„Обичам киното в неговото самотно гледане, а в театъра обичам усещането за дом и за уют. Но в последните години се чувствам много по-добре в театъра“. Това каза в предаването „Нощен Хоризонт“ режисьорът и драматург Юрий Дачев. Преди дни в старозагорския театър той изкара пиесата „Нощно слънце” по разкази на Йордан Йовков. След премиерата Юрий е в творчески антракт с плавен преход към нов текст на български автор – той вече работи по адаптацията за сцена на „Търновската царица“ на Емилиян Станев.
Юрий Дачев е автор на пиеси, на адаптации и на сценарии за документални и игрални филми. Има няколко книги, преподава в НАТФИЗ, води седмичното предаване на БНТ „Рецепта за култура”. По кината вече е новата лента на Иван Ничев „Можеш ли да убиваш”, на която Юрий е съсценарист.
„Не обичам да оставам в театъра, когато той не живее, когато няма представление или репетиции. Зад кулисите предпочитам да оставям големите приказки, сложните разговори, лесните емоции“, сподели още Юрий Дачев.
„Обичам да разказвам ясни истории, такива, които, когато свърши спектакълът, зрителят да е наясно какво е гледал, да може да го подреди и с няколко думи да го събере в главата и във впечатленията си“.
По думите на Юрий Дачев, театралните зали са пълни и в момента България се радва на любопитна и разнообразна театрална публика.
Съчетаването на различни занимания по-скоро отключва въображението и хъса за работа на режисьора драматург, защото разнообразието не го разпилява, а напротив – мотивира.
„Винаги съм работил така, макар че живея много нервно и винаги съм някак си на ръба на паниката, на провала, на трудното осъществяване на нещата. Така си живея, явно такава ми е матрицата. Не мога да избера едно единствено нещо, на което да се посветя изцяло, защото на мен едно единствено нещо не ми е интересно. Колкото повече работа имам, толкова повече мога да свърша, отделен е въпросът дали добре или зле“.
Зимата на нашето недоволство
„Все по-скептичен и все по-недоволен съм от това, което виждам на много места около себе си. И по някакъв начин ставам все по-наясно, че с това недоволство така човек си върви през живота“.
Защо ни е Дон Кихот?
„В този текст ме интересуваше не лудостта, а знанието, че те възприемат за луд и въпреки това продължаваш да вървиш напред. Този избран стоицизъм на човека, който е осмян, непрагматичен, вън от правилата за успех на деня, ми се вижда нещо много достойно и нещо, към което изпитвам голямо уважение“.
Швейк
„Това е един от любимите ми романи. Мисля, че това е представлението и текстът с най-много доброта. Чистата доброта е нещо все по-рядко срещащо се на сцената. Добрият човек, който крачи през суровия свят с непроменима и неуязвима велика доброта. Затова ми е много скъп Швейк“.
Виновният
„Невъзможна е невинността. Няма време, няма ситуация, няма проблем, в който да нямаме някаква вина. И тук не е въпросът да си посипваме главата с пепел, а да заживеем с едно умно вглеждане във вините си, което би ни направило и по-силни и по-достойни“.
Укротяване на сънища
„Не съм много смел в мечтите си. Опитвам се да се гледам разумно в очите с мечтите си. Те вече става все по-приземени. Може би губят нещо от привлекателната си летливост, но пък печелят с друго“.
Вчерашни целувки
„Вчерашните целувки са горчиви, носят целия спомен за нещо хубаво, нещо отминало, нещо, което не можеш да изтриеш. Тази пиеса се оказа може би най-играният ми текст. Вероятно тази любовна история и тъгата по нещо нереализирано, с което не можеш да се разделиш окончателно, е нещо, което привлича хората“.
Азбука на надеждата
„Първата буква в тази азбука е вярата, че нещо хубаво предстои. Надеждата, че ще има добри дни или поне добри мигове, е нещо много важно“.
Светът е голям и спасение дебне отвсякъде
„Не съм оптимист, но и не съм от крайните черногледци. Опитвам се да гледам с чувство за хумор онези неща, които няма как да не ги осъзнаеш в цялата им тревожност и драматичност“.
За първата пиеса, за режисьорския дебют, за отличителната черта - да прави драматургична версия на художествена проза, за героите, за приятелите и за миналото като привлекателна сила – чуйте в интервюто с Юрий Дачев в звуковия файл.
-----
„Зимата на нашето недоволство“, „Защо ни е Дон Кихот?“, „Швейк“, „Виновният“, „Вчерашни целувки“, „Азбука на надеждата“, „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде“ са заглавия на пиеси или филми, на които Юрий Дачев е драматург, (съ)сценарист или режисьор.
София Арт Институт е организация, която дава равен достъп до изкуство на всеки. Наред с много други проекти, екипът, воден от пианистката Венета Нейнска, стартира организирането на Хорова академия, в която ще могат да участват ентусиасти от различни възрасти. Под артистичното ръководство на Яна Делирадева и Валентина Георгиева, Хоровата академия ще..
На 24 ноември с официално откриване на барелеф и концерт под надслов „Паметта дирижира времето“ Община Шумен, Симфониета Шумен, гост-солистката Пламена Мангова и диригентът Славил Димитров отдадоха почит към паметта на маестро Станислав Ушев. Барелефът вече е поставен на източния вход на Община Шумен, а негови автори са скулпторът Бехчет Данаджъ..
На 28 ноември в залата на Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" в София ще бъде открит фестивал за съвременна музика, посветен на 100-годишнината от рождението на композитора Андре Букурещлиев - едно от ярките имена във френския авангард през втората половина на ХХ в. Ще бъдат почетени и други забележителни юбиляри - Лучано Берио и..
Националният музикален театър "Стефан Македонски" кани публиката утре на "Кабаре". Спектакълът ще се играе също на 29 и 30 ноември, както и на 2 декември. Това е гротесков спектакъл за едно общество, което се смее, пее и позира, докато светът навън се плъзга към авторитаризъм. " Живеем в глобална версия на този морален парадокс –..
Тази вечер, 27.11, в Сатиричния театър ще се състои предпремиерата на постановката "Примадони", режисирана от директора на трупата Калин Сърменов. "Едно от нещата, които страшно много ми харесаха в този текст, е неговата липса на претенциозност. Това е един откровен текст, който носи след себе си чиста форма на забавление, усмивка и любов..
В рубриката "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" почитаме един певец с необикновена съдба, работил основно в оперните театри в Русе, Пловдив и София - баса Алексей Милковски. На 26 ноември се навършват 100 г. от рождението му. Алексей Милковски е потомък на знатна фамилия, чиито корени са във Волжка България. Роден е в..
В сряда, 26 ноември, в Първо студио ще се представи Смесеният хор на на БНР, ръководен от диригентката Любомира Александрова. Началото на концерта е в 19:00 часа, а програмата е особено интригуваща: Ще прозвучат духовни произведения от Ценко Минкин, Золтан Кодай и Ленард Бърнстейн. "Избрали сме три контрастни произведения, като едното от тях..