Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Защо София си няма градска железница

Веселин Кирев
Снимка: Ани Петрова

Защо в София не използваме градска железница подобно на много други големи европейски градове?
   

Още в началото на XX век цар Фердинанд издава указ за околовръстна железница на столицата. По-късно, през 1942 година, е взето решение за началото на пътническо движение по тази околовръстна железница. То е било планирано за след края на войната, но така и не се случва. По време на тоталитарната власт продължават споровете как да се развива, като има две тези – за метро и за надземна железница. След 1989 г. Висшето транспортно училище „Тодор Каблешков“ прави изследвания по темата.

„Но за момента тази тема остава по-скоро в миманса някъде и не се разглежда“, коментира в предаването „Хоризонт до обед“ Веселин Кирев от Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт. Тази вечер сдружението организира дискусията „Софийски жп и релсови възможности и транспортни решения“, което ще се проведе от 19 часа на ул. Триадица №5 в центъра на София. За пръв път ще бъдат представени данни и материали от неразказаната история на железницата в София.

Железницата имала урбанизираща роля

„В периода преди 44-та година тя е построена. Около 1940 година целият ринг е бил затворен и се е използвал. Днешните трасета около София до Подуяне са част от тази линия, както и до Захарна фабрика – те се използват активно и в момента. Другата част отива към пазара „Красна поляна“, гара "Сердика" – днешния парк „Възраждане“, минавала е по бул. „Иван Гешов“, "Хладилника", гара "Пионер" в Борисовата градина, "Арена Армеец"… Всъщност чрез нея градът е бил урбанизиран, благоустроен. Вече имаме информации как включително и водопровод и канализация в районите около бул. „Вардар“, днешния, са били направени от БДЖ.“

Подобна била и ролята на релсовата връзка на трамвай 5 между центъра на София и тогавашното село Княжево, защото районите на днешните спирки тогава са били почти безлюдни, разказа още Кирев.

Освен за тази околовръстна линия вече внесохме искане до Национална компания „Железопътна инфраструктура“ за възстановяване на съществуващи спирки по използваните днес линии. Например на Сточна гара е имало такава спирка, под моста "Чавдар" се е намирала т.нар. Царска спирка, освен тази в Казичене, която всички знаят, и една на „Фондови жилища“ – между захарна фабрика и Централна гара. Използвана е основно за товарно движение тази линия, но вече е мислено и в перспектива за пътническо движение.“

Според Кирев около 2/3 от въпросната железница като имоти и трасета са запазени. „Докато тя стои, на практика спира и строителните апетити. В момента, в който бъдат демонтирани трасетата, започва огромно строителство“, коментира той.

Симбиоза между трамвайни и жп релси, между градската железница и метрото

„Нашата концепция включва също използването на нормалните трамвайни релси – на №20 и на 22, при гара Искър има такава връзка между жп линиите и нормалните релси на трамвая, които са с едни и същи размери и могат да се използват. Връзка с третия метродиаметър, който ще стига до гара Горна баня. И нашето предложение, още когато се проектираше, беше да се свърже директно с жп мрежата и да излизат влаковете към Перник и към Радомир. Връзка към летището, високоскоростна и железопътна…“

Според Веселин Кирев трябва да се мисли за развитието на товарния транспорт, защото София е задръстена и от камиони, и коли, които снабдяват града, защото няма удобна гара, която да бъде като интермодален терминал.

На 26 октомври, в Деня за размисъл, от Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт организират и дискусионна разходка около зала "Арена Армеец", която е посветена на транспортните възможности на София и няма предизборен характер.

Цялото интервю слушайте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Как фестивалът "48 часа Варуша юг" ще преобрази за дни старопрестолния град?

Ако се чудите "накъде" да потеглите в средата на август, то във Велико Търново тогава ще ви очакат 160 безплатни събития с разнородни видове изкуство.  Всички те са част от четвъртото издание на фестивала "48 часа Варуша юг".  Визуални изкуства, творчество и релакс, архитектурна, музикална, семейна програма и за първа година кино и театър..

публикувано на 05.08.25 в 15:14

Какво да погледнем по колата преди да натоварим багажа и тръгнем на път?

Наближават последните часове до голямото ваканционно пътуване до онези места, които вече сме посещавали или тепърва ще видим. За пълен релакс мнозина избират обществения транспорт - автобус или влак, а решилите се на далечни дестинации - самолет.   Мнозинството обаче пътува с лек автомобил.  Освен, че трябва да бъдем стриктни шофьори на пътя,..

публикувано на 05.08.25 в 14:05

В Плевен организират за децата във ваканционните дни летни походи с игри

В Плевен и тази година Туристическо дружество " Кайлъшка долина " организира летни образователни и приключенски лагери за деца по време на ваканцията. Под ръководството на опитни инструктори те преживяват интересни часове в парк "Кайлъка", както и сред други природни забележителности. Инициативата е целогодишна, обясни за БНР доктор..

публикувано на 05.08.25 в 11:54
Съдебна палата в Монтана

Съд в Монтана глоби със 150 лева 23-годишен мъж за хулигански действия в казино

Районен съд Монтана глоби със 150 лева 23-годишен мъж за хулигански действия. Той се държал агресивно, обиждал и отправил заплахи към крупиета в казино в Монтана В казино, намиращо се в централната част на   Монтана, вчера, около 07.30 часа сутринта, 23-годишен мъж, заедно със 17-годишния си приятел, се държали агресивно като..

публикувано на 04.08.25 в 19:10

Кога са най-сладки дините? Размислите на един производител от Добрич

Освен със своите милиони декари, засети със зърнени култури, Добруджа винаги е била прочута и със своята вкусна, хрупкава и сладка диня .  Пред какви трудности са изправени тази година собствениците на бостани, отразява ли се и при тях пагубно сушата и има ли бъдеще за този вид земеделие?  На тези и още въпроси отговаря производителят..

публикувано на 03.08.25 в 04:00
Сградата на Община Георги Дамяново

Празници на Балкана започват в Георги Дамяново

Летни празници на Балкана започват в населените места в община Георги Дамяново. Традицията се спазва от десетки години. От днес до края на месец август всяка събота в четири населени места в община Георги Дамяново се провежда празник на Балкана. Тази вечер от 20 часа на площада в село Говежда ще се изявят танцови и фолклорни състави от общината,..

публикувано на 02.08.25 в 10:44
Николай Милчев

Съзерцания по никое време: Николай Милчев - размислите на един денонощник

"В тези седем дена в село Гложене, в Илинден и в София и сега, седейки си със слушалки във вашето студио си мисля - какъв ли вид слушалки трябва да си слагаме всеки ден, какъв ли трябва да е филтърът, има ли изобщо филтър, сподели за "Нощен Хоризонт" Николай Милчев, поет и писател, който  седем дена си води записки за преживелици и съзерцания през..

публикувано на 01.08.25 в 16:51