Особено внимание в книгата се обръща на проблемите на децата в риск. Със средствата от продажбата на романа "Крадлата със синя кръв" Жени Тачева ще помогне на самотна майка.
БИОГРАФИЧНИ ДАННИ
Жени Тачева е родена през 1956 година в София. Филолог по образование. Пише разкази, есета, статии. „Крадлата със синя кръв“ е нейният трети роман. „Докосната от ангел“ и „Амплитуда на успеха“ стават обект на завиден читателски интерес, като първият, „Докосната от ангел“ е преиздаден.
ЗА РОМАНА „КРАДЛАТА СЪС СИНЯ КРЪВ“
Животът на Ванеса, даровита малка пианистка коренно се променя след внезапната смърт на нейната майка. По стечение на обстоятелствата тя е принудена да живее сред престъпници и убийци и самата да стане крадла. От стария й живот не e останала и следа и момичето заключва спомените за миналото дълбоко в сърцето си.
В къщата на Найден Хиената Ванеса среща Вал, който става най-важния човек в живота й. Опитвайки се да избягат от бандитите, двамата скитат от град на град, и за да могат да оцелеят, преодоляват редица трудности, а когато получават втори шанс, всеки от тях го използва по различен начин. Ванеса се посвещава на пианото, а Вал избира да остане престъпник. Техния избор предопределя и по-нататъшните им съдби. Тази част придава силен социален елемент на романа, защото засяга проблемите на децата в риск, контингент, който тежи на обществото ни и се подминава с безразличие.
Втората част на заглавието се дължи на факта, че Ванеса е потомка на стар аристократичен немски род, факт, който се оказва без значение за живота й до този момент, но значим за по-нататъшната й съдба и тя едва ли е предполагала внезапния обрат, който ще настъпи, когато заминава за участие в конкурс за млади изпълнители в Германия.
Чрез образите на Вал, Ванеса и Пипи е показан животът на безпризорните деца в България, принудени да се грижат сами за себе си още от ранна детска възраст. Поставяйки акцент върху тази сложна тема, Жени Тачева успява да създаде един силен, социално ориентиран роман, в който се проследяват различни детски съдби.
В романа са описани много и различни типажи, твърде различни от познатите клишета. Макар да е интелигентен и любознателен младеж с възможности да постигне много, Вал избира пътя на престъпленията. От неугледно момче с добро сърце, невероятна интелигентност и жажда за знания, той се превръща във впечатляващ мъж, сексапилен и интересен, но в същото време жесток и отмъстителен.
Ванеса живее само за музиката и желае единствено да свири. Тя успява да постигне мечтата си като покорява световните сцени и за нея заговаря целия музикален свят. Преживяното обаче, я принуждава да крие емоциите си зад демонстративна студенина и високомерие и сама да се бори с демоните си.
Малката Пипи – колорита на романа заради своята детска чистота и непосредственост е мил образ, с уникален детски изказ, който покорява и кара читателя да й симпатизира и да се усмихва при всяка нейна поява. Дори пораснала, тя запазва своя чар.
Като контрапункт на трите образа са представени тези на Хиената и Евдокия: цинични, груби, безсърдечни, твърде покварени и непредвидими в жестокостта си. За да направи образите им по-точни, авторката свежда езика им до уличния жаргон, характерен за престъпния свят.
Образът на стария граф възприемаме не само чрез описанието на външността му и интериора в дома му, но и с културния му изказ. Всичко в него говори за стил и класа, излъчва финес, аристократизъм и достолепие.
Музиката е важна част, която присъства навсякъде и макар само като бекграунд, подсилва най-важните моменти от историята.
Не липсва и чувството за хумор, което на места прави текста забавен и свеж.
КОМЕНТАРИ
В романа си „Крадлата със синя кръв“, Жени Тачева отново демонстрира своя стремеж към идейно обогатяване на българската литература и издигането ѝ до равнището на най-добрите образци, вкарвайки актуалната проблематика на нашето съвремие. Това произведение е доказателство за силата на естетиката и красотата на словото и заема своето достойно място сред сполучливите съвременни български романи. Като смисъл и художественост този роман заслужава нашите адмирации. Той съчетава по образцов начин езиковото богатство и точността на фразата. „Крадлата със синя кръв“ е не просто история, а откровение, водовъртеж от събитийност, контрасти и силни емоции, разказ за приятелството и верността, за житейските уроци и способността ни да се учим от грешките си, за мечтите и силата да се преборим за тях, за правилните и неправилни избори и отговорността, която носим пред себе си и обществото – една майсторски написана книга, в която не само сюжетът и внушението са важни, но и героите: Ванеса, която въпреки преживените трудности намира в себе с сили да продължи напред и да осъществи мечтата си за голямата сцена; Пипи – великолепното изворче на най-чиста радост и детска прямота; Вал – безкрайно сложен, раздиран от вътрешни противоречия образ, подчинен на своя самоунищожителен характер, който въпреки всичко успява да спечели сърцата ни. И разбира се, Евдокия и Хиената – извратен продукт на новото време: бездуховен, просташки, уличен; безразличен към човешкия живот; лишен от елементарна социална чувствителност. Това е роман за хората, които харесват и ценят стойностната литература и най-вече за онези, за които музиката не е просто чалга, а смисъл на живот.
Проф. Красимир Петров
* * *
Учудващото при четенето на този роман е, че макар и да разглежда най-нелицеприятните слоеве на българското постсоциалистическо общество, езикът в него е богат, изразителен и чист. Не е допусната вулгарност и дори е спазена традицията за езикова живопис, идваща от най-уважаваните ни автори – Елин Пелин и Йордан Йовков. Заедно с увлекателното и напрегнато действие, читателят не може да не забележи умелото описание на герои и събития, толкова живи и истински, че сякаш ги виждаме. Приятелството на Ванеса и Вал е като ценен бисер, озовал се в калта. Този бисер проблясва от светлината и топлината на чистите, млади души, и въпреки че отново потъва в мръсотията, пак си остава бисер. И двамата получават шанса да променят живота си така, като желаят, но и плащат за житейските си грешки и пропуски.
Романът може да допринесе много за разбирането на всички онези ненормални явления в съвременното ни общество и е призив към всеки от нас да поеме своята лична отговорност за случващото се в България, защото държавата – това сме ние. Защото доброто и разбирането, малкото помощ за нуждаещите се, може да отклони тръгналия по грешен път и да промени изцяло съдбата му. Ако всички вледеним сърцата си и станем съдници – тежко ѝ на България!
Николай Банев – НИИ по криминалистика към МВР
* * *
Всяка епоха има своите трудности, своите герои и носи белега на своето време, но не всеки успява да улови и предаде нюансите на родната действителност след промените, започнали в края на миналия век и да покаже как индивидуализмът и егоизмът в обществото надделяват над чувството за социална принадлежност и солидарността. За това се изисква верен, критичен поглед, и разбира се, умение на разказвач. С романа си „Крадлата със синя кръв“, Жени Тачева доказва, че умее всичко това. Демонстрирайки висока степен на емоционална интелигентност, тя успява да се идентифицира с героите си, да усети емоционалните им нужди, да разбере желанията им и да покаже различните им гледни точки.
Присъствието на музиката като бекграунд на наратива и акцентирането чрез нея на най-важните моменти, ще достави истинско удоволствие на читателите, придавайки на историята красота и мечтателност, крайно необходими за преформатирането на нашето мислене, елементаризирано от чалгата, рекламирана напоследък като доминиращата естетика на прехода и дори като културен продукт с високо качество. И докато робуването на низки страсти, извадено на преден план, оставя у нас тягостното чувство на обреченост и безнадеждност, истинската музика ни извисява, стимулира нашето въображението и се превръща в оръжие срещу простотията, с която ежедневно сме облъчвани. Това дава на романа естетическа завършеност и повишава художествената му стойност.
Горещо препоръчвам тази книга!
Фани Куцарова – музикален педагог
* * *
Винаги съм се възхищавала на авторите с богато въображение, чиито творби са социално ориентирани и засягат важни житейски теми, които не само успяват да създадат грабваща история, но и да подчертаят онова, което понякога, увлечени в делничност, пропускаме. Затова автори като Жени Тачева си струва да бъдат четени. Тя е интересен разказвач, който неусетно ни потапя в действието и ни кара да съпреживяваме съдбите на героите, а когато стигнем края, да искаме историята да продължи. Такава е Жени Тачева и с този свой роман: безпощадно критична и тематично актуална – автор, който владее и провокира читателите си по един уникален начин, натуралист в творчеството си, пресъздаващ един важен за всички ни отрязък от съвременната история на България, който всички мислим, че познаваме добре.
Тя е майстор в изграждането на образите, длъжна съм да го кажа. Нейните герои: Ванеса, Вал, Евдокия, Хиената са извън всякакви клишета и са изваяни с проникновение, вещина и толкова респектиращо майсторство, че направо оживяват. Диалогична и оценъчно точна, тя успява да ни накара да вникнем по-дълбоко в тяхната същност, да разберем по-добре характерите им и да осмислим техните действия. От друга страна, умелото използване на специфична лексика и разнообразни речеви практики помагат героите в романа да се възприемат като хора от различни социални нива, каквито всъщност са. „Крадлата със синя кръв“ е една трогателна история, разказана просто, по човешки: без гръмки думи или сложна академична терминология, без демонстративна словесна акробатика или превзети интелектуални напъни, каквито много автори използват, стремейки се да блеснат. Това е силен и въздействащ роман, който трябва да бъде прочетен.
Лидия Самоковлиева - езиковед
Интервю с Жени Тачева чуйте в звуковия файл.Мюзикълът "Звукът на музиката" се завръща на сцената на Софийската опера и балет. "Това е изключителен мюзикъл. Той ще бъде на 31 октомври и 1 ноември ", анонсира Весела Делчева от Софийската опера. "Изключително сме щастливи, че точно тази класика стъпва на сцената на Софийската опера и балет. Това е много популярен мюзикъл навън, с..
След успешния старт през пролетта, сътрудничеството на големия български цигулар и педагог проф. Минчо Минчев и Софийската филхармония ще продължи с есенна поредица от три майсторски класа по цигулка, които започват на 31 октомври. Следващите дати са 28-30 ноември и 19-21 декември. Избраните след прослушване кандидати ще имат уроци в Студио "Музика" на..
Между 1990 и 2001 г. швейцарската фотографка Дорис Петер документира промените в българската столица. "София на дневна светлина 1990 - 2001" предлага съпричастен поглед към София и нейните жители. Триезичната фотокнига се състои от черно-бели снимки, разкази и текстове за хората и града, както и хроника на политическите и социални събития...
Съвместната театрална школа на Народното читалище "Изкуство 2022 г." в Ловеч, Драматичният театър "Борис Луканов" и Творческа къща "Грозарде" ще представят тази вечер от 19:00 часа в Камерната зала на театъра премиерата на първата си постановка "Приключенията на Лиско", пресъздадена от младите актьори по съвременен начин . Входът е свободен...
Германецът все още пази топли спомени от концертите си у нас, а гостуването му на Биг бенда на БНР е бил особено емоционално. "Всъщност, това беше първият път, когато моя вече записана музика беше изпълнена от друг бенд. Не знаех как ще се получи. Дори не знаех дали музикантите ще я харесат, но бързо стана ясно, че те се наслаждават на тази музика..
След написани 5 книги и не малко изложби, предимно живопис, Христо Кърджилов ще ни представи днес годините на графичния си път, своята голяма любов към графиката и своето боравене със сухата игла . Близо 30 години след последната си графична изложба той ще покаже свои графични листи пред българската публика. Пред БНР Христо Кърджилов, който..
В елегантната и модерна зала MuTh във Виена се състоя забележителен благотворителен концерт-спектакъл. Всички средства от билетите за него, както и доброволни дарения, бяха предоставени на Училището-пансион по изкуства и занаяти за деца в неравностойно положение “Димитър Екимов“ в българското село Русаля . Това уникално по своята..
"Присъствах, струва ми се, в 44-та секция, в която гласуваха само роми, и председателят на комисията беше доведен от Буковлък, Плевенско, да..
Борисов за пореден път показа, че той не кара влака, не е силната фигура в българския политически живот . Това каза пред БНР Цветан Цветанов, лидер..
Близо 40 творци, артисти, читалищни и научни дейци от различни области на изкуството са отличени за принос в развитието на българската култура и..
 Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Ясно
								Ясно Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност