Очаквано, лошата новина веднага имаше силен отзвук в социалната мрежа facebook. И балетисти, и ценители на балетното изкуство, и експерти, и любители изказваха и продължават да изразяват гнева, болката, възмущението си, упреци към всички, които имат привилегията и отговорността да осъществяват конкурса. От една страна, към Държавата, която не се грижи добре за културата и изкуството, т.е. към Министерството на културата за безхаберие, а от друга страна – към фондацията „Международен балетен конкурс – Варна“ за това, че не дава информация за каква сума става въпрос като цяло, както и по дялове – участие на Министерството на културата, на Община Варна, на Фондацията с приходи от билети, такси участие и международната Лятна балетна академия и на спонсори, т.е. за непрозрачност и безотговорност. Появиха се както различни предложения за излизане от кризата – благотворителни кампании, предварителна продажба на билети, връщане на грижата и управлението изцяло на Държавата, така и обвинения в жонглиране с предполагаеми цифри и некомпетентни коментари. Премиер-солистът на Националния ни балет и преподавател в НУТИ Росен Канев създаде във facebook публичната група . Можете да следите публикациите и там, и в групата Casta Diva. В следващите издания на предаването ще дадем възможност да бъдат представени различни гледни точки както за възникването, така и за разрешаването на проблема. Но най-напред поканихме г-н Димитър Димитров от фондацията „Международен балетенконкурс – Варна“, за да внесем яснота във фактите, които ще бъдат тълкувани.
„Бюджетът на едно издание на конкурса е 700 000 лв., като това е един много санитарен бюджет - доста орязан, но който с нашите организационни усилия може да покрие изискванията на провеждане, утвърдени в последните издания като ниво на организация. Ако трябва да разгърнем конкурса и да го развиваме в съвременните условия, ще ни трябва бюджет от 800 - 850 000 лв. В бюджета от 700 000 лв. има много пера, които са смущаващо ниски, например - наградният фонд. Не е тайна, че участниците в конкурса идват във Варна не заради скромните парични награди, а заради престижа и тласъка, който призът от Варна дава на тяхната кариера, като им отваря вратите на великите оперни театри.
Приблизително 25% от този бюджет Фондацията получава от държавата и от основния съорганизатор - Община Варна. От тях 70 000 лв. са от Министерството на културата и между 90 и 110 000 лв. от фонд Култура на Община Варна. Подкрепата и от Общината, и от Министерството ние сме приемали винаги като нещо сигурно. Ние винаги сме разчитали на тази подкрепа и никога не сме се съмнявали, че тя ще бъде реализирана за всяко от изданията на конкурса.Сумите от Министерството на културата получаваме от 2004 г., а тези от фонд Култура - от съществуването на общинския фонд. Цялата сума от Министерството е единствено за наградния фонд и ако някоя от наградите не бъде връчена, както често се случва /голямата награда досега е присъждана само веднъж/, ние връщаме парите за нея обратно в Министерството. След като взехме решение да отложим тазгодишното издание, ние няма да кандидатстваме пред общинския фонд Култура и пред Министерството на културата.
Около 25% са постъпленията в конкурса от собствени приходи – такси и билети за концертните вечери.
Приблизително 50% от финансирането набираме от спонсори. Точно в тези 50% е дефицитът, с който не можем да се преборим тази година.
Реакцията на българската културна общественост в подкрепа на Балетния конкурс е окуражителна и ние се надяваме, че много почитатели на балетното изкуство ще ни подкрепят, за да можем да проведем на ниво отложеното издание през 2021 или 2022 г. Всеки дарителски жест има значение, но за съжаление досега по дарителската сметка, която открихме още преди изданието от 2018 г., са пристигнали само парите, които ние самите тестово изпратихме. Но не губим надежда в подкрепата на най-широк кръг от интелигентни българи, които осъзнават, че Варненската балетна Олимпиада е визитната картичка на България на световната карта на танца“ казва Димитър Димитров, председател на фондацията – организатор на конкурса.
В звуковия файл чуйте целия разговор с Димитър Димитров.
Ако трябва да обобщим: и част от балетната общност, и Фондацията смятат, че трябва да се търси нова формула за финансиране на конкурса при по-голямо участие на държавата, което да осигурява провеждането му. Непровеждането му би означавало България да изгуби значението си на първата държава в света, в която се е състоял международен балетен конкурс, където вече има повече от половинвековна традиция и плодове от нея – по цял свят, т.е. „България“ се чете в биографиите на големи балетни звезди по цял свят заради това, че са лауреати на нашия балетен конкурс. Балетният конкурс би могъл да се провежда и с по-малко пари. И тогава много бързо половинвековната традиция ще бъде унищожена. Както знаем, „евтиното си е евтино” и „трудно се изгражда, а много бързо се руши”. Балетният конкурс би могъл и да не се провежда в Летния театър във Варна, а в София например – състезанията в залата на Софийската национална опера и балет и галаконцертите в зала 1 на НДК. Тогава той ще изгуби облика си, а Варна ще изгуби значението си на първия град в света, в който се е провел международен балетен конкурс и на балетна столица на света през втората половина на месец юли на всеки 2 години.
Всеки път, когато отразявам балетния конкурс във Варна, се впечатлявам как варненци живеят с това събитие, следят го години наред още от деца и пазят скъпи спомени от изгряването на големи балетни звезди на сцената на Летния театър. Кореспондентката на БНР във Варна Даниела Стойнова ни срещна с г-жа Хрисина Беланди, която до 28-годишната си възраст се е занимавала с балет, а от 5-годишна следи конкурса, и с г-н Илия Раев – член на Управителния съвет на Фондацията Международен балетен конкурс Варна. Чуйте в звуковите файлове.
Отчаяние и гордост, обида и надежди изразява балетната общност във Варна. Дали Варненската община ще изрази позиция по темата? Междувременно министър Боил Банов обяви, че Министерството на културата ще вдигне подкрепата за Международния балетен конкурс във Варна от 60 000 на 100 000 лева.
В звуковите файлове чуйте експертната оценка на културолога и изследовател на фестивалите Любомир Кутин за това как се е стигнало до кризисната ситуация и какви са възможните пътища за излизане от нея.Оперната прима Соня Йончева ще гостува следобед в Българското национално радио. Генералният директор на радиото Милен Митев ще ѝ връчи статуетката на Христо Илиев "Музикант на годината 2023". Йончева е изборът на радиослушателите. Световноизвестната певица беше фаворит в 33-ата национална анкета, организирана от предаването за класическа..
Скоро получавали ли сте писмо? А писмо от напълно непознат, който няма представа до кого точно ще стигнат думите му? А вие кога за последно решихте да напишете писмо? Може би ще отговорите с "Не знам" или "Скоро не съм". Можете да се включите в инициативата "Минута за Коледа" на Студентския съвет при Софийския университет „Св. Климент..
Най-новата книга на обичаната писателка Диана Христова - Олива е сборник с разкази под надслов "Да те целуне ангел". Заглавието си има история, разказите са от реалността в преобладаващата част, има и с превес на художествена измислица. Стилът е прекрасен. Диана Христова е родом от Пазарджик, по образование юрист, по призвание -..
Голям празник има тази вечер в Софийската национална опера! Започнаха премиерните спектакли на операта “Адриана Лекуврьор“ от Чилеа – първата нова оперна продукция на Националния ни оперен театър през новия сезон 2024/2025 г., специално посветена на 90-годишнините на две световноизвестни български оперни певици и солистки на театъра –..
На 1 и 8 декември в камерната зала "България" певиците Росица Павлова-Инджева, Мария Яковчева, Елена Механджийска и Милена Гюрова, заедно с пианиста Стефан Врачев канят публиката на празничните концерти, с които ще бъде отбелязана 10-годишнината от основаването на вокалния ансамбъл Bella Voce. Спектакълът, който подготвят, е със заглавие "Покана за..
В Софийската опера и балет утре - 29.11, предстои премиерата на спектакъла "Адриана Лекуврьор" от Франческо Чилея. Постановката се посвещава на две оперни прими – Александрина Милчева и Райна Кабаиванска. Режисьор на спектакъла е Юлия Кръстева , която сподели пред БНР, че посланието, отправено чрез творбата е за вечността и силата на..
Българската композиторка Юлия Ценова беше почетена с два камерни концерта в Швейцария на 22 и 23 ноември - в градовете Сион и Ню Шател. И двете събития бяха изцяло с музика на авторката, която напусна този свят през 2010 г. Юлия Ценова беше ярка личност - пианист, композитор, професор в Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" в..
Необходима е спешна реформа в районите за планиране в България . Сегашното райониране очертава все по-големи икономически дисбаланси в тях по..
Искаме оставките на цялото ръководство на БАБХ за несправяне с проблемите, неовладяване на обстановката и конкретно за казуса с Велинград. Това..