На 22 февруари афишът на Миланската Скала очарова любителите на оперното изкуство с една дългоочаквана премиера: след 23 години отсъствие на сцената на Пиермарини се изкачи операта на Росини “Турчинът в Италия”. Тричасовият спектакъл успя да ни абстрахира от атмосферата извън театъра: бързото разпространение на Коронавирус остави пусти улици, затвори театри, кина, музеи, катедралата Дуомо, ресторанти и магазини.
С хладно приета световна премиера в Ла Скала през 1814 г., шедьовърът на 22-годишния тогава италиански композитор получава заслужена оценка в Театър Елизео в Рим през 1950 г. с режисьор Джанандреа Гавадзени и през 1954 г. в Ла Скала под режисурата на Франко Дзефирели с Мария Калас в главната роля, а маестро Шайи поставя операта отново на Миланска сцена през 1997 г. Завършил обучението си в Цюрих, Париж и Кремона, високо ценен от миланската публика след брилянтното представяне в операта “Идоменей” в Ла Скала през 2019 г., маестро Диего Фазолис получи одобрението на присъстващите, независимо от отделните критики, заглушени от общия ентусиазъм в залата. "Много държах на използването на исторически музикални инструменти в спектакъла, но за съжаление се оказа невъзможно" коментира маестрото. Вечерта отбеляза дебют в Миланския театър на добре познатия в областта на кинoто, театъра и операта режисьор Роберто Андо. Изключителна оценка за внушителния бал с маски във второ действие и решението на Андо да облече всички изпълнители в еднакви костюми. “Със своята гениалност Росини потвърждава, че в любовта царува фантазията” споделя режиьорът. Сценографията на Джани Карлучо ни пренесе в Неапол – със сгради в пастелни цветове, постоянно присъствие на морето на хоризонта, подвижни колички и пързалки, които умело съпровождат и отвеждат от сцената изпълнителите. Аплодисменти за Нана Чеки и нейния избор на костюми от началото на XIX век.
В ролята на Селим имахме удоволствието да видим Алекс Еспозито. Работил с Клаудио Абадо, Мюнг Вун Чунг, Даниеле Гати, известен в Ла Скала в ролята на Лепорело, носител на наградата “Абиати” за 2006 г., италианският бас баритон ни покори с перфектно изпълнение и театрално майсторство. Достигнала световна слава на музикалните сцени, лауреат на конкурса „Опералия“ на Пласидо Доминго в Ла Скала през 2010 г., Роса Феола ни очарова в ролята на Фиорила. Ясен тембър, експресивност, прецизност бяха водещи в изпълнението на сопрана, а бурните овации на публиката бяха напълно заслужени за фантастичното изпълнение на финалната ария “Squallida veste e bruna”. След перфектно изпълнение в “Крадливата сврака” през 2017 г. , тенорът Едгардо Рока ни покори в ролята на Нарчизо. Силнa изява за Джулио Мастрототаро в ролята на меланхоличния Джеронио и Матиа Оливиери, който бе Просдочимо. Двамата изпълнители слязоха от сцената по време на премиерата, смесвайки се с въодушевената публика, а Оливиери коментира: “Представих операта в Инстаграм – подходящ начин за приближаване на младото поколение към шедьоврите на музикалното изкуство”.
Премиерата завърши с бурни аплодисменти за целия звезден състав! 7-те предвидени спектакли на операта засега остават отменени, а Скалата затвори врати за VII-ми път през последните 242 години. За неопределено време, с цел превенция.
На Велики четвъртък, 2 май, Софийската филхармония ще посрещне добре познати на състава и публиката музиканти - диригента Мартин Пантелеев и пианиста от Германия Бернд Глемзер, лауреат на клавирните конкурси „Рубинщайн", „Чайковски", „Бузони", ARD и др. Изявата в зала "България" комбинира две творби, които имат различен статус - любимия на мнозина..
Пътят към Господ е път към себе си и към другите. В това са убедени Деян Костов и Милена Ташкова. Те помогат на желаещите се да го извървят, оповавайки се на вярата и на творчеството. На 14 юни ще открият изложбата "Кръстопът – цената на избора“ в Националната базилика "Светото сърце" в Брюксел, Белгия. Милена Ташкова и Деян Костов за цената..
"Последните години доста бързо преминавам от една роля в друга, това често ме пристеснява ...Справям ли се? Незнам, каза за БНР Каталин Старейшинска . Тя е млада и се е посветила на театъра. Изпълнява ролите си с дълбоко потапяне в образа . Взискателна е и е всеотдайна. Тя е актрисата от Малък градски театър "Зад канала" Каталин..
Днес - 30.04, от 18.30 часа в парка пред Народния театър се открива изложбата "Не на расизма в ЕС". Зад нея стои колективът на "Мулти култи", а автор на фотографиите е Красимир Димитров. Бистра Иванова раз каза пред БНР, че идеята за събитието се ражда след извършване на проучване върху връзката между речта на омразата и евроскептицизма. "То..
Историята представлява ресурс, от който изграждаме настоящето си. Това обясни пред БНР Димитър Атанасов историк от Института по етнология и фолкористика с Етнографски музей към БАН. Той е и куратор на мултимедийната изложба "Да преживеем миналото – историческите възстановки като феномен на културата" която може да бъде видяна до 13 май в..
На книжния пазар у нас излезе "Алиса в Страната на чудесата" в превод на Лазар Голдман и за пръв път у нас с илюстрации на Салвадор Дали . Художественото оформление на българското издание е дело на Милена Вълнарова. " Три години уговаряхме, за да ни дадат правата за илюстрации на Салвадор Дали , разказа в "Нощен Хоризонт" Гергана Димитрова..
Днес в зала "България" ще бъдат отпразнувани 30 години от основаването на женския хор "Ваня Монева". За мен беше една сбъдната мечта да направим женски фолклорен хор, посочи пред БНР маестра Монева. "На 11 юли 1994 година се събрахме с първите 11 певици. Между тях бяха големите Надка Караджова, Павлина Горчева, Бойка Присадова и Янка Танева...
Да си оптимист за България означава да си глупак или демагог. Това е умираща страна. Онзи ден откриха топлата вода, че вече сме били 6 млн., всичко..
Решението за създаване на частна болница за детско здравеопазване в София беше взето в условията на информационно затъмнение . Това каза пред БНР..
Снимки: Ива Антонова, Кремена Данева Целите репортажи на Ива Антонова и Кремена Данева в предаването "Преди всички" чуйте в звуковите файлове.