Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Въпреки че България и Румъния са нетни получатели от евробюджета

Зигфрид Мурешан: Западна Европа винаги печели от кохезионната политика

| обновено на 18.01.20 в 09:49
Румънският евродепутат Зигфрид Мурешан

Докато Европейският съюз все повече се фокусира върху екологичните си политики и се надява да уреди по-изгодно условията за развода с Великобритания, една ключова тема остава извън вниманието на политическите лидери - следващата многогодишна финансова рамка. Комисията „Юнкер“ не успя да приключи преговорите за европейския бюджет между 2021 и 2027 година, но направи предложения, които разделиха страните - членки. Едното от тях бе обвързването на получаването на еврофондовете със спазването на върховенството на закона, а другото - отнемането на пари от фондовете за селско стопанство. Комисията „Фон дер Лайен“ промени само един детайл - въведе „зеленото“ мислене в еврофинансирането, но засега преговорите по най-важния закон за следващите седем години са почти замръзнали.

В интервю за „Събота 150“ заместник-председателят на Европейската народна партия и депутат от бюджетната комисия в Европарламента Зигфрид Мурешан призна, че разделението между Запада и Изтока в Европа съществува, но може да бъде преодоляно именно чрез бюджетните политики.

Засега единствено Европарламентът има разумна позиция за европейския бюджет, заяви пред Марта Младенова Мурешан, който бе и едно от спряганите имена за румънски еврокомисар пред окончателното сформиране на новия колеж.

„Ние осъзнахме, че няма нито една задълбочена и детайлна дискусия върху следващата многогодишна финансова рамка на ниво държавни лидери и на ниво Европейски съвет. Това е много голяма грешка, защото времето изтича и всяко закъснение от страна на Съвета създава риск на 1 януари 2021-ва година, когато парите трябва да потекат към държавите, нищо да не бъде готово. И също така - ще има много закъснения при европейските фондове, заради което позицията на Съвета е безотговорна. Резултатът от финландското председателство е разочароващ, защото те направиха твърде малко. Надявам се, че Хърватия, което има същите интереси като България и моята родина - Румъния, и която се ръководи от министър - председател - бивш евродепутат, ще ускори работата“, отбеляза румънският евродепутат и допълни:

„По същността на въпроса - да, премиерите винаги вземат политически решения. Напълно правилно беше да се отделят повече пари за сигурност и отбрана, за опазване на границите на Европейския съюз и за борбата с климатичните промени. Но - ако искаме Европа да направи повече, ние се нуждаем от по-голям бюджет. Ето защо ние искаме да запазим старите традиционни приоритети в бюджета на Европейския съюз и финансирането им да остане на същите нива. Новите приоритети, които изброих преди малко, трябва да дойдат с допълнително финансиране“.

Има държави, за които ще е трудно да увеличат вноските, които правят към европейската хазна. Говорим най-вече за тези, които са нетни получатели от нея - т.е. вноските им са по-малки от парите, които идват като еврофондове.  

„За страни като България и Румъния е валиден принципът - за всяко внесено евро в европейския бюджет, ние получаваме пет евро обратно. Позицията на моята държава, изразена от президента, е, че ние сме готови да платим малко над сумата, която внасяме в момента, но очакваме да получим допълнително, за да може да отговорим на новите приоритети на Европа“.

Много анализатори обаче обръщат внимание, че многогодишната финансова рамка задълбочава разделението между страните, а не води до сближаването им в икономически и социален план - т.е. толкова „кохезията“ просто отсъства в действителност. Вие споделяте ли това мнение?

Истината е, че ние - България и Румъния, получаваме кохезионни фондове. Ние сме нетни получатели от европейския бюджет. Другите - старите европейски държави, като Нидерландия, Германия, Австрия, Обединеното кралство правят по-големи вноски, но в крайна сметка - те винаги са победителите.

Защото, ако построите магистрала в България, да - българските граждани и икономиката ще имат най-голяма полза, но също е вярно и друго - германските камиони, които преминават през България, могат да го правят по-бързо, по-евтино и по-продуктивно. Именно така те доставят и стоки, които се купуват от българските потребители. В същото време, когато има добри магистрали в България, Румъния и Унгария, нашите компании доставят много по-бързо и евтино стоки за германските и австрийските потребители.

И все пак - аз силно препоръчвам да спрем да се делим на донори и получатели, защото идеята на общия пазар е всички да сме победители.

Само че един от големите нетни донори напуска Европейския съюз в края на месеца, което означава, че ще остави празнина - между 10 и 13 милиарда евро годишно в европейската хазна. Как ще я запълним, особено ако за новите политики, трябва да намерим допълнителен ресурс.

Първо, ние трябва да осигурим по-ефективно инвестиране на всеки цент от европейската хазна и второ - трябва да намалим бюрокрацията и да премахнем част от таксите, които се плащат за консултанти и т.н. Т.е. за сто евро финансиране от Брюксел да не се налага да се харчат по 10 евро за адвокати и експерти и т.н. Освен това Комисията трябва да прегледа за неефективни харчове и да ги премахне.

Ние трябва да видим какви ще бъдат отношенията между Обединеното кралство и Европейския съюз. Ако то иска да остане част от единния пазар, те ще трябва да плащат такса за това - както прави Норвегия. Това ще е допълнителен приход за Европейския съюз.

Всички тези сметки ще бъдат ли достатъчни, за да намерим финансиране за зелените политики на Европа? „Зелената сделка“ ще струва един трилион евро и ако трябва да бъдем честни, независимо от различните източници, голяма част от парите ще дойдат именно от хазната в Брюксел?

Хубаво е, че ние ставаме все по-зелени, но това не трябва да бъде за сметка на останалите политики. Аз не искам да кажа на българските и румънските земеделци, че те ще получат по-малко пари, защото ще се дават пари за екология. Подкрепям новите и свежи приоритети, но те изискват и свежи пари.

Например от авиоданък, прикрит като „зелен приоритет“?

Европейският съюз трябва да се финансира през свои собствени ресурси - т.е. трябва да събира данъци и такси, но без това да се отразява върху крайните потребители. Как можем да го направим? Въвеждането на данъци на европейско ниво да бъде съпроводено с промени в националното законодателство. Например - авиационният данък, финансовите транзакции, данъка върху пластмасата могат да постъпват в европейската хазна. Засега обаче страните - членки не одобряват особено идеята, защото искат да запазят по-голям контрол върху постъпленията в хазната.

Интервюто можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Големи части от Куба остават без ток заради урагана "Оскар"

Големи части от Куба остават без ток заради урагана "Оскар", който достигна североизточните части на страната. Днес властите потвърдиха за частичен срив на мрежата в западните провинции на Куба, включително в столицата Хавана. Според Националния център по ураганите силата на "Оскар" ще отслабне, след като стигне североизточния бряг на Куба, но все пак..

публикувано на 20.10.24 в 22:14

Малко над 17 000 души гласуваха за районни кметове във варненските райони "Приморски" и "Одесос"

Изборният ден на частичния вот във Варна приключи, няма сигнали за нарушения.  За кмет на район "Одесос" са гласували 7 410 души - 10.99%. В най-големия район на Варна - "Приморски", 11,31% от имащите право на глас са отишли до урните, или 9 800 гласоподаватели. Средната активност за двата района е 11,15%, съобщи председателят на Общинската избирателна..

публикувано на 20.10.24 в 21:46
Язовир

Иззеха 25 коша за улов на раци в язовир "Дяково"

25 коша за раци открили във водитe на язовир "Дяково" инспектори от сектор "Рибарство и контрол" - Кюстендил след извършени поредица от проверки на обекта, съобщаватот дирекцията. Използането на такава технология за улов е забранено. Екипите обходили територията - както през деня, така и през тъмната част на денонощието. В резултат на..

публикувано на 20.10.24 в 21:37

Приключил е огледът на жп прелеза в Трявна, където влак блъсна човек

Приключил е огледът на жп прелеза в Трявна, където по-рано днес влак блъсна мъж и той почина на място. Пътниците във влака, движил се от Горна Оряховица в посока Стара Загора, ще продължат, след като чакат вече четири часа. Влак блъсна човек на железопътната линия в Трявна Очаква се движението в участъка Царева ливада - Трявна да бъде..

публикувано на 20.10.24 в 20:12
Майк Джонсън, председател на Камарата на представителите на САЩ

САЩ разследват изтичането на класифицирана информация за израелските планове спрямо Иран

Съединените щати разследват изтичането на два строго класифицирани документа на разузнаването, описващи израелската подготовка за ответни удари срещу Иран, съобщи днес председателят на Камарата на представителите Майк Джонсън, цитиран от агенция "Ройтерс". Документите вероятно са били изготвени от Националната агенция за геопространствено разузнаване и..

публикувано на 20.10.24 в 20:06
Драган Приморац

Драган Приморац е кандидатът за президент на управляващата партия в Хърватия

Драган Приморац е кандидатът за президент на управляващата партия в Хърватия. Кандидатурата му беше приета по време на Обща конференция на формацията в град Шибеник. Драган Приморац беше представен от премиера на страната и председател на управляващата Хърватска демократична общност Андрей Пленкович.  В обръщението си пред делегатите Драган Приморац..

публикувано на 20.10.24 в 19:43

5G проекти за детско здравеопазване и автоматизирана мобилност започват с европейско финансиране

5G проекти за детско здравеопазване и автоматизирана мобилност започват с европейско финансиране. Те са общо 4, като българските участници ще бъдат финансирани от Механизма за свързване на Европа с общо 12 милиона евро, съобщават от Министерството на транспорта и съобщенията. Ведомството е национален координатор на цифровия сектор от Механизма...

публикувано на 20.10.24 в 19:22