След разпоредената от главния прокурор Иван Гешев на Държавна агенция „Национална сигурност“ пълна проверка на целия приватизационен процес потърсихме коментар за приватизацията в системата на железниците.
Приватизацията се реализира най-вече в така наречената жп промишленост, уточни за БНР бившият министър на транспорта Петър Мутафчиев.
"Това са предприятията, които обслужваха със строителство на нови вагони, с резервни части, с ремонт на вагони и на локомотиви Българските държавни железници, а също така и част от предприятията, които касаеха строителство и поддръжка в железопътната инфраструктура. Като съответно се даде възможност да се запазят договорите с тях. Една част бяха приватизирани, по-голямата част като РМД-та (работническо-мениджърските дружества - бел. ред.), друга част в така наречената касова приватизация", обясни Мутафчиев, който е председател на Балканския форум за транспорт и инфраструктура.
Какви са очакванията му за резултатите от проверката на приватизационния процес?
"Аз очаквам друго от прокуратурата: че ще се търси точно този корупционен елемент за участие на определени политически кръгове в приватизацията. За железницата такива процеси не бяха обявявани. Знаете, че 90-те години, в края на 90-те години се случиха приватизационните процеси. Една част от предприятията, които бяха приватизирани, работят добре, за наша радост", заяви Петър Мутафчиев.
Липсата на ясна държавна политика за развитие на железопътния сектор е една от причините за неуспешните опити за приватизация на железопътните товарни превози, смята Мутафчиев.
"Имаме ясни правила, които ти дават възможност да прецениш ефективността на транспортния превоз. Безспорно железопътните превози са ефективни на по-далечни разстояния. Автомобилният превоз е по-ефективен на по-кратки разстояния", допълни още бившият транспортен министър.
Възможно ли е въвеждането на тол такси за тежкотоварни камиони да увеличи превозите с товарни влакове?
"Железницата винаги е имала възможността да бъде подпомагана от държавата, изхождайки от общата европейска политика, не само от така наречения "зелен пакт" или "зелена сделка". "Зелената сделка" е доста широк документ. Той касае развитието на цялата икономика, безспорно той засяга и транспортната сфера като част от дейността, икономическата дейност, която замърсява природната среда - най-вече по отношение на автомобилния транспорт, на авиационния транспорт", подчерта Мутафчиев.
БДЖ трябва да има мениджмънт и програма, която да й гарантира развитие в бъдеще, обобщи Петър Мутафчиев. "Тя трябва да бъде ефективна като предприятие, Българската железница трябва да предлага услуга, която да е желана от самия клиент, както от пътника, така и от работодателя".
Позицията на петър Мутафчиев в детайли чуйте в звуковия файл.
Германия се опитва да убеди американския президент Доналд Тръмп да намали възможно най-много планираните от него мита върху стоки от ЕС. Това заяви германският канцлер Фридрих Мерц на първата си голяма пресконференция след встъпването си в длъжност днес. Германският канцлер е разговарял за последно с президента на САЩ Доналд Тръмп миналия..
Пет месеца преди въвеждането на еврото, незрящите у нас нямат яснота как ще разпознават новите евробанкноти. Социалното министерство и организацията на слепите обсъждат вариант. Около 9 000 са незрящите у нас и затова Васил Долапчиев от Съюза на слепите в България казва, че се готвят обучения, ще има и информация: "Ще публикуваме..
Спешна помощ и през нощта с въздушната линейка, базирана в София, се очаква от края на септември. Това съобщи пред журналисти вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов. През следващите два месеца ще бъде проведено обучението на дежурните екипи, отговорни за нощното летене, уточни той: "След като придобият сертификати за..
"Най-важното, което трябва да знаят всички осигурени, наследници и пенсионери, е, че въвеждането на еврото няма да застраши по никакъв начин техните пенсионни спестявания. Преобразуването на средствата от лева в евро ще стане автоматично". Тава обясни пред БНР Евелина Милтенова, председател на Българската асоциация на дружествата за..
В кулоарите на парламента Асен Василев и Николай Денков от "Продължаваме промяната" остро разкритикуваха действията на прокуратурата и съда по случая с ареста на кмета на Варна Благомир Коцев. Заявиха, че той е жертва на политическа репресия. Благомир Коцев остава в ареста "Виждаме опит на "ДПС - Ново начало" да овладее цялата партийна..
България отбелязва 188 години от рождението на Васил Левски. Център на тържествата е родният град на Апостола на свободата - Карлово. Проф. Пламен Митев: Апостола е роден през 1840 г., не през 1837 г. Там беше отслужен молебен за благоденствието на града и бяха посрещнати участниците в Националния туристически поход "По стъпките на..
От ПП-ДБ обявиха, че предприемат действия за закриване на Комисията за противодействие на корупцията . В кулоарите на парламента Атанас Атанасов, съпредседател на "Демократична България" и народен представител от парламентарната група на "Продължаваме промяната - Демократична България", заяви, че комисията е инструмент за политическа..
По 5000 евро е помощта за българите, които се завърнат от чужбина да живеят в България. Това само един от стимулите на програмата "Избирам България"..
Летата стават по-горещи, но дали са по-дълги, е спорно. Ако сравняваме сега летата с тези отпреди 30 години, сега температурите са с 2 градуса..
Взаимодействието между ГЕРБ и ДПС-НН е малко вдигане на прах, няма нюанси, все по-черно бяло изглежда. Бойко Борисов вече не се крие в това..