Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Русенската опера гостува с „Набуко“ на столична сцена

Русенската опера гостува в НДК с една от новите си продукции – „Набуко“ на Верди. Казвам нова, визирайки, че е създадена в мандата на директора Иван Кюркчиев. Цялостната концепция е дело на италианеца Марио Де Карло. Спомням си, че се срещнах и разговарях с него преди година, но за жалост тогава не успях да гледам спектакъл. Ето че най-после представлението дойде в София. 

Де Карло прави режисурата, костюмите, сценографията. Спомням си, че още като ученик е направил костюмите, режисурата и сценографията за пиесата „Електра“ на Софокъл. „Още тогава явно съм имал усещането, че цялостният спектакъл трябва да се направи от един човек“. Не разбирам как може режисьор, сценограф или костюмограф да работи с други, а не той да направи всичко за спектакъла си“, каза преди година Марио. Сега в София от цялата постановка имах възможност да се възхитя единствено на костюмите, тъй като огромната сцена на НДК сякаш погълна останалото.

За постановката в София пристигна Марио Маланини, който само седмица преди това направи премиерата на „Дон Карлос“ в Русе. Марио е добре познат на българската публика, която харесва неговия чудесен глас. Маланини е певец, който перфектно владее целия си диапазон, а партията на Измаел е изключително благодатна и с нещо не можа да затрудни изпълнител с толкова богат опит. 

След грандиозните спектакли на площада в София преди две години, след зашеметяващото си представяне в премиерата на „Трубадур“ в Софийската опера, Кирил Манолов отново завладя публиката с мащабния си глас. Още с явяването си той изпълни сцената и беше истинска наслада да следиш развитието на образа, коeто той направи – горд победител, загубил разсъдъка си предводител, страдащ баща и накрая разкаял се владетел. Певецът предаде с огромно майсторство всички тези крайни състояния, използвайки както най-великолепните багри и височини на гласа си, така и тихите, страдащи нюанси. Особено ефектен беше дуетът с Абигаиле. В тази сцена и двамата певци претвориха в пълна степен замисъла на композитора – сблъсък на два силни характера.

Чудесна Йоана Железчева като Абигаиле – стабилна, ярка, запомняща се. Жената-воин сякаш е нейната втора природа – толкова ясно и точно открои различните състояния в образа. Сцената с писмото тя изгради съвършено,  представяйки разгневената и същевременно наранена дъщеря, която открива истината за своя произход, а предсмъртната й ария беше затрогващо нежна.

Партията на Захария изпълни Ивайло Джуров. Невероятен певец! В един месец той осъществи премиерите на две грандиозни оперни заглавия – на 9 март изпълни партията на Мустафа от „Италианката в Алжир“ в Стара Загора, на 25 март беше Филип II от „Дон Карлос“ в Русе. И след това – „Набуко“ в София. Изумително момче! Винаги се възхищавам на толкова естествения начин, по който създава образите. Той борави леко и свободно с гласа си, използва майсторски целия му огромен диапазон. Имам чувството, че партията на духовния водач сякаш е създадена за него – той е величествен в сблъсъците с противниците, мек и лъчезарен със страдащите си братя.

Петя Цонева имаше своя звезден миг в Русе като Еболи от „Дон Карлос“ седмица преди срещата със софийската публика като Фенена. Чудесен глас и сценично поведение.

Като една от най-грандиозните опери на Верди огромно значение в цялостното представяне играе хорът. Вече няколко пъти имам възможност да се убедя, че Русенската опера разполага с мащабен и много добър хоров състав. За представянето му в софийското гостуване искам специално да поздравя хормайстора Стелияна Димитрова-Хернани.

Запазих похвалите към човека, който обедини всички тези музиканти, за финала. Все по-радостно е да виждам млади диригенти, които уверено и с размах да поемат големите оперни заглавия, да изграждат органично музикалната тъкан и да вдъхновяват певците на сцената. Цялостното много добро впечатление от „Набуко“ не би могло да бъде такова без диригента Димитър Косев, който непрекъснато надгражда умения. Така се случи, че го бях гледала само в много атрактивните компилации, смесващи класиката с поп и рок музика, където младият групар беше във вихъра си. Радвам се, че имах възможност да го чуя в оперен спектакъл!

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Пловдивския куклен театър -

Последна за сезона премиера на Пловдивския куклен театър - "Хитър Петър"

Пловдивският куклен театър кани публиката си на последната за сезона премиера - "Хитър Петър". Режисьор на спектакъла е  Веселин Бойдев, музиката е дело на Костадин Бураджиев, а сценограф е Христина Недева-Младенович.  Кой е нашият национален герой и защо сме си избрали хитростта да побеждава силата - това са въпросите , които поставяме с това..

публикувано на 21.06.25 в 06:35
Ивайло Василев - носител на  приза

Отзвук от "Музикант на годината 2024": Ивайло Василев с приза "Олга Камбурова"

В предаването "Алегро виваче" ви срещаме с носителите на призове в допитването "Музикант на годината 2024". Галаконцертът се състоя на 12 май 2025 г. в Първо студио на БНР. Събитието беше под патронажа на председателя на Народното събрание на Република България - доц. Наталия Киселова. Галаконцерт "Музикант на годината 2024" - видеозапис..

публикувано на 20.06.25 в 19:42

Спомен за хоровия диригент Ангел Христов

Тази година отбелязваме 100 години от рождението на един от знаковите български диригенти и хормайстори - Ангел Христов. Роден през 1925 г. в Пловдив, той посвещава целия си живот на музиката, като оставя ярка следа в развитието на хоровото и оперното изкуство в България. Ангел Христов започва музикалното си обучение като цигулар. По-късно завършва..

публикувано на 20.06.25 в 15:52

Софийската опера и балет със спектакли на три открити сцени през лятото

Почитателите на оперното изкуство и това лято няма да скучаят. Софийската опера и балет е подготвила за вярната си публика спектакли на 4 сцени, като три от тях са открити.  Вече започна Летнитя фестивал за деца, а началото на Вагнеровия е точно след седмица. Три сцени под открито небе очакват почитателите на операта това лято –..

публикувано на 19.06.25 в 17:45
Жорди Савал в София

Жорди Савал, за когото живот без музика би бил трагедия

Няколко дни ни делят от прелестното събитие, с което беше открито седмото издание на фестивала "Културама" 2025 – форум, който привнася нотка екзотика в аромата на лятна София. На 13 юни в Археологическия институт с музей на БАН в центъра на столицата посрещнахме легендарния изпълнител на старинни виоли и диригент Жорди Савал, който представи..

публикувано на 19.06.25 в 17:31
Емануил Иванов

Емануил Иванов с две участия в Културама 2025

Емануил Иванов - един от най-ярките млади български пианисти - ще се завърне на българската сцена от Великобритания за два концерта в София в рамките на фестивала "Културама" 2025. Това са различни сценични партньорства - стари и нови.  Първият концерт е в събота, 21 юни, в столичната зала "България" от 19 часа. Пианистът ще си партнира с певицата..

публикувано на 19.06.25 в 14:51

Ксения Сидорова ще представи премиерно у нас нова творба на Добринка Табакова

Акордеонистката Ксения Сидорова - една от ярките звезди на световната музикална сцена - пристигна в България по покана на Софийската филхармония. На 19 юни от 19:00 часа в зала "България" под диригентството на поляка Михал Нестерович латвийката ще представи съвсем нова композиция, посветена на нея от българската композиторка Добринка Табакова - Концерт..

публикувано на 19.06.25 в 10:26