Все по-често празничните дни се използват за пътуване в чужбина. Нискотарифните авиокомпании правят пътуването по въздух достъпно за все повече хора, а резервациите често правим сами по интернет. Данните на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" показват, че няма завишение на жалбите от пътници в последните години. През 2017-та година е имало увеличение на жалбите заради проблеми с 2 авиокомпании. Ведомството съдейства на пътниците при отказан достъп на борда и отмяна или при голямо закъснение на полети.
При над 12 милиона пътници превозени до летища в България подадените за 2018 година жалби са 1193. Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" разглежда жалби на пътници по казуси, възникнали на наша територия. При резервация да се чете внимателно попълваната форма, да се прегледа отново за грешки, за да няма проблем при издаването на бордната карта, съветва Елисавета Димитрова от дирекцията.
"Което води пък съответно до плащане на такси за промяна на име или невъзможност за пътуване, т.е. да не бърза, когато прави резервацията. Внимателно да оглежда всеки един детайл от своята резервация. Да проверява съответно датите на полетите, правилно ли са попълнени, защото имахме такива случаи, в които примерно пътник е подал за една и съща дестинация, т. е. два пъти заминава, съответно губи след това своята резервация и проблеми с авиокомпанията възникват по отношение на коректността на подадените данни от него."
Необходимо е да се предвиди повече време между полетите при пътуване с прекачване, посочи още Димитрова.
"Когато избираме свързани полети, да не се избира вариантът най-краткото време между двата полета, а да се предвиди достатъчно време, което да позволи да се осъществи трансферът без проблем, дори и да закъснее минимално примерно първия полет. Да има достатъчно време - наш съвет е поне час и половина да им минимално трансферно време между полетите, а не да се избира най-краткото време за това."
Ако при изготвянето на резервацията се появи проблем, трябва възможно най-бързо да се обърнем към съответната авиокомпания.
"Възможно най-бързо да се свърже със съответния туроператор или въздушния превозвач, към който е направена резервацията, за да може това да се отстрани, тъй като повечето авиокомпании и туроператори в рамките на 24 часа до 48 - това нещо става безплатно за потребителя, без проблеми."
Информираността е на първо място. Изключително важно е да се четат общите условия на авиокомпаниите. Друг важен момент е свързан с документите за пътуване или с изискванията на страната, до която се пътува, подчерта още Елисавета Димитрова.
"Много често пътниците изпадат в проблем на самото летище - "не ме допуснаха до борда, тъй като нямам виза, нямам документ примерно за извършена медицинска ваксина" или което се изисква от държавата, до която се пътува. Откъде може да се запознае с необходимата информация при пътуване в тази страна? На сайта на Министерство на външните работи има отделна секция, в която са изброени всички тези неща, т.е какво е необходимо за нашето пътуване и,съответно, това е отговорността на пътника. Той трябва да е наясно с превозните документи, пътните документи, които трябва да има при явяване за полет."
Добре е да сме се запознали предварително с правата си като пътници, за да можем да се възползваме от тях. Вече има достъпни приложения за правата на пътниците, допълни Димитрова и добави, че може да се използва сайтът на Европейския потребителски център.
"Също така съветваме при започване на пътуване, когато има извънредни обстоятелства, да обръщаме внимание, да се информираме, ако авиокомпанията съответно не се е свързала с нас да ни информира, че има неблагоприятни условия, че полетът ще бъде отложен или ще бъде забавен. Все пак и ние да сме наясно с тези неща и да търсим информация от съответната авиокомпания какво ще се случи с нашия полет по-нататък."
Когато възникне проблем, съгласно процедурата за подаване на жалби по Регламент 261 пътникът на първо място трябва да се обърне към въздушния превозвач и то в кратки срокове, обобщи Елисавета Димитрова.
"Тъй като сроковете за подаване на жалби в различните държави са различни, съответно е хубаво в кратко време да се обърнем към въздушния превозвач. Препоръчителните срокове за отговор по жалбите са до два месеца. Вариант постигане на договореност между пътника и превозвача - това е най-лекият вариант за разрешаване на случая, изплаща се съответното обезщетение. Но когато нямаме отговор или примерно пътникът не е удовлетворен от отговора на превозвача, пътникът има право да се обърне напълно безплатно към нас като орган по регламент 261, както и към всеки един такъв орган в държавите членки, в зависимост от това къде е възникнало събитието, на чия територия, на чие летище е възникнало събитието, и вече към съответния орган да подаде жалба."
Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.
Свалянето на приложения на мобилните телефони е често разпространена практика, когато става въпрос за отстъпки в различни търговски вериги. В този случай няма начин магазините да не знаят всичко за нас, а личните си данни даваме съвсем доброволно . Те прилежно се съхраняват за нашите гастрономически предпочитания. Но ако самият ти се сетиш..
От ГДБОП предупредиха за бум на крадени профили в социалните мрежи с цел финансови измами . Хакерите постоянно се адаптират към техническата среда, променят начините, чрез които атакуват чатовете в социалните мрежи, в които хората прекарват голяма част от ежедневието си. В момента се наблюдава атака на профили, като се пише на контактите, че..
Евтиният самолетен билет е примамка , предупреди пред БНР Богомил Николов – изпълнителен директор на Асоциация "Активни потребители". Идеята на нискотарифните авиокомпании е да ви предложат атрактивна цена , посочи той и обясни обаче какво следва: " В последствие се оказва, че се начисляват различни допълнителни такси. А ако багажът ви е..
Украйна има интерес Балканите да бъдат съпричастни с нея, но и да разберат по-добре обстановката, в която се намират в момента. Това коментира пред БНР анализаторът Александър Малинов след форума "Одеса 2025". "Форумът беше първа стъпка от страна на украинското ръководство да се опита да накара балканските държави да разберат собствения си..
България е световен шампион по избягване на новини. 63% от запитаните признават, че умишлено избягват новините , сочи последното проучване на Ройтерс - Оксфорд Digital report. " Печален рекорд – България води по брой на хората, споделили, че избягват непрекъснато, отчасти или селективно по теми новините", коментира пред БНР проф. Нели..
Най-добрите поп певци и музиканти у нас започнаха кампания за набиране на средства за колегата си Данаил Данаилов, когото всички приятелски наричат Дидо. Отскоро той е диагностициран с тежка форма на труднолечим рак. За справянето с него са нужни непосилни за семейството му средства , разказа пред БНР Рафи Бохосян. "Дидо е един от..
У нас има "живи" и финансово стабилни 500-600 кооперации . Те обработват около 5 милиона декара земя, което е около 10% от обработваемата земя . Това каза пред БНР Явор Гечев, съветник на президента Румен Радев по въпросите на селското стопанство и бивш министър на земеделието в служебни правителства. Кооперациите намаляват, но се..
Вносител или износител на електроенергия е България няма никакво значение. Това дали сме износител не трябва да е панацея, защото сме общ пазар и..
Не левовете са по-добрите пари, а еврото - по-лошите пари, които тласкат към инфлация, а това, че всяка фирма и предприятие се стреми към по-високи..
Минималното възнаграждение за лекар без специалност и за медицинска сестра да бъде 150 процента от средната заплата за страната - това предлагат в..