Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Златният век” от киносезона на Болшой театър

Как е възможно да се съчетае златното време на джаза от 20 години на ХХ-ти век и комунистическия морал и порядък в малък руски крайморски град? Как контрабандистите могат да притежават добър вкус и стил, безупречно съчетани с изискаността на джентълмени от бел епок и ловката жестокост на професионални престъпници? Как голямата вариететна звезда Марго/Рита, всъщност копнее за истинска любов, а не за фалшивия сценичен блясък и мимолетна възхита от страна на посетителите в луксозното заведение?!

Всички тези наглед несъчетаеми елементи, намират своето хармонично сценично битие в знаменития балет на Дмитрий Шостакович „Златният век” в гениалното хореографско решение на Юрий Григорович в последната му редакция на балета, направена специално за сцената на Болшой театър през 2006. Сега имаме възможност да видим постановката като част от балетния кино сезон на най-знаменитата Московска сцена.

“Златният век” е първият балет на Дмитрий Шостакович по либрето на Александър Ивановски по неговия роман „Динамо”, който е последван от сатирично-гротесковия „Болт” и „Светлия ручей”. Оригиналната премиера се състояла на сцената на Ленинградския държавен театър за опера и балет (Марийнския театър) на 26 октомври 1930 година с хореографията на Василий Вайнонен и Леонид Якобсон. Младият Шостакович приема задачата присърце веднъж защото се интересува от художествените възможности на балетната музика и втори път защото сам бил особено запален по футбола. Въпреки това либретото на балета е изпълнено с много затруднения, които обаче композиторът тълкува като акустични и образни предизвикателства. В балета са включени редица западни "буржоазни" танци и джаз синкопи (канкан, фокстрот, танго, предходника на популярните степ танци преди Фред Астер), както и сцени на срещи по бокс, игра на карти и футболен мач. По оригинал сюжетът се развива някъде на Запад в капиталистическа страна по време на индустриална изложба "Златният век". Там пристига съветски футболен отбор, но един от играчите се влюбва до полуда в мастна вариететна танцьорка. Заради това насмалко съветският отбор да изгуби мача си, но футболистите все пак удържат пълна победа срещу "капиталистическия" екип. Заради фриволно поведение са арестувани от враждебната полиция, но след това триумфално са освободени от негодуващите обикновени хора от пролетариата.

Скоро обаче, след двадесетина показвания “Златният век”, наред с другите творби на Шостакович е набеден в „западнячество“ и безпочвен “формализъм” и е свален от репертоара. Едва през 1982 г., след смъртта на Шостакович, либретистът Исак Гликман и Юрий Григорович написват ново либрето: действието е прехвърлено в Съветския съюз от времената на НИП (Нова икономическа политика – Лениновата икономическа реформа), като мястото на действие е ресторант „Златен век”, където младият честен комунист и рибар Борис и порочният загадъчен мосю Жак (Яшка, контрабандиста) се борят за любовта на безпартийната красавица Рита – бляскавата звезда на местното кабаре Марта.

За хореографското въображение на Григорович няма граници. Тук извежда като основен кинетичен персонаж не солистичната двойка, а разгърнатите масови платна – динамични и пъстри, в който се съчетават най-разнообразни технически приумици и ефекти – бързи

преходи, стремителни диагонали, завихряния от тела, стилизации на маршировки с развети знамена и хоругви. Сцените от кабарето са изпълнени с много поезия, джаз елементи и кабаретна стилистика. Като Рита-Марта много въздействаща е Нина Капцова, Борис на Руслан Скворцов е открит и почтен. Скворцов е технически безупречен и надарен с много лирическа мекота, особено в любовните сцени. Съвсем друг е многообразният Михаил Лобухин като контрабандиста Яшка - колкото елегантен като мосю Жак, двойно повече коварен и неумолим като главатар на престъпната група. Лобухин притежава огромна сценична харизма, която му позволява да изпълни ролята с множество нюанси и богат емоционален обем. Като Люска се изявява забележителната Екатерина Крисанова – елегантна, надарена с особена класа и стремителност, нейната героиня излъчва съблазън и меланхолична нега.

Чуйте цялата рецензия на изкуствоведа Петър Пламенов в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Соня Йончева

Соня Йончева ще бъде отличена като "Музикант на годината 2023"

Оперната прима Соня Йончева ще гостува следобед в Българското национално радио. Генералният директор на радиото Милен Митев ще ѝ връчи статуетката на Христо Илиев "Музикант на годината 2023". Йончева е изборът на радиослушателите. Световноизвестната певица беше фаворит в 33-ата национална анкета, организирана от предаването за класическа..

публикувано на 02.12.24 в 07:27

От 1-ви декември стартира 10-то юбилейно издание на иницативата "Минута за Коледа"

Скоро получавали ли сте писмо? А писмо от напълно непознат, който няма представа до кого точно ще стигнат думите му?  А вие кога за последно решихте да напишете писмо? Може би ще отговорите с "Не знам" или "Скоро не съм". Можете да се включите в  инициативата "Минута за Коледа" на Студентския съвет при Софийския университет „Св. Климент..

публикувано на 01.12.24 в 16:09

Целуната от ангел

Най-новата книга на обичаната писателка Диана Христова - Олива е сборник с разкази под надслов "Да те целуне ангел". Заглавието си има история, разказите са от реалността в преобладаващата част, има и с превес на художествена измислица. Стилът е прекрасен. Диана Христова е родом от Пазарджик, по образование юрист, по призвание -..

публикувано на 01.12.24 в 07:31
Александрина Милчева и акад. Пламен Карталов

Българската оперна певица Александрина Милчева беше удостоена с най-високи отличия

Голям празник има тази вечер в Софийската национална опера! Започнаха премиерните спектакли на операта “Адриана Лекуврьор“ от Чилеа – първата нова оперна продукция на Националния ни оперен театър през новия сезон 2024/2025 г., специално посветена на 90-годишнините на две световноизвестни български оперни певици и солистки на театъра –..

публикувано на 29.11.24 в 20:42

Bella Voce празнува с "Покана за танц"

На 1 и 8 декември в камерната зала "България" певиците Росица Павлова-Инджева, Мария Яковчева, Елена Механджийска и Милена Гюрова, заедно с пианиста Стефан Врачев канят публиката на празничните концерти, с които ще бъде отбелязана 10-годишнината от основаването на вокалния ансамбъл Bella Voce. Спектакълът, който подготвят, е със заглавие "Покана за..

публикувано на 29.11.24 в 11:27

Софийската опера с премиера на спектакъла "Адриана Лекуврьор"

В Софийската опера и балет утре - 29.11, предстои премиерата на спектакъла "Адриана Лекуврьор" от Франческо Чилея.  Постановката се посвещава на две оперни прими – Александрина Милчева и Райна Кабаиванска. Режисьор на спектакъла е Юлия Кръстева , която сподели пред БНР, че посланието, отправено чрез творбата е за вечността и силата на..

публикувано на 28.11.24 в 19:14
Участниците в концерта с музика на Юлия Ценова в Ню Шател

Музика на Юлия Ценова звуча в Швейцария

Българската композиторка Юлия Ценова беше почетена с два камерни концерта в Швейцария на 22 и 23 ноември - в градовете Сион и Ню Шател. И двете събития бяха изцяло с музика на авторката, която напусна този свят през 2010 г.  Юлия Ценова беше ярка личност - пианист, композитор, професор в Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" в..

публикувано на 28.11.24 в 18:46