Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

През следващите 20 години броят на пътуващите по въздух ще се утрои

Прогнозират високи темпове на развитие на гражданската ни авиация

Основен източник за растежа на авиоуслугите в региона ще бъдат туристите от Далечния Изток

Снимка: bourgas-airport.com

Според експерти в авиационния бранш, пътникопотокът по въздух ще нараства интензивно, а за България се очакват високи темпове на развитие на гражданската авиация. Авиационната индустрия предствалява 3,5 % в глобалния брутен вътрешен продукт. Пряко заетите в сектора са 10.2 милиона души, а заедно с туризма и доставчиците на услуги заетите стават 65.5 милиона, обобщи на конференция, свързана със сектора Анка Апахидеан - регионален мениджър за Източна Европа на Международната асоциация за въздушен транспорт ИАТА. 

Броят на директните полети расте, а цените падат и това води до бум в търговията и туристическите услуги

"Реалната цена на авиационния транспорт намаля, увеличи се броят на директните полети между различни градове. Двата фактора - директната свързаност и реалната цена на транспорта - са основният двигател при избора на потребителите. Това създава удобство за пътниците, но и ползи и за икономиките. Увеличи се достъпността на пътуването със самолет и възможностите за избор.  Директните връзки и намаляващите цени на въздушния транспорт спестяват време, както за пътниците, така и при транспорта на стоки. Това доведе до рязкото нарастване на търговията и на туристическите услуги", посочи Анка Апахидеан.

Според предизвикателствата пред индустрията остават цените на петрола, намаляването на броя на пилотите и нарастващата цена на труда. "Печалбите са под натиск през тази година, но все още са високи", допълни Апахидеан.

Пътуващите по въздух ще се утроят през следващите 20 години

Над 4 милиарда са пътували със самолет през миналата година. През настоящата се очаква броят им да достигне 4,5 милиарда, съобщи Анка Апахидеан. Според прогнозите, търсенето на пътувания по въздуха ще се удвои в следващите 20 години. "Перспективата по отношение на тази индустрия остава в светли краски и в следващите 20 години пасажерите ще се утроят, а растежът ще бъде 3,5 % на година в глобален план. Специално за Европа средногодишният растеж на пътниците ще бъде 2%."

Дошло е време за революционни промени в авиацията. За да устои на силната конкуренция, на България не й остава нищо друго, освен да е в челните редици, да привлича повече пътници и туристи, подчертава Йордан Карамалаков - регионален мениджър на ИАТА за централна Азия:

"Какво иска нашият пътник? Той иска да пътува по-евтино, да не закъснява, да пътува в комфортен самолет и да си купи това, което му се иска и да го купи тогава, когато му се иска."

При дистрибуцията продуктът трябва да стига до пътника максимално евтин, убеден е Карамалаков. Той дава пример с нещо дребно, но важно - в рамките на резервацията пътникът да може дори да си вземе и ваучер за кафе на летището, което да му излезе по-евтино. Според Йордан Карамалаков, страната ни е обречена на високи темпове на развитие на гражданската авиация.

Основен източник за развитието на авиационните услуги в региона ще бъдат туристите от Далечния Изток

"Не е утопия, че основният източник на нарастване на туристите в този регион ще бъдат китайските, индийските и туристите от Далечния Изток. Това са обективни дадености -първо, защото те преоткриват света, там има растяща средна класа и терто - защото ние сме интересни от много гледни точки: и финансова, и историческа, и всякаква."

Едно от основните предизвикателства в Европа в момента е рекордният брой на закъсняващите полети. Това се дължи на невъзможността на европейската система на ръководство на въздушното движение да задоволи нарасналия трафик, отбелязва Карамалаков. 

За четвърти пореден път APG България, която представлява 16 чуждестранни авиокомпании у нас, организира и проведе допитване сред пътниците и професионалистите за най-предпочитаните авиокомпании на българския пазар. Те бяха отличени с престижните награди SKY AWARDS. 

Все повече пътници се включват в онлайн допитването, което означава, че те искат и търсят възможности да изразят своето мнение и то да бъде от значение за отличаване на авиокомпаниите, изтъква Вергиния Лазарова, мениджър в APG България. Освен ценовите политики, кетъринга в добавка към изживяването от летенето, създаването на удобства за пътниците, високо се оценяват и възможности като придружаването на деца зад граница и пътуването с домашен любимец. 

Запазва се интересът към low cost компаниите, националният превозвач си възвръща пазарни позиции

Запазва се големият интерес на пътниците към нискотарифните авиокомпании, отчита проучването. "Но виждаме и едно завръщане на националния ни авиопревозвач на българския пазар", отбелязва Лазарова. 

Конкуренцията между авиокомпаниите е стимул за подобряване на услугите, категорична е Вергиния Лазарова, която дава пример с конкурентните маршрути като Лондон и почти монополизираните маршрути като Брюксел и Амстердам. 

Още информация по темата ще научите от звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Локалите - феномен или дефицити в общуването между родители и деца?

"Дали е поколенческо? По-скоро е възрастово – в момента ги наричаме локали, но назад в годините винаги е имало подобни групи деца, тийнейджъри. Едно дете живее в общност , не живее изолирано само с майка си и баща си. То попива от цялата среда и не можем да се похвалим със спокойна, мотивираща и креативна среда ." Това мнение изразява пред..

публикувано на 17.07.25 в 11:23

Без бележка в лева и евро: Как апаратите на такситата се оказаха в нормативен вакуум

Няма таксиметров автомобил, който да може да издаде касов бон в двете валути – в лева и евро. За това предупреди в интервю за БНР Красимир Цветков, председател на Националния таксиметров синдикат.  Той обясни, че апаратите им са с отдавна изтекли сертификати и няма подзаконова нормативна уредба , която да разписва тяхната..

публикувано на 17.07.25 в 08:39
Петър Стоянов

Смърт на мъж след трансплантация: Има ли адекватни мерки срещу вътреболничните инфекции?

Вътреболнична инфекция с бактерията клебсиела пневмония отнема живота на 39-годишен мъж. Това се случва след бъбречна трансплантация в университетската болница "Александровска".  За случая стана ясно от жалба на майката на Петър Стоянов – Симона Стоянова – до здравния министър.  В нея се твърди, че ИА "Медицински надзор" умишлено..

публикувано на 15.07.25 в 09:30

Gen Z задлъжняват по-безотговорно от милениумите и поколенията преди тях

Gen Z взема кредити по-безотговорно от милениумите и поколенията преди тях. Това каза пред БНР Лилия Димитрова, председател на Асоциацията за управление на вземания. Тя подчерта необходимостта от по-голяма финансова грамотност. Димитрова обърна внимание върху въпроса един кредитополучател колко успоредни кредита има , не само на каква..

публикувано на 15.07.25 в 08:41
Методи Методиев

Методи Методиев: Повишаването на кредитния ни рейтинг е оценка, че се движим в правилната посока

Три рейтингови агенции повишиха кредитния рейтинг на България в седмицата, в която получихме зелена светлина за въвеждане на единната европейска валута от 1 януари догодина.   Scope Ratings даде на страната ни рейтинг от А- (А минус) в местна и чуждестранна валута, с което за първи път влязохме в най-високата скала от инвестиционния клас...

публикувано на 14.07.25 в 07:30

Хората в Кресна твърдят, че новите пътни мерки задълбочават проблемите, започнаха подписка

Над пет километра е отсечката от Е-79, която минава през Кресна, а след влизането на България в Шенген и особено в сезона на лятото потокът от леки автомобили и камиони се е увеличил два пъти. Изграждането на последния участък от АМ "Струма", както и обходен път западно от Кресна ще отнеме поне пет години.  Мерки за облекчаване на..

публикувано на 13.07.25 в 16:52
Любомир Каримански

Любомир Каримански: Не смятам, че има нещо, което може да осуети влизането ни в еврозоната

Не смятам, че има нещо, което може да осуети влизането ни в еврозоната. Това обясни пред БНР Любомир Каримански, член на УС на БНБ. "Вече е взето финалното решение.  Предстои тежка работа , която трябва да бъде свършена до първи януари 2026 година, пък и след това. Но не би трябва да си поставяме като сериозен приоритет и цел за..

публикувано на 13.07.25 в 11:20