Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Владимир Тодоров: Без да воюваме, измираме

По-качествено обучение на шофьорите - повече безопасност на пътя

Красимир Георгиев: Повечето фирми не обучават качествено

Снимка: БГНЕС

„Без да воюваме, измираме“, каза пред БНР Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи. Той посочи, че само в рамките на две седмици имаме 15 загинали при катастрофи.

Според него сериозна част от проблемите идват от обучението:

„Младите шофьори, когато са на курс, вместо да шофират 31 часа, да придобият все пак някакви умения, те шофират 10-12 часа. Не се кара извън града, не се кара вечер, не се кара на магистрала. Минават едни 50-100 км и си мислят, че имат уменията. Взимайки заветното свидетелство за управление, съвсем скоро стават участници в катастрофи“.

„Предлагаме система, която да контролира реалното даване на часове шофиране“, отбеляза Тодоров в предаването „Преди всички“.  

Повечето фирми не обучават качествено

„В момента болшинството от фирмите не обучават качествено, но не всички“, добави мнението си Красимир Георгиев, управител на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България:

„Има фирми, които инвестират и стриктно дават часовете. Те са поставени в изключително затруднена ситуация, защото трудно удържат на нелоялната конкуренция. Безопасността започва с обучението и свършва с обучението“.

Листовките са остарели

Според Георгиев е много важно теоретичното обучение. Сегашните листовки обаче карат курсистите да учат наизуст, без да имат отношение към безопасността и шофьорските умения.

Двамата събеседници изказаха мнение, че листовките са остарели и предлагат да се редуцират въпросите.

„С тази мудна администрация, която блокира дейността на държавата и населението, това са резултатите“, отбеляза Георгиев. Той е категоричен, че просветното министерство няма място в подготовката на бъдещите шофьори. Според него учебната документация и въпросите за изпита трябва да се подготвят от транспортното министерство.

„Няма да има бели автомобили. Инструкторът ще продължи да присъства в автомобила по време на изпита“, посочи той.

Незабавна реформа в КАТ

„Трябва да има незабавна реформа в КАТ. Там е страшно. Там метастазите са огромни. И пътна агенция, и „Автомобилна администрация“, навсякъде, просто е страшно. Там никой не го интересува от убит и кръв, всеки се интересува само от финикийски знаци. КАТ и „Автомобилна администрация“ в този си вид трябва да бъдат разпуснати. Трябва да има друга служба, с други служители, които са минали качествено обучение и получават адекватно възнаграждение“, категоричен беше още Красимир Георгиев.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

ДАНС и военното разузнаване предупреждават за потенциални кибератаки

През 2024 г. най-чести кибератаки са свързани с блокиране на информационни системи на фирми или кражба на данни. Това посочва докладът за дейността на ДАНС. Докладът на Военното ни разузнаване също предупреждава за кибератаки. Под атака остават информационни системи на държавни институции и общински администрации; дружества, ангажирани с производство,..

публикувано на 27.04.25 в 16:16
Христо Иванов

Христо Иванов: Българските демократични сили вече трябва да разчитат само на себе си

"Да, България" – една от партиите в коалиция "Продължаваме промяната – Демократична България", избира нов лидер на мястото на подалия оставка преди 9 месеца Христо Иванов. Кандидатите за поста са шестима. От предварителните им заявки стана ясно, че има консенсус партията да бъде ръководена от двама съпредседатели. За да се случи това, делегатите..

публикувано на 27.04.25 в 12:36

Кои бяха най-важните новини в Светлата седмица

В края на Светлата седмица, в която се питахме къде са светлината и просветлението, толкова ли е голяма търпимостта в държавата и толкова голямо ли е човешкото безрасъдство. Седмицата ни донесе поредна печална статистика за жертвите на пътя. Липсата на отговорност убива хора всеки ден, а близки на загинали на пътя се изправиха пред..

публикувано на 27.04.25 в 10:10
Георги Богданов

Г. Богданов за предмета "Добродетели и религии": Не е ясно какво иска да въведе МОН

Не е ясно какво МОН иска да въведе в училище.  Това заяви пред БНР Георги Богданов, председател на Националната мрежа на децата,  за намерението на МОН да въведе предмет "Добродетели и религии"  от следващата учебна година. До 8 май просветното ведомство ще публикува концепцията за предмета. "Явно има политически натиск върху..

публикувано на 25.04.25 в 12:30
лунапарк, Ямбол

Инж. Димитър Бичев: Две фирми у нас проверяват атракционите, не са достатъчни

В България няма акредитирани органи за контрол, които имат права за технически проверки на съоръженията, поставени в увеселителните обекти. Това пък съобщи пред БНР Ирена Бориславова, директор на ИА "Българска служба за акредитация".  Тежко остава състоянието на мъжа, ранен при инцидента в лунапарка в Ямбол Въпросът за необходимостта от..

публикувано на 25.04.25 в 11:30

Как се спасяват бизнеси, застрашени от фалит? Съвети от експерти

Фалитите в България растат и процесът ще се задълбочава във все повече сектори, прогнозират икономически анализатори. Проучване на глобален застраховател на търговски кредити показва, че 2% от компаниите ще фалират през тази и следващата година, а все повече ще задлъжняват - всичко това на фона на европейската и световна икономическа криза,..

публикувано на 25.04.25 в 10:55

Христо Панчев: Нужен е анализ за съвместимостта на оборудванията на АЕЦ "Белене" и "Козлодуй"

Международната организация "Грийнпийс" последователно се противопоставя на ядрената енергетика, определя я като опасна, скъпа, замърсяваща и несъвместима с устойчивото бъдеще. "Грийнпийс"-България обаче се обяви за оставане на оборудването на АЕЦ "Белене" в България и ако технологиите са съвместими, това оборудване да се използва в работещите..

публикувано на 24.04.25 в 11:40