Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

За слушането, колекционирането и добавената стойност на грамофонната плоча

През 2020 година продължават да се слушат и продават грамофонни плочи. Не ви казваме нещо ново, но може би много хора продължават да гледат на този феномен с неразбиране. Нужно е да дадем прост отговор - любовта към плочата е любов към музиката. Като всяка любов и тази има рационални и необясними измерения, корени се в изцяло лични причини или някой белег на времето и мястото, в които се случва.

Когато се заровиш във всички тези аспекти и разказът за грамофонната плоча става по-интересен и отива отвъд глупаво повтаряния въпрос защо тя оцеля след касетки, дискове, mp3-ки и стрийминг услуги.  

В "Изотопия" решихме да изградим такъв разказ чрез трима меломани.

Лазар Ангелов

Лазар "Lazy Face" Ангелов

е собственикът на Catch-a-fire Second Hand Records - най-новия, а може би и най-големия магазин за употребявани плочи в София. Още преди да се захване с винилите, Лазо е познат най-вече на феновете на ямайската музика у нас с авторското си предаване Jamaica Air Force. Като "селектор" е озвучил безброй партита у нас и в чужбина, както и като един от отговорниците за легендарните изяви у нас на изпълнители като Dubioza Kolektiv, Jaya The Cat, Manu Chao, S.A.R.S. и други.

"Едно бивше гадже ми беше подарила грамофон за рождения ден. Оттам започнах малко по малко така да си събирам музика. До този момент не събирах музиката, която слушам, на някакъв официален носител. Пътувайки най-вече в чужбина, започнах да се сдобивам с повече плочи, в някакъв момент и пусках на плочи по баровете."

За да се стигне и до момента, в който започва да снабдява български меломани с плочи, а впоследствие да отвори и магазина, кръстен на легендарния албум на The Wailers и изгряващия Боб Марли. Има наблюдения по въпроса защо плочата продължава живота си.

"Някои хора ги събират и слушат заради качеството на звука. Но много хора, включително и аз, харесваме самия предмет. Искаш да видиш плочата, има феноменални обложки, има този фетиш към предмета."

"Има една плоча, която се радвам, че не продадох. Класически албум на Ману Чао, който човекът така и не си взе. В момента плочата стои на почетно място с автограф от самия Ману Чао, който беше гост в магазина преди няколко месеца и изрисува обложката."

В магазинът на Лазо място намират едновременно доста специфичните музикални желания на клиентите му, така и по-произволните заглавия от емблематичната поредица "Щур купон за 10 лева". А кои са еквивалентите на "Властелинът на пръстените" или "Хари Потър" - заглавия, които периодично трябва да зареждаш, защото винаги се продават?

"Веднага ти давам пример с Dark Side of The Moon (на Pink Floyd), Thriller на Майкъл Джексън, в България публиката много обича Шаде, Legend на Боб Марли - това са класически заглавия, които винаги ще се продават."


Мартин "Jezve" Лозански  

е един от честите клиенти на Лазар, човек със специфичен вкус и доста бързо развита колекция.

"По случайност с поръчка на дрехи дойдоха две плочи - една Anticon-ска (б. р. - американски хип-хоп лейбъл) и един (албум) на Atmosphere. Пет години просто си имах 2 плочи без грамофон. Впоследствие се срещнах с жена ми, която се оказа, че има грамофон и така започна всичко. Колекцията вече е на детето и наброява около 400 плочи."

Джезвето целенасочено колекционира музика като тази на Anticon. Едновременно с това е привърженик и на принципа "купувам си нещо за 2 долара заради обложката". При класическия 45-инчов винил квадратната "калъфка" има значение почти колкото самото музикално съдържание. Това превръща плочата във физически обект на изкуството - независимо дали чрез абстрактните картини върху албумите на "Пинк Флойд", тенденциите в графичния дизайн през социализма върху компилациите "Музикална стълбица", логото и фотографиите на дадена банда.  

Дължи ли се обаче "виниленият ренесанс" на т. нар. хипстърия  - да слушаш плочи, за да се правиш на интересен?

"Това много сериозно го има. Другото е, че много нови албуми и сингли започнаха да се издават отново на плоча. Има аудиофили, които ценят специфичния звук, но мисля, че е важно просто готиното чувство да имаш плоча."


Стефан "Skill" Колев

е една от легендите на пловдивския хип-хоп. През 90-те е част от рап-дуото "Заплаха". Както и в Щатите, така и у нас грамофонът е основният инструмент в генезиса на хип-хоп културата. От самото начало Скил чопли "семпли" и прави скречове чрез непредвиден за това "Респром". Съвсем като в сцени от Beat Street Стефан и сестра му организират партита пред входа на блока, в които музиката е от касетофона, а скречовете са от "Респром"-а на основата на соцестрада.

"Първите спомени са от плочите на баба ми и дядо ми. Израснал съм около грамофона, като тяхната колекция беше повече от "Балкантон" - неща от 60-те, 70-те, 80-те, също румънски плочи, чешки, кой каквото е намерил."

Скил съвсем не е единственият човек с подобни детски спомени у нас, но в неговия случай този генезис по-нататък ще го превърне в изследовател на "Балкантон"-наследството и вероятно най-изявения колекционер на "забравена българска танцова музика" от естрадния период.

"Много хора направо са ми подарявали плочи, защото в края на 90-те навлезе CD-то и много хора направо си хвърляха плочите. Взех много от библиотеката в Пловдив. Аз бях от малкото, които си взимаха плочи, за да си свалям семпли. В един момент ми се обадиха, щото бях единственият, и напълних една кола с плочи."  

"Човек е създаден да преоткрива неща, които е позабравил. Плочата е носителят, който има история и я носи постоянно. Много е арт, обложката е квадратна, по-големичка и веднага те привлича. Като я сложиш на грамофона, това кръгово движение... Всички тези усещания остават във времето. Звукът е много характерен."  

Сякаш неизбежно Скил достига до момента, в който създава "Домъ на плочата" насред "Капана" в Пловдив. Мястото е по-малко магазин, повече "собствения хол" на съдържателя - място за размяна, за тематични вечери и други събития за любителите на винила.

Още за плочите, любимата музика, "албумната" култура, соцестрадата, слушането по време на карантина и съвети за начинаещите колекционери чуйте в звуковия файл.  



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Израелската опера в Тел Авив

Преди премиерата на “Турандот“ в Телавивската опера

Заради ударната вълна от паднала наблизо ракета, която изпочупи стъкла на сградата на Операта в Тел Авив, премиерата на “Турандот“ от Пучини – последна за сезона, беше не в края на юни, а през юли. За най-нетърпеливите в едно от фоайетата се състоя концерт-лектория с избрани арии от творбата, изпълнени от студентите в специализирания клас на..

публикувано на 21.07.25 в 15:29

"Каста дива" - едно предаване, което прави живота по-хубав

В осмото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: Разговор със сопрана Красимира Стоянова, диригента Павел Балев и продуцента Георги Еленков за звукозаписната работа по предстоящия моцартов албум на българската оперна прима със Симфоничния оркестър..

обновено на 21.07.25 в 15:01
Деница Тодорова

Художничката Деница Тодорова: Гледайте съвременно изкуство! Купувайте млади автори!

Ако сте ценители на съвременното изкуство, до 21 ноември в къщата музей "Вера Недкова" в София, която е филиал на Националната художествена галерия, можете да разгледате новата изложба "Метафора на паметта" на художничката Деница Тодорова. Тя е завършила живопис в Кралската академия за изящни изкуства в Антверпен.  От 20 години..

публикувано на 19.07.25 в 08:05

На големия екран тръгва филм за певицата Милена Славова

От днес - 18.08, на големия екран тръгва документален филм за певицата Милена Славова. Лайтмотивът "И никой не пита защо" е избран за заглавие на лентата. Ние се познаваме повече от 30 години, разказа пред БНР режисьорът Марио Кръстев. "Тя наистина си задава много въпроси и се чуди защо другите не го правят.  Милена е запазила чистотата си...

публикувано на 18.07.25 в 16:56
Да запазим Корал: Безполезни изкопаеми 2025

Изкуството в подкрепа на плаж "Корал"

В столичната галерия "Арт 158" беше открита изложбата "Да запазим "Корал": Безполезни изкопаеми 2025". В нея се срещат изкуството, екологията и протестът срещу застрояването на българското Черноморие. Тя е свързана със стремежа да запазим това място, обясни пред БНР кураторът проф. Борис Сергинов. "Показват се неща, които са намерени..

публикувано на 17.07.25 в 12:00
Лято в музея 2025 в Плевен

"Лято в музея 2025" с нови изненади в Плевен

Специалисти от Регионалния исторически музей в Плевен готвят изненади за поредното издание "Лято в музея 2025".  То ще се проведе от 21 до 25 юли. За заниманията разказва Елвира Конова , ръководител отдел "Връзки с обществеността и медиите". "Децата ще могат отново да се вживеят в професията на археолога, в професията на летописците, като..

публикувано на 16.07.25 в 13:55

Светослав Драганов: Атанас Киряков е документирал историята съвсем честно и прилежно

В Дома на киното днес - 15.07, ще бъде почетена паметта на един от най-значимите български документалисти – Атанас Киряков. Гилдията "Режисьори" на СБФД е  организирала  специална прожекция на 35-милиметрова лента, която ще събере пет от неговите кратки, но въздействащи филми, заснети между 1988 и 1990 година. "Атанас Киряков е..

публикувано на 15.07.25 в 13:30