Как се вкарва роман в театрален сценарий
„Това е предизвикателство за мен, тъй като повечето хора ме използват във веселата ми част, светлата ми натура, красивия глас, шегите и позитивизма“, сподели Милица Гладнишка в предаването „Изотопия“, като допълни, че от малка обича „мрака, страшните истории, научната фантастика, антиутопиите“.
Режисьорът Веселка Кунчева мотивира избора си Милица Гладнишка да бъде Големият брат с това, че за нея този образ няма пол. „Ако взема мъж, тогава категорично тоталитарността някак си се идентифицира с мъжа, а по този начин аз премахвам това нещо.“
Големият брат е многопосочен образ
Според Милица Гладнишка диапазонът на изразни похвати на Големия брат е огромен и шизофреничен – от властния тон на ръководене до почти феерично състояние на духа.
„Пея нежно като елф, а в следващия момент ги измъчвам с ток и ги карам, принуждавам ги на фона на моите крясъци да воюват, да убиват ближния, да стават едни машини за убиване. Затова амплитудата ми на говорене е страшно голяма: от шепот и нежно пеене през жестоки, неистови крясъци, което въздейства на публиката, но действително палитрата е много богата.“
„Когато прочетох книгата казах, че не съм сигурна дали ще мога да поема тази роля, защото краят на книгата не оставя никаква надежда – човешкият дух на главния герой е смазан тотално“, разказа още Милица Гладнишка, която обаче открива мотивация в енергията на протеста и историческата логика, доказваща сриването на тоталитарните режими, дори на най-продължителните.
Живеем в състояние на скрит тоталитаризъм
В момента живеем във време без точно е ясно изразен тоталитаризъм, но трябва да си даваме сметка за по-фината обработка, смята Милица Гладнишка.
„Има скрит тоталитаризъм, който се проявява чрез много изкушения, "лакомства" – това са социалните мрежи, те са отдушник на енергията, на гнева. Това са телевизионните шоу програми, лотарията, графика, в който работиш. Нямаш много време да мислиш, гледаш да идеш десет дни на море, или пет, или да си купиш… Това действа фино на психиката и така поколения наред седят в една забрава, забрава… Стават все по-неграмотни. Колкото е по-неграмотен човек, толкова му е по-тесен кръгозорът, може би започва да става и по-страхлив. Това е по-голямата опасност.“
Отдавна сме в света на Оруел
Според Веселка Кунчева отдавна живеем в света на Оруел и това не е утопия, а абсолютна реалност.
„Всяко нещо, което той е описал, е нашата реалност, за огромно съжаление. Това не е очевидно. Големият брат е прикрит точно зад такива неща, има много лица. Това беше едно от решенията – затова тя е като шизофрения, защото веднъж е гласът на медията, веднъж е гласът на лотарията, веднъж е този изрод, който ги командва, след това – човекът, който ужким ти казва, че те обича и го прави за твое добро – за твое добро взима данните ти, за твое добро ти казва кога да си лягаш, кога да пушиш, дали да пушиш, дали да ядеш това. Този контрол е отвсякъде. Това е светът, в който ние живеем.“
Изкуството и образованието са много силни средства за борба, с които може да се направи по-образована, по-мислеща и по-свободна маса, вярва Милица Гладнишка. По думите й това е главното при растежа на една цивилизация в духовен план и всъщност прави големите революции без оръжие.
Още за действителността на Оруел на сцената и около нас - чуйте в звуковия файл.Разказ за три премахнати творби - разрушени, замазани или свалени от изложбените зали. Това представя изложбата " Забранено изкуство ", която е изследователски проект на куратора Ралица Герасимова. Разглеждат се три случая на цензура: унищожената изложба „Терен и конструкции” на Веселин Димов, представена във Варна през 1982 г.,..
В седмицата, в която БНР отбелязва 90-годишнината си, ви срещаме с наши верни слушатели. "С радиото заспивам", по този начин Георги Костодинов - писател от Чипровци, определя връзката си с Българското национално радио. "От малък слушам радио, дори и сега - на 60 години съм", настоява поетът, който споделя, че е от по-старото поколение..
"Архитектурата е моята професия, хоби и съдба" , казва Арсения Христова, която е завършила е архитектура в УАСГ в София точно преди 50 години. Кариерата й започва в България, но след това професията я води в различни точки на света - първо в Алжир, след това в Белгия . Случва се така, че след природни бедствия - земетресение и наводнение,..
Първите три заложнички от втората от началото на войната, обменна сделка между Хамас и Израел вече са на свобода . Те бяха разменени за палестински затворнички. Вертолет докара вече бившите, заложнички до площадката на покрива на болница Шиба - най модерната и оборудвана със съвременна техника в Израел . Още три болници посрещнаха освободени..
Кой, ако не радиото, да ви направи свидетел на променящите съдбата на България събития. За 90 години се е случило много и много ефир е минал, с историята - такава, каквато е създавана от силните на деня. И ако след десетилетия някои биха нарекли ефира "плод на пропаганда", парадоксално – именно същите тези архиви след десетилетия остават като..
В студените дни и нощи хората без дом имат възможност да бъдат настанени в кризисните центрове на Столичната община. При желание могат да останат в тях до 6 месеца. Три са кризисните центрове в София , с общ капацитет 570 места към днешна дата, като има възможност да бъдат открити още. Дежурството на един от мобилните екипи, които..
Има нещо много мистично в това да бъдеш между земята и небето – в полета, който носи усещане за свобода , за необятност и вдъхновение. За връзката между небето и вдъхновението и как авиацията се преплита с изкуството на писането г оворим с Йордан Колев – писател и летец , чийто живот е изпълнен с истории от облаците. " Нашата професия на..
Как се извършва контролът на автомобили и хора, преминаващи през България, която от 23 дни вече е пълноправен член на Шенген? Къде са разположени..
Мария Тенева – директор на дирекция ''Сигурност'' в Столична община сподели за БНР: "В момента всички сили на пожарната, на полицията и 3 екипа..
На мирен протест пред МОСВ противници на добива на злато в района на Своге ще изразят своята позиция и ще подкрепят свои съмишленици от Сливен, които..