в 17:51
Себастиан Льокорню

Френският премиер обяви отлагане на пенсионната реформа "до президентските избори" през 2027 г.

Френският премиер Себастиан Льокорню обяви днес, че ще предложи на парламента отлагане на пенсионната реформа,   предаде АФП. Ще успее ли новият кабинет във Франция избегне вот на недоверие и да внесе проектобюджет в срок? Преназначеният френски премиер обяви отлагането на пенсионната реформа "до президентските избори" през 2027 г.: "Още..

публикувано на 14.10.25 в 17:20

На комисия: Глобата за каране без винетка да е 194 лв.

Парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление прие на първо четене с 14 гласа "за", 1 "против" и без "въздържал се" Законопроекта за изменение на Закона за движението по пътищата, внесен от Министерския съвет на 2 юли. 194 лв. става глобата за шофьорите на леки автомобили, ако карат без винетка. Глобата..

публикувано на 14.10.25 в 17:01
Регионалният министър Иван Иванов

Парадокс: Община Несебър е издала разрешителни за строеж върху незаконно съоръжение в "Елените"

Вратичка в закона е позволила законното строителството на хотел върху установения като незаконен колектор за вода в курорта "Елените". Това каза регионалният министър Иван Иванов. Близо две седмици след наводнението, при което загинаха четирима души, властите нямат отговор как е възможно да се допусне това. В Свети Влас раздават вода от..

публикувано на 14.10.25 в 16:54
Снимката е илюстративна

ГДБОП задържа няколко души за манипулиране на резултати от спортни състезания

Няколко души са задържани в България при съвместява операция на ГДБОП и френските власти срещу манипулиране на резултатите от спортни състезания. За тях е имало европейски заповеди за арест. Разследването е проведено във Франция БНР научи от източници, близки до разследването, че то е за черно тото в няколко вида спорт, сред които и тенис,..

публикувано на 14.10.25 в 16:36
Илюстративно изображение.

Ще изследват в психиатрия мъжа, хвърлил бомбичка в двора на полицията в Дупница

62-годишният мъж, който хвърли бомбичка в двора на полицията в Дупница в неделя вечерта, ще бъде пратен и настанен за изследване в психиатрично заведение, съобщиха от Районна прокуратура в Кюстендил.  Такова становище дал медицински специалист, извършил преглед на обвиняемия. Наблюдаващият прокурор ще внесе в съда искане за вземане спрямо него..

публикувано на 14.10.25 в 16:27

Близо 500 случая на съмнителни чужди инвестиции в ЕС през 2024 г.

477 случая на съмнителни чужди инвестиции са били съобщени от страните членки за миналата година, сочи оповестеният пети годишен доклад за проверката на преките чуждестранни инвестиции в ЕС.  92% от съобщените случаи са приключени в рамките на две седмици, се казва в доклада. Останалите 8% са били подложени на задълбочена оценка на риска за..

публикувано на 14.10.25 в 16:16