Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Тайнствени графити и концерт в Тел Авив

Изглед от Тел Авив
Снимка: Димитрина Кюркчиева

Видях опашката от автобуса. Мъчех се да си спомня какъв магазин има там, че толкова много хора чакат. Знаех, че това са сгради, на които предстои срутване. В една от тях доскоро се помещаваше телавивския филиал на художествената академия „Бецалел“, посестрима на софийската, доколкото сред основателите и на двете е прекрасният скулптор Борис Шац. Знаех, че подобно на всички други подлежащи на премахване сгради, е позволено да се рисуват графити по стените им, но в други времена. Това беше само допреди около половин месец, а ни изглежда като в друга епоха, когато свободно можехме да се разхождаме по улиците. Тогава драсканиците по стените за нас бяха досадни. Мечтаехме за изложбите на „високо изкуство“ в галериите и музеите. Чак когато автобусът отминаваше забелязах, че на улицата има и музикант. На връщане реших да разгадая тази мистерия. Слязох на най-близката спирка. Опитах се веднага да пресека улицата и да разбера какво става, но някакъв мъж с жест ми показа, че трябва да се наредя на опашката. Хората стояха търпеливо на по метър и половина – два един от друг. Жертваха от времето, определено им за пазаруване. Беше доста тихо. Чуваше се свиренето на уличния музикант.

През времето на изолацията, въпреки че съм един от хората, които продължават да работят от вкъщи, имам достатъчно свободно време и желание да гледам прекрасни спектакли на световни театри, опера, да се разхождам виртуално из най-големите световни музеи и галерии. Някои от нещата са ми познати. Докато ги гледах си припомнях какво чувствах, когато бяха пред мен на живо, например в Лувъра, в Ермитажа или в Британския музей се ядосвах, че от толкова много хора не мога да разгледам както трябва интересуващите ме творби. Казвах си наум, че е добре,че ги познавам от репродукции. Сега виртуално скитах из празните зали. Никой не ми пречеше да разгледам платната или статуите от какъвто си искам ракурс. Можех(и го правя) да се включа и във виртуалните екскурзии с гид. Освен това слушах концерти на най-велики световни виртуози. Сред тях имам любимци, на чиито изпълнения съм се възхищавала в концерните зали още докато си бях в България или в съпровод на израелската филхармония, под палката на недостижимия Зубин Мета. Сега заедно с другите слушах уличния музикант. Всъщност те бяха няколко. На всеки 20 минути се сменяха. Не бяха от тези, които събираха дребни стотинки за изпълненията си. Свиреха доста добре. Вероятно са студенти от музикалната академия. Може би не бяха на нивото на световни инструменталисти, но имаха едно предимство: не бяха културни „консерви”, а свиреха „на живо” и това събираше отделилите от скъпоценните си минути за улицата. Охранителят не ги гонеше, въпреки че е забранено да се прави каквото и да е извън къщите освен да се пазарува и да се разхождат домашни любимци. Опашката вървеше бързо. Чак когато наближих сградата видях, че имаше листче, написано на ръка, че молят хората да разгледат графитите за не повече от 3 минути. Те не бяха много. Част от тях явно бяха предназначени за зрители от друго поколение и нищо не ми говореха. Други ми се сториха симпатични. А съвсем накрая имаше едно червено лисиче, което се бе показало през въображаем прозорец и опашката му висеше през него. Може би случайно, от горния етаж бе увиснала някаква жица, а сянката й върху рисунката ми приличаше на въже за бесене. Заедно с музиката, това ме трогна, въпреки че не съм от най-сантименталните, дори никак.

Когато бързах към къщи след трите минути „изкуство на живо“ и странната опашка преди тях, си мислех как студентите са успели да направят своите графити. Нали е забранено да се шляят без работа по улиците?! После си спомних Банкси, за чиито творби, появили се и на стената край Витлеем, и на пристанището в Херцелия, бяхме разказали по БНР още в деня,в който се появиха. Разпитвахме в околните магазинчета, молехме да видим записите от охранителните камери, но и него никой не го беше видял кога и как е рисувал. Не се знае дори кой е! Нещата се появят една сутрин и всички се втурват да ги видят. Мислех си и за това, че за да си творец не е достатъчно да можеш да твориш. То е важно, но наистина не е достатъчно. По-важното е да не можеш да не твориш! И тези млади хора го доказаха. Вероятно само този ден или може би само тези часове по обед можеше да се види тази необикновена изложба-концерт. Сигурно се е намерил някой, който да обади на властите какви нередни неща стават, и магията е престанала да се случва. На следващия ден,когато пак пътувах с автобуса, открих че там вече няма нито опашка,нито музиканти. Охранителят беше заменен с полицай. А вече и автобус няма…




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Екатерина Цветкова, директор на Театър НАТФИЗ

Екатерина Цветкова за международния театрален проект "Театър без граници"

На 4 юни в театър "Сълза и смях" на камерна сцена ще бъде софийската премиера на спектакълът "Женско царство" по Ст. Л. Костов . Постановката е част международен театрален проект, създаден от любители актьори - "Театър без граници" . "Попаднах в международния театрален проект "Театър без граници" чрез поканата на Николай Николов,..

публикувано на 21.05.24 в 15:47
Моника Караолис-Родригес

Моника Караолис-Родригес, която живее в ритъма на танца

Моника Караолис-Родригес е учител по български и гръцки танци с над 25-годишен стаж. Тя води също и занимания по йога, приложни изкуства и културен туризъм.  В живота ѝ се преплитат три култури – българска, гръцка и латиноамериканска.  "Майка ми е българка. Родена съм в София. А баща ми е грък. И двамата са били танцьори.  Гръцките ми баба и..

публикувано на 21.05.24 в 11:27

Немо донесе победата за Швейцария в конкурса за песен "Евровизия 2024"

68-ото издание на “Евровизия” ще остане в историята със своето мащабно шоу, с политическите протести в центъра на Малмьо, с дисквалифицирането на участник, с победата на артист, който определя себе си като небинарен, при това от радост той счупи наградата си- кристалната статуетка. Най-престижният конкурс за песен се проведе в шведския град Малмьо..

публикувано на 20.05.24 в 16:12
Доц. Йосиф Аврамов и Десислава Янакиева

Не е лесно да си творец в България!

Европейската нощ на музеите е събитие, което събира любители на изкуството, художници и културни дейци, за да отпразнуват красотата и значимостта на изкуството в нашия живот. На този ден културните институции отварят врати за широката публика и предоставят уникална възможност за запознаване с богатството на изобразителното изкуство . Нощта..

публикувано на 20.05.24 в 16:00
изложба Фейс ту фейс

Ивайло Станев представя изложба с портрети на любими български актьори от три поколения

Фотографската изложба "Face 2 Face" ще бъде открита тази вечер (20 май) от 19.00 часа в София . Тя се състои от портрети на три поколения любими български актьори.  Това е проект, който съм започнал преди 22 години, разказа пред БНР фотографът Ивайло Станев. Той обясни, че избирането на снимките е било трудно.  "Успяхме да се..

публикувано на 20.05.24 в 11:43

Самобитната поезия на Людмила Данова

Людмила Данова е прописала късно и късно е издала книги. Въпрос на нагласа. За предаването "Рано в неделя" аз избрах стихосбирката " Дъга", но тя пише и проза. По професия е детска учителка, завършила е педагогика и е от с. Кътина, Софийско, където живее и работи, и твори. Определено мога да кажа, че Людмила Данова пише една различна и..

публикувано на 20.05.24 в 09:21
Мария Бакалова

Кан: Путин, наркобаронът Емилия и Мария Бакалова като Ивана Тръмп

В Кан продължава 77-ият филмов фестивал, който беше открит на 14 май. Филм за Путин с изкуствен интелект се радва на голям успех. Утре ще бъде представен и филм с българско участие. Тъй като руският президент Владимир Путин не може да се снима в биографичен филм, полският режисьор Патрик Вега се обръща към изкуствения интелект. Продуцентите..

публикувано на 19.05.24 в 09:11