Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Красимир Георгиев, Асоциация за квалификация на автомобилистите в България:

Пари за глоби и отнети книжки има, а за шофьорски курсове - не

С 31 часа инструкторите се превърнаха във факири

Снимка: БГНЕС

Професионални организации предлагат практическите часове в шофьорските курсове да се увеличат с модули за шофиране при намалена видимост и на скоростен път, а теорията да се свие. Предлага се увеличаване на практическите часове до 40 (спрямо сегашните 31), както и намаляване на теоретичните занимания на 26 часа.

31 часа не стигат, нашите инструктори се превърнаха във факири, коментира пред БНР Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България.

„Рамката на тези 31 часа е изключително отесняла и тя не може по никакъв начин да позволи и да спомогне за едно качествено, добро обучение, което да гарантира, че като излезе бъдещият водач на пътя, ще бъде безопасен, ще знае какво трябва да прави, ще може да го прави“, мотивира предложените промени Георгиев.

„Като добавим и това, че курсистът иска тези 31 часа да му се дават събота и неделя, защото тогава не е на работа, като знаем интензивността на движението в събота и неделя, можем да си представим какво е нивото на сегашното обучение.“

Теоретичната подготовка според Красимир Георгиев няма да пострада заради предлаганото намаляване на часовете. В една голяма част от времето се разисква размерът на глобите, което не е толкова важно за безопасността, а и глобите са променливо величина, изтъкна той. Така идеята е да се икономисат часове за теми, за които има информация в интернет. „Затова си позволихме да я намалим с 14 часа.“

„Ще си позволя да стъпя на народната мъдрост - колкото повече се кара, толкова по-добър шофьор ставаш. Старите шофьори не без основание казват, че шофьор се става с километри. Смятате ли, че с един курс в момента, в който са минали между 150 и 180 километра, със 180 км дали ще може да се произведе един добър водач? Ето това е в момента.“

Красимир Георгиев цитира примери от практиката, според които с курсисти, които преди това някой е обучавал, представляват по-голям проблем от тези, които нямат никакъв опит. „Половината от часовете им минават, за да ги от това, което ги е научил техният „великолепен учител“. Затова аз лично предпочитам при нас когато се записват да идват хора, които нито веднъж не са карали автомобил, защото знам, че това, което ще ги научим и те ще могат, е единствено правилно.“

„За разлика от много колеги аз имам полигон – не го използвам, защото установих, че ефектът е нулев. Има правилни места, стига този, който обучава, да е добър професионалист и да си подбере тези правилни места, да си направи т.нар. правилни маршрути, подходящи за упражнението, което ще отработва за дадения час. Има толкова тихи и хубави места, където на спокойствие, но в една истински обкръжаваща обстановка хем да свиква с обстановката, хем да усвоява първите навици и умения“ - така Красимир Георгиев отговори на въпрос редно ли е курсист с нулев опит да започва подготовката си насред интензивното движение.

Ще има оскъпяване на шофьорските курсове, но е трудно да се предвиди точно с колко, отбеляза още Красимир Георгиев. По думите му, "не може да се увеличават разходите и да не се увеличават и таксите за поемането на тези разходи.“

Георгиев смята, че прекалено много се фокусираме в цената, а „в следващия момент, когато от КАТ искат глоби от 2000-3000-5000 лева ръкопляскаме“.

„А не може ли да ги учим тези хора и глобите да станат по-малки? Мисля, че е по-нормално. И когато КАТ му вземе книжката, защото не си е платил глобата, той намира веднага пари да си плати глобата, за да си вземе книжката. А когато трябва да кара шофьорски курс и да се научи, за да има тази книжка, ами, виждаш ли, „много ми е скъпо“. Това не е гарантирано право от Конституцията. То е необходимост. На който му е необходимо, ще се учи толкова, колкото е необходимо, за да бъде безопасен и ще плаща толкова, колкото струва.“

Мнението на Красимир Георгиев чуйте и в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Христо Иванов

Христо Иванов: Българските демократични сили вече трябва да разчитат само на себе си

"Да, България" – една от партиите в коалиция "Продължаваме промяната – Демократична България", избира нов лидер на мястото на подалия оставка преди 9 месеца Христо Иванов. Кандидатите за поста са шестима. От предварителните им заявки стана ясно, че има консенсус партията да бъде ръководена от двама съпредседатели. За да се случи това, делегатите..

публикувано на 27.04.25 в 12:36

Кои бяха най-важните новини в Светлата седмица

В края на Светлата седмица, в която се питахме къде са светлината и просветлението, толкова ли е голяма търпимостта в държавата и толкова голямо ли е човешкото безрасъдство. Седмицата ни донесе поредна печална статистика за жертвите на пътя. Липсата на отговорност убива хора всеки ден, а близки на загинали на пътя се изправиха пред..

публикувано на 27.04.25 в 10:10
Георги Богданов

Г. Богданов за предмета "Добродетели и религии": Не е ясно какво иска да въведе МОН

Не е ясно какво МОН иска да въведе в училище.  Това заяви пред БНР Георги Богданов, председател на Националната мрежа на децата,  за намерението на МОН да въведе предмет "Добродетели и религии"  от следващата учебна година. До 8 май просветното ведомство ще публикува концепцията за предмета. "Явно има политически натиск върху..

публикувано на 25.04.25 в 12:30
лунапарк, Ямбол

Инж. Димитър Бичев: Две фирми у нас проверяват атракционите, не са достатъчни

В България няма акредитирани органи за контрол, които имат права за технически проверки на съоръженията, поставени в увеселителните обекти. Това пък съобщи пред БНР Ирена Бориславова, директор на ИА "Българска служба за акредитация".  Тежко остава състоянието на мъжа, ранен при инцидента в лунапарка в Ямбол Въпросът за необходимостта от..

публикувано на 25.04.25 в 11:30

Как се спасяват бизнеси, застрашени от фалит? Съвети от експерти

Фалитите в България растат и процесът ще се задълбочава във все повече сектори, прогнозират икономически анализатори. Проучване на глобален застраховател на търговски кредити показва, че 2% от компаниите ще фалират през тази и следващата година, а все повече ще задлъжняват - всичко това на фона на европейската и световна икономическа криза,..

публикувано на 25.04.25 в 10:55

Христо Панчев: Нужен е анализ за съвместимостта на оборудванията на АЕЦ "Белене" и "Козлодуй"

Международната организация "Грийнпийс" последователно се противопоставя на ядрената енергетика, определя я като опасна, скъпа, замърсяваща и несъвместима с устойчивото бъдеще. "Грийнпийс"-България обаче се обяви за оставане на оборудването на АЕЦ "Белене" в България и ако технологиите са съвместими, това оборудване да се използва в работещите..

публикувано на 24.04.25 в 11:40

Оливие льо Галудек: Има нужда от голям ръст в производството на ток

Безопасна ли е ядрената енергетика и какви са иновациите в сектора? Темата беше обсъдена наскоро на конференция в столицата, на която се събраха водещи компании в европейската индустрия.  "Компанията, която представлявам, е част от групата EDF, от Framatome. Присъстваме в България и се занимаваме с реакторите. Понякога го наричаме..

публикувано на 24.04.25 в 11:05