Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проф. Божидар Манов: Киното се занимава с човекознание

Един разговор за пластиката на нощта като невидима поезия и как изглеждат в картина стиховете на Ботев

Проф. Божидар Манов
Снимка: Кармен Манукян

„Когато доброто изкуство успее да се оплоди от талантлива идея, не са нужни много обяснения.“ Това каза кинокритикът проф. Божидар Манов, който гостува на предаването „Нощен хоризонт“. По думите му в киното има желязно правило – добрият сценарий е предпоставка за успешен филм, защото е като основите на бъдеща сграда.
 

Киното като част от планетата на изкуствата се занимава с човекознание, посочи проф. Манов. „Както и да е облечено в сюжети, жанрове, визии, фантазми и въображение, все пак то се приземява в реалиите на едно индивидуално човешко художествено мислене. Затова голямата магия на доброто кино е да примирява свободата на въображението с параметрите на човешкото битие.“

Понякога, оставайки до късно нощем, се заслушва в „Нощен хоризонт“ - така се натъкнал на фразата „Добра нощ“ – обичаен поздрав към събеседниците в този отрязък от денонощието, който "си има своята красота, своя чар". 

"Ситуира слушателя в едно определено време, един отрязък, когато обикновено обичайните, всекидневни усилия, страсти, напрежения, конфликти, радости са утихнали, угаснали, някъде са се уталожили в спомена за деня и настъпва едно чаровно усамотение в красотата на нощта.“

Божидар Манов описа и "пасторалната красота на топлата лятна селска нощ", каквато човек може да преживее както на живо, така и през големия екран:

„Тогава някак си нощта е гъста и тези звуци, които могат да са първо от нощните щурци – тогава цялото поле живее в един друг ритъм, неуморните трудолюбиви нощни щурци огласят пространството, а в тази красота от звуци се преплита мрежата от светулки, които кръстосват хаотично някак си, но създават особено усещане за тази плътна нощ  - светлите следи от светулките, и придават обем на нощта. И тогава, когато някъде далече, отвъд междата, зад синора, се чуе на далечни кучета лаят, както пишеше Петър Караангов, или случайни звуци от изтрополяла късна каруца от конекрадци някакви, или други нетипични за нощта звуци – това е едно друго усещане за пластиката на нощта като невидима поезия.“

Някъде в тъмнината на безкрайната нощ се пораждат магиите, приказното начало, загадките на притчата, смята кинокритикът и преподавател по кинознание.

„Потъването в собствената душа и едно особено усещане за откъсване от земното притегляне – гравитацията престава да работи. Тогава духът се отделя от тялото и може да полети със светулките към небосвода, да се стрелне към безшумната луна или внезапно да се сгромоляса в също тъй тихото и безбрежно поле. Това е много особено усещане. Случвало се е понякога да го изживея лично, а понякога да го видя на екрана в киното.“  

Усещането за триизмерното пространство на невидимата нощ е много скъпо, много ценно, отделянето на съзнанието от прагматиката на делника, сподели още Божидар Манов.

„Като че ли с падането на нощта някаква завеса ни отделя от всекидневието, освобождава ни от неговите лепкави, досадни ангажименти и ни освобождава да бъдем поне до разсъмването, до първата светлина на хоризонта, свободни, независими и подчинени единствено на въображението.“

Във филма "Възвишение" има великолепно заснет 30-40 секунден епизод от оператора Антон Бакарски, в който се "чуват" визуализирани гениалните стихове на Ботев, отбеляза още кинокритикът. "Настане вечер, месец изгрее/звезди обсипят свода небесен/гора зашуми, вятър повее/Балканът пее хайдушка песен. Това е върхът на визионерството - да опредметиш в изображение това, което Ботев е казал в гениалните си стихове. /.../ Последната строфа: Балканът пее хайдушка песен - това никой не може да го заснеме, то е извън триизмерието на време-пространството. И ето че във филма "Възвишение" Тони Бакарски го направи с картина. Значи магията понякога се случва и става наяве." 

Проф. Божидар Манов е роден в София на 12 декември 1947 година. Той е кинокритик, журналист и преподавател. Завършил е специалността „Електроника“ и е работил 8 години като инженер. След това завършва кинознание в НАТФИЗ. Работил е като редактор, главен редактор и директор на Филмова студия „Време“. В НАТФИЗ е преподавал основни курсове „Филмова критика“, „История и теория на документалното кино“, „Теория на екранното изображение“. Бил е декан на Факултет “Екранни изкуства“ и  вицепрезидент на Международната федерация на филмовите критици. Член на Европейската филмова академия.

Цялото интервю слушайте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Константин Трендафилов или Папи Ханс

Константин Трендафилов - Папи Ханс: Контролът е основното оръжие на насилника

Само за четири дни песента "Татко, влюбих се в мъжкар“ , написана от Папи Ханс и изпята от Деси Слава , събра над 121 000 гледания и хиляди коментари.  "Буквално последните четири дена не правя нищо друго, освен да следя живота на песента в социалните мрежи и дебата, който вече провокира". Това сподели пред БНР авторът на текста..

публикувано на 25.11.25 в 13:20
Красимир Аврамов

Красимир Аврамов - разговор за пътя, гласа и спектакъла, който предстои

Предстои ни среща с един артист, който не излиза често в публичното пространство, но когато го направи, винаги е събитие .  Това е човек, който от години доказва, че талантът, постоянството и смелостта могат да отворят врати към световни сцени и да изведат един български глас до върховете на музиката.  Красимир Аврамов е изпълнител с..

публикувано на 24.11.25 в 12:36

В рубриката "Горещи сърца" гостува Росен Рашев - Рошпака

Ярки, весели, неочаквани и причудливи, също като своя автор, са платната на Росен Рашев – Рошпака, който е виден представител на наивизма в съвременната българска живопис. Той е на 55 години, роден е и твори във Враца. С четка и боички – от малък Още от детската градина Росенчо, както го наричали учителките, бил най-сръчното дете. Попълвал без..

публикувано на 23.11.25 в 06:13
Ю Несбьо

Ю Несбьо, ексклузивно за БНР: Писателят трябва да се доближи до всичките си персонажи

Книгите му са преведени на повече от 50 езика. Продадени са в над 60 милионен тираж. Ю Несбьо е известен като "Краля на скандинавския ноар" .  Негова емблема в криминалния жанр е инспектор Хари Хуле, а в България писателят дойде, за да представи романа си "Кръвни връзки". Продължение на успешното заглавие "Кралството", новата книга..

публикувано на 18.11.25 в 07:00
Надя Попова

Надя Попова за невидимите нишки между преживяното и въображението

Отваряме страница, в която думите са преживени . Страница, през която ще се опитаме да навлезем в един свят, където поезията е житейската съдба е изстрадана и осветена отвътре. Гост на БНР е Надя Попова - поетеса със силен вътрешен глас, преводач с изключителен усет към нюанса, редактор, който десетилетия пази и пренася литературната памет . Един..

публикувано на 17.11.25 в 13:46

Проф. Ивайло Търнев: Най-важната ценност е добротата

Професор Ивайло Търнев е гост в рубриката "Горещи сърца" – защото неговото сърце наистина е "горещо", а самият той наскоро усети колко много го обичат хората. "Да, има много хора, които се чувстват свързани с мен, защото сме работили по различни социални програми и вероятно сме оставили добри спомени", казва той. Когато съобщава в социалните..

публикувано на 16.11.25 в 04:42

18-годишен столичанин с мисия: Младите трябва да са гласът на своя град!

В рубриката " Горещи сърца"  ви срещаме с Калоян Желев – едва 18-годишен, но вече утвърден като активен млад човек в обществените инициативи на столичния кв. " Младост". " Като млад човек мисля, че ние, младите, трябва да бъдем гласът на нашата столица, гласът на нашия квартал",  казва Калоян. Още от 14-годишна възраст той започва да се..

публикувано на 09.11.25 в 06:10