Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Започва Зимният фестивал в израелския център за танц "Сузан Делал"

Какво е самотата? Балетистите от една от знаковите за Израел трупи за модерен балет „Батшева“, чийто основен език на движенията се нарича „гага“ и се изучава в хореографските академии по света, и този път са се опитали да увлекат публиката в необичайно сценично приключение. Всяка от частите на представлението е сякаш „сама за себе си“, за обединението им е важен зрителския поглед и отношение. Докато в първата част „Декаданс“ балетните артисти влизат един след друг на сцената, стъпките и движенията са общи за всички. Проблемът е в интерпретацията. Оказва се, че дори общ балетен текст може да има толкова различни изказа, че всеки да е хем уникален, хем самотен сред множеството. Във втория танц „Последната работа“ зрителят „попада“ в зала за фитнес. Там всеки се упражнява посвоему, но в един момент страничният взор, какъвто е този на зрителя, забелязва,че всичко е в необикновен ансамбъл от иначе самотни и различни движения.

В балета „Батшева“ публиката е едно от главните действащи лица, от нейния поглед зависи спектакъла и той едновременно е различен за всеки зрител. Идеята на историята, разказана чрез танц, е свързана в организацията на ритъма, динамиката, традициите и много зависи от интерпретацията, която танцьорите дават на хореографията. За зрителите те са по-ясни от намеренията на хореографа. И точно от интерпретацията зависи вълнението на зрителя. В моя балет няма само една идея. Дори и най-интересната идея на света не заслужава заради нея да се прави балет. Това, което предлагам на зрителите, е публиката да е наблюдател на различни равнища, да е част от спектакълапредстави своята най-нова постановка хореографът на танцовата трупа Оад Наарин, създател на балетния език „гага“.

С този спектакъл започва зимният фестивал в прочутия израелски център за танц „Сузан Делал“. Езикът „гага“, който хореографът и танцьорите развиха в продължение на дълги години, има своя „лаборатория“. Движението е необятно и всеки път открояваме нови негови измерения и активизираме нови нюанси. Така този език се развива и ни помага да изграждаме нашите балетни спектакли. Но това е и инструментариум, който обогатява ежедневието на зрителите. Насочва ги как още по-рационално могат да използват възможностите на човешкото тяло в ежедневието. Има понятия и изрази в балетния език, който ние,в различни спектакли,сме внушили на всички, които се интересуват от танцовия език „гага“, но все още нямаме речник. Мисля, че танците ни могат да бъдат разбрани навсякъде по света, но при едно условие  -реакциите на зрителите зависят от тяхната подготовка, от традициите на съответната държава, та дори от залата, където играем и от актуалните събития вън от нея. В същото време ние сме „полиглоти“ и не говорим само „гага“, но използваме инструментариума на класическия балет. Това не е в конфликт нито с ежедневните движения на всеки човек, например разходка край морето, нито с всички останали танци и движениясподели Гили Навот - художествената ръководителка на трупата.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

София Арт Институт организира Хорова академия за деца и възрастни

София Арт Институт е организация, която дава равен достъп до изкуство на всеки. Наред с много други проекти, екипът, воден от пианистката Венета Нейнска, стартира организирането на Хорова академия, в която ще могат да участват ентусиасти от различни възрасти.  Под артистичното ръководство на Яна Делирадева и Валентина Георгиева, Хоровата академия ще..

публикувано на 27.11.25 в 19:49

Шуменци почитат диригента Станислав Ушев с барелеф

На 24 ноември с официално откриване на барелеф и концерт под надслов „Паметта дирижира времето“ Община Шумен, Симфониета Шумен, гост-солистката Пламена Мангова и диригентът Славил Димитров отдадоха почит към паметта на маестро Станислав Ушев.  Барелефът вече е поставен на източния вход на Община Шумен, а негови автори са скулпторът Бехчет Данаджъ..

публикувано на 27.11.25 в 19:12
Андре Букурещлиев (1925-1997)

Тридневен фестивал отбелязва вековния юбилей на Андре Букурещлиев

На 28 ноември в залата на Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" в София ще бъде открит фестивал за съвременна музика, посветен на 100-годишнината от рождението на композитора Андре Букурещлиев - едно от ярките имена във френския авангард през втората половина на ХХ в. Ще бъдат почетени и други забележителни юбиляри - Лучано Берио и..

публикувано на 27.11.25 в 17:28

Музикалният театър кани на "Кабаре"

Националният музикален театър "Стефан Македонски" кани публиката утре на "Кабаре". Спектакълът ще се играе също на 29 и 30 ноември, както и на 2 декември. Това е гротесков спектакъл за едно общество, което се смее, пее и позира, докато светът навън се плъзга към авторитаризъм. " Живеем в глобална версия на този морален парадокс –..

публикувано на 27.11.25 в 12:39
От днес в Големия салон на сатиричния театър

Калин Сърменов: "Примадони" носи чиста форма на забавление, усмивка и любов

Тази вечер, 27.11, в Сатиричния театър ще се състои предпремиерата на постановката "Примадони", режисирана от директора на трупата Калин Сърменов.  "Едно от нещата, които страшно много ми харесаха в този текст, е неговата липса на претенциозност. Това е един откровен текст, който носи след себе си чиста форма на забавление, усмивка и любов..

публикувано на 27.11.25 в 10:45
Пенка Коева и Алексей Милковски в „Тоска“

Спомени за баса Алексей Милковски

В рубриката "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" почитаме един певец с необикновена съдба, работил основно в оперните театри в Русе, Пловдив и София - баса Алексей Милковски. На 26 ноември се навършват 100 г. от рождението му. Алексей Милковски е потомък на знатна фамилия, чиито корени са във Волжка България.  Роден е в..

публикувано на 26.11.25 в 15:37

Духовна музика от България и света в концерта на Смесения хор на БНР

В сряда, 26 ноември, в Първо студио ще се представи Смесеният хор на на БНР, ръководен от диригентката Любомира Александрова.  Началото на концерта е в 19:00 часа, а програмата е особено интригуваща: Ще прозвучат духовни произведения от Ценко Минкин, Золтан Кодай и Ленард Бърнстейн. "Избрали сме три контрастни произведения, като едното от тях..

публикувано на 26.11.25 в 15:08