България е сред страните с най-ниска безопасност на железопътен превоз в ЕС, а отстрани изглежда, че властите продължават да правят компромиси с изискванията. Това заяви в предаването „12+3“ независимият експерт към Европейската железопътна агенция Петя Христова. Наскоро влак на частна фирма, превозващ пропан-бутан, дерайлира в Пловдив. От фирмата обвиниха за инцидента лошото състояние на железния път.
„Нашата страна е на едно от последните места по безопасност на жп превозите. Данните са основани на техническото състояние на инфраструктурата, състоянието на подвижния състав, каква е обвързаността с другите видове транспорт и редица други показатели, по които не можем да постигнем дори минималните изисквания на Европейската комисия“, каза Христова.
Тя допълни, че у нас жп инфраструктурата не е натоварена, тъй като крайните клиенти искат бързина и сигурност в доставките, а скоростите са изкуствено намалени заради лошото състояние на релсите.
Според Петя Христова основна причина за железопътните инциденти е липсата на превенция, включително липсата на финансов ресурс за обучение на специализирани кадри в сферата.
„Контролът е последната мярка. По-важно е администрацията да съдейства на НКЖИ и превозвачите да постигат европейските изисквания и по-високи нива на безопасност. Това е по-важно от контрола. Няма как без него, но той трябва е крайната мярка. Отстрани погледнато, в България се правят много компромиси с безопасността на железопътния транспорт – с персонал, подвижен състав, инфраструктура“, каза Христова.
Докато е работила в българската администрация, Христова инициира създаване на Стратегия по превоз на опасни товари, която остава нереализирана.
„Нямаше политическото виждане тази стратегия да се реализира. Работи се само и единствено по наредби – те не отразяват напълно европейската политика. Преписват международните правилници, но не отразяват на практика това, което може да помага на хората – няма разписани процедури. Разчита се на опит, който невинаги е меродавен за всеки вид превоз“, смята експертът.
"Не могат така да се превозват опасни товари. Трябва да се вземат съответните разрешителни, НКЖИ трябва да бъдат уведомени, Министерството на транспорта, БДЖ. Превозът по закон се контролира. В конкретния случай изчакваме да приключи разследването и ще поискаме цялата информация, за да проверим каква е била причината за това дерайлиране", това заяви по случая в Пловдив шефът на парламентарната транспортна комисия Халил Летифов.
"Като законодателство държавата е достатъчно стриктна. След като видим становището на разследващите органи, ще проверим и къде са грешките. Явно е, че по редицата има грешки. В рамките на година-две има доста инциденти. Ако проблемът е в инфраструктурата, трябва държавата да вземе съответните мерки. Ако е в недостатъчен контрол на частните превозвачи – това е много притеснително", каза още Летифов.
Повече по темата чуйте от прикачените файлове.
Дейностите по така наречения "Воден цикъл", по който в Сливен се изграждат довеждащи водопроводи и подмяна на водопреносната система, продължават да оставят цели квартали без вода за повече от 24 часа. Последният случай бе от почивните дни миналата седмица, когато над 24 часа домакинствата във високата зона на града бяха без вода или достигаше вода,..
5 лекарствени продукта за деца до 7-годишна възраст се отпускат безплатно към момента по лекарско предписание . Това са антибиотици, свързани с инфекции в горните и долните дихателни пътища, отит, както и инфекции на кожата и меките тъкани. Това стана възможно от юли тази година, след като депутатите приеха в бюджета на Здравната каса да се..
14 браншови организации от хранително-вкусовата и питейната индустрия изпратиха до Министерски съвет, Министерството на финансите, Министерството на земеделието и ресорните парламентарни комисии становище , в което категорично настояват Параграф 16 от преходните и заключителни разпоредби да отпадне от проекта на Закона за държавния бюджет за 2026..
Неправилното хранене – веднъж дневно, вечер, е сред рисковите фактори за развитие на диабет. Уязвими към болестта са хората с наднормено тегло, наследствено обременените и хората, водещи застоял начин на живот. Това каза в интервю за БНР проф. Ивона Даскалова, началник на отделението по ендокринология в столичната университетска болница..
Генерираните с изкуствен интелект изображения влизат в инструментариума за изнудване на деца, отчитат от отдела за киберпрестъпност на ГДБОП. Проблемът, че изкуственият интелект помага на педофилите , е регистриран от Станфордския университет преди години. Изследването на учените показало, че преработването на изображение с ИИ трудно може..
Книгата "Проблеми на доказването на гражданска отговорност в цифровото пространство на ЕС" ще бъде представена днес. Неин автор е Димо Господинов - адвокат, изследовател и правен активист. В изданието той пише " Дигиталните технологии променят гражданската отговорност и начините, по които тя се доказва ". Пред БНР Господинов подчерта, че..
" Мярката за неотклонение на Никола Саркози е сравнително лека , не му беше наложено нито домашен арест, нито електронна гривна, а само да не контактува с представители на съдебните власти, включително с министъра на правосъдието". Това заяви пред БНР сънародникът ни от Франция Стефан Манов след решението на Апелативния съд на Париж да освободи..
От 5 януари зоните за платено паркиране в София ще бъдат разширени и ще поскъпнат двойно. Това прие Общинският съвет с 35 гласа "за" и 12 "против"...
Възможностите на тази партия, която ще се учреди в събота – Алианс за права и свободи (АПС), са ограничени, заяви в интервю пред БНР Гюнер..
Ако през 2015 г. Иван Портних не беше скрил факта, че мръсната тръба не е заровена под дъното на езерото, както е предвиждал проектът за 5 млн...