Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Социологът Мила Минева:

Неравенствата при дигиталното образование са отвъд устройствата

Квалификацията на учителите и ролята на семейството са ключови за успеха на дигиталния формат

Снимка: Ани Петрова

Част от образованието може да тече в дигитална среда, но по-голямата част трябва да се случва лице в лице, особено ако искаме да има „меки умения“ (soft skills – бел. ред.), защото те няма как да се научат отвъд личното общуване. Това мнение изрази пред „Хоризонт“ Мила Минева, преподавател по социология в СУ „Св. Климент Охридски“.

Отделните страни са в различна степен подготвени за скока в дигиталното образование, отбеляза тя. „Различните училища бяха в различна степен подготвени. Затова, както можем да поздравим учителите, че успяха по някакъв начин да се справят с тази извънредна ситуация, едновременно с това трябва да си дадем сметка за опасностите, които това дигитално образование може би не създаде, но усили и направи болезнено видими.“

Дори само някаква част от образованието да бъде дигитална, трябва да говорим за радикална промяна на педагогическата парадигма, както и на съдържанието на образованието, смята Мила Минева. „Трябва да си дадем сметка какво искат да знаят децата ни и какви са методите, с които можем да го постигнем в дигитална среда.“

Сред дефектите тя открои нарастващите неравенства, които дигиталното образование успява да задълбочи. „За съжаление се оказва, че не всички сме равни и то отвъд устройствата и даже отвъд достъпа до интернет. Не съм сигурна, че успяхме да инвестираме в равен достъп до интернет. В Софийския университет, където също преминахме скокообразно на дигитално образование, не успяхме да гарантираме равен достъп до интернет нито на всичките си студенти, нито на всичките си преподаватели“, коментира Минева.

Експертите посочват колко по-важна става ролята на семейството при дигиталното образование. „Ако семейството може, има образователния ресурс да подкрепи децата си в тази извънкласна форма на образование, децата започват да се справят все по-добре. Но ако семейството няма този ресурс, какво се случва?“

Социологът посочи и друг проблем – нуждата от съсредоточаване в учебния процес и наличието на собствено бюро и „собствено място някъде в света“. „Ако няма, дигиталното образование прави шансовете му да овладее някакво знание, умение, компетентност далеч по-минимални, отколкото седенето в класната стая. Не става дума само за неравенства в достъпа до устройство“, коментира Мила Минева.

Освен хоризонталната връзка между учениците, такава има и между учителя и неговите ученици. Средата в учебната стая е интерактивна, учителят влиза в личен контакт с учениците и по техните реакции може да се ръководи в своята работа, поясни преподавателят. Това е едно от нещата, които не могат да се случат, не успяват да се случват толкова лесно, може би има други логики, по които се случват в дигитална среда.“

За да е успешно, дигиталното образование трябва да се преподава по напълно различен начин от фронталното, лице в лице. Това обаче е специфична квалификация, подчерта Мила Минева.

„И аз не съм сигурна, че учителите бяха подготвени. Няма да говоря за платформите – учителите бяха оставени на самотек да изберат платформата, която е най-подходяща. Това, че бяха оставени сами, без тези квалификационни умения, ми се струва големият проблем. И се надявам, че Министерството на образованието ще осъзнае това и може би ще спре да купува таблети, които на всичкото отгоре често са остарели и напълно безполезни, и ще започне да инвестира в квалификация на учителите.“

Още акценти по темата чуйте в звуковия файл. 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Пламена Николова: Инвестициите в ранното детство се отплащат многократно

" Ранното детското развитие е нова тема. Тя започна да се разпознава като нещо изключително важно ". Това каза пред БНР Пламена Николова от Фондация за децата в риск по света и автор в мониторинговия доклад "Бележник 2025" на Националната мрежа за децата. Оценката, дадена за политиката в сферата на ранното детско развитие за миналата година в..

публикувано на 04.03.25 в 11:50
Марина Великова

Марина Великова подготвя 2 изложби след завръщането си от Антарктида

" Тази година успях да запиша много неща, включително грохотът на падащия ледник ", каза в предаването "Преди всички" музикалният редактор на БНР Марина Великова, която беше част от 33-ата експедиция на Антарктида. Тя разказа как е успяла да постигне това, а също и за своето "студио на открито" на Антарктида. " Имам записани 3 такива..

публикувано на 04.03.25 в 10:56
Емилия Милчева

Емилия Милчева: България вече не може да мине с номера със снишаването

Живеем в историческо време, защото трябва да се избере позиция. Това е историзмът на днешния момент, че не може България вече да мине с номера със снишаването. Това каза пред БНР журналистката и политически анализатор Емилия Милчева. "Нищо не печелим от снишаване и от това, че не намираме сили да вдигнем глава и да се наредим там, където би..

публикувано на 03.03.25 в 15:04

Проф. Стив Ханке: Влизането на България в еврозоната е лошо решение

- Защо това бързане, според вас, да се влезе в еврозоната, господин Ханке? - Това галопиране идва от политиците. Те го искат, но желанието им е подплатено с нездрави намерения. Това е грешна политика. Защото и голяма част от българите са се обявявали за запазване на лева. Но политиците вървят в противоположната посока. Възмутително е, че го..

публикувано на 28.02.25 в 18:59
Красимира Хаджииванова

Красимира Хаджииванова: Не познаваме достатъчно децата

" В други държави децата придобиват много повече социални и житейски умения на много по-ранна възраст, които са полезни и практични, а тук липсват. Българското училище не ги учи децата на тези неща. Не ги учи какво ги очаква в живота . Не ги учи на това, което след 10 години ще е реалност за тях".  Това коментира пред БНР Красимира Хаджииванова от..

публикувано на 28.02.25 в 16:34

Пчелари и земеделци се обявиха срещу ветропарковете в Добруджа

Пчеларски организации, сдружения с нестопанска цел и зърнопроизводители се обявяват срещу изграждането на ветрогенератори и фотоволтаици върху земеделска земя. През последните няколко месеца с увеличаването на инвестиционните намерения за построяването на нови ветропаркове, в Добруджа нараства и недоволството срещу тях . Някои от общинските съвети..

публикувано на 28.02.25 в 15:50

Петър Ганев: Балтийските страни влязоха от валутен борд в еврозоната без промяна в курса

Балтийските страни влязоха от валутен борд в еврозоната с абсолютно същия курс , с който беше фиксирана валутата им към еврото. С този пример започна коментара си пред БНР икономистът Петър Ганев, старши изследовател в Института за пазарна икономика (ИПИ), като добави: Еврозоната дава по-голяма вероятност да нямаме голям макроикономически..

публикувано на 27.02.25 в 13:26