Според него има пробив в системата за психологически изследвания. „Влизайки в Интернет, вие можете 100 лева да си платите и куриерска фирма ще ви донесе такъв тест. Един такъв тест се минава три-четири часа, с лично участие, но системата е пробита и може да се поръча от Интернет.“
Относно хората с хронични психични заболявания, които се водят на отчет в психодиспансерите, Тодоров отбелязва, че няма връзка и обмен на информация между психодиспансерите, Пътната полиция и Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.
"Не става дума за това този регистър да е публичен, а определен кръг държавни институции да имат възможност да правят проверки. Никой не иска да има публичен регистър за психичното здраве на хората.“
Едно от решенията за контрол над провежданите психотестове Владимир Тодоров вижда в поставянето на видеонаблюдение в лабораториите, които ги извършват.
На психологическо изследване подлежат няколко категории водачи – професионалните шофьори – на таксита, камиони и автобуси, както и загубилите правоспособност или лишени от правото да управляват МПС заради определени нарушения.
До 2010 година психологическите изследвания са били поверени на ИА „Автомобилна администрация“. След това промяна в законодателството ги прехвърля към частни медицински центрове, разполагащи с психолог и получили разрешително за това от агенцията.
Преди проверка се знае броят на хората, записани в дадена лаборатория за деня. Когато има неявили се, те се отразяват като такива и не им се издават документи, посочи Рановски, който обаче потвърди, че трябва да се търсят начини да се намалят злоупотребите. Видеонаблюдението според него е вариант. Дискусионно по думите му е дали психологическите лаборатории и изследвания трябва да останат във вида, в който са в момента.
„Дали не трябва да бъдат редуцирани, дали броят на лицата, които ще се изследват, трябва да бъде точно този, който е определен сега.“
За лицата, шофирали след като са употребили алкохол или наркотици, или са изгубили правоспособност, няма спор, че трябва да минават през такова изследване и дори да се търсят варианти за изпращане на лечение на част от тях, подчерта Бойко Рановски.
Когато един водач два пъти не издържи теста в психологическа лаборатория, третото му явяване вече е в „Автомобилна администрация“. За 2019 година от 7762 лица, които са били лишени от право да управляват МПС или са изгубили правоспособност, допуснати са били 6968 души, а 795 на първото изследване са получили заключение, че не се допускат, съобщи Бойко Рановски.
Трябва да има единен регистър на издадените свидетелства – да се знае кой лекар си е поставил подписа под медицинското свидетелство на определено лице, смята Рановски.
„Къде отидоха тези стотици хиляди левове, които Министерството на транспорта даде на един екип от БАН да разработи нова методика за психологическите изследвания“, пита Иванов.
Психологическите лаборатории продават психологически изследвания, твърди той. Йонко Иванов разказа как многократно е показвал как по телефона може да се купи такова изследване „и никаква реакция от страна на „Автомобилна администрация“.
„Погледнете такситата къде минават – в определени лаборатории. Няма да видите таксиметров шофьор на такси да отиде в случайна психолаборатория“, изтъква Иванов, според когото трябва да се провери къде има по-голям поток.
„Ако се проследи, че в психологическата лаборатория Х за годината има 5 хиляди човека, които са минали и в другата има 50 за годината, ясно е, че там има нещо и нещо се случва“, коментира той.
Документът за правоспособност е със срок на годност 10 години и въпросът кой следи за физическата пригодност на шофьорите през цялото това време е напълно основателен. При очните болести например в млада възраст не се получават значими изменения, но при хронични заболявания и с напредването на възрастта нещата се променят, коментира офталмологът д-р Веселин Даскалов.
„Наистина 10 години период между 20 и 30 години е нещо, между 30 и 40 е нищо. Между 40 и 50 вече става нещо – тогава започват някои проблеми, особено ако имате и други странични заболявания. 10 години е страшно много за един диабетик. Могат да настъпят много изменения.“
При глаукома централното зрение много често е запазено, но е пациентът няма периферно зрение и не вижда странично от себе си, когато седне на волана. Има и отпадни части от зрителното поле – места, в които пациентът с глаукома не вижда. Ако например малко дете попадне в тази проблемна зона, той няма да го види, пояснява офталмологът.
Има категорични забрани за придобиване на шофьорска книжка при някои категории пациенти – например при заболявания на очите, при които зрението е под 50% двуочно.
Хората с психични заболявания могат да бъдат правоспособни любители шофьори, стига да се лекуват. Медицинското за придобиване на свидетелството за правоуправление се издава от личния лекар, уточнява психиатърът от Александровска болница д-р Валери Първанов. В такива случаи пациентът трябва да се яви пред транспортна лекарска експертна комисия, която да прецени дали състоянието му позволява да седне зад волана.
Когато се лекуват адекватно, психично болните пациенти имат дълги периоди на ремисия. Затова право да придобиват шофьорска книжка имат пациенти с всякакви психиатрични диагнози, дори и най-тежките като шизофрения например, казва д-р Първанов.
„Шизофренният болен може да направи епизод с налудности, халюцинации и след това 10 години да си води напълно пълноценен живот. След това не е гарантирано, че пак няма да направи нещо подобно.“
Системата за психиатрични грижи не предвижда специално наблюдение на пациентите с шофьорска правоспособност и уведомяване на съответните органи при влошаване на тяхното състояние.
"Има достатъчно стигми за нашите пациенти, за да ги накараме евентуално да не бъдат и шофьори", допълва психиатърът.
Всички изразени мнения чуйте в звуковите файлове.
С държавата Пеевски прави същото, което направи с ДПС на Доган . Г-н Пеевски владее доста институции и лостове за влияние, които не са публични. Стъпка по стъпка се завладяват основни институции и регулаторни органи. Силата на Пеевски се крепи върху неща, които не са видими публично, затова е много възможно да го митологизираме . Това..
Свалянето на приложения на мобилните телефони е често разпространена практика, когато става въпрос за отстъпки в различни търговски вериги. В този случай няма начин магазините да не знаят всичко за нас, а личните си данни даваме съвсем доброволно . Те прилежно се съхраняват за нашите гастрономически предпочитания. Но ако самият ти се сетиш..
От ГДБОП предупредиха за бум на крадени профили в социалните мрежи с цел финансови измами . Хакерите постоянно се адаптират към техническата среда, променят начините, чрез които атакуват чатовете в социалните мрежи, в които хората прекарват голяма част от ежедневието си. В момента се наблюдава атака на профили, като се пише на контактите, че..
Евтиният самолетен билет е примамка , предупреди пред БНР Богомил Николов – изпълнителен директор на Асоциация "Активни потребители". Идеята на нискотарифните авиокомпании е да ви предложат атрактивна цена , посочи той и обясни обаче какво следва: " В последствие се оказва, че се начисляват различни допълнителни такси. А ако багажът ви е..
Украйна има интерес Балканите да бъдат съпричастни с нея, но и да разберат по-добре обстановката, в която се намират в момента. Това коментира пред БНР анализаторът Александър Малинов след форума "Одеса 2025". "Форумът беше първа стъпка от страна на украинското ръководство да се опита да накара балканските държави да разберат собствения си..
България е световен шампион по избягване на новини. 63% от запитаните признават, че умишлено избягват новините , сочи последното проучване на Ройтерс - Оксфорд Digital report. " Печален рекорд – България води по брой на хората, споделили, че избягват непрекъснато, отчасти или селективно по теми новините", коментира пред БНР проф. Нели..
Най-добрите поп певци и музиканти у нас започнаха кампания за набиране на средства за колегата си Данаил Данаилов, когото всички приятелски наричат Дидо. Отскоро той е диагностициран с тежка форма на труднолечим рак. За справянето с него са нужни непосилни за семейството му средства , разказа пред БНР Рафи Бохосян. "Дидо е един от..
Лятото става все по-горещо и нуждата от почивка все по-голяма. Излючително неприятно е, ако се случи така, тя да бъде "развалена" от някоя лятна..
Протестите ни ще продължат и след 8-и юли . Това заяви пред БНР лидерът на "Възраждане" Костадин Костадинов и определи приемането на България в..
На 26 и 27 юли в Силистра ще се проведе третото издание на събитието „Пикник с кауза“. Организаторите от сдружение „Бъдеще за Силистра“ обещават..