Италианският премиер Джузепе Конте обяви революционна реформа, която ще позволи на икономиката на страната да се оттласне от дълбоката рецесия. Това се случи на фона на все по-обезпокоителните погледи към Рим, чийто дълг будеше тревога още преди тежкия удар на коронавируса. За изненада на всички "майката на всички реформи", както самият Конте я нарече, е в областта на обществените поръчки и други бюрократични процедури, а не в по-бързи мерки за подкрепа на икономиката.
"Може да приемем това като огромно преувеличение. Очевидно е, че понякога премиерът и изобщо политиците обичат да са много гръмогласни, с което преследват съвсем различни цели. Нека обаче погледнем какво точно представлява "майката на всички реформи". Един от големите проблеми в Италия е огромната бюрокрация. Когато се обявяват обществени поръчки за някаква публична инфраструктура, процедурата е изключително дълга. От момента, в който се получи одобрение, до първото получено евро, може да минат 18 месеца - това е година и половина". Това коментира в предаването "Събота 150" икономистът Филипо Тадеи от университета "Джонс Хопкинс".
По думите му, с приемането на нестандартни процедури и някои изключения се вярва, че този процес може да бъде ускорен, когато става дума за пари от възстановителните фондове.
"Идеята е, че по този начин ще може да се използва ресурсът за по-ефективни и бързи публични инвестиции, за да може наистина да помогнат за възстановяването на икономиката. Поне такава е тезата на правителството. Съвсем друг е въпросът дали това ще се случи на практика, или ще остане в сферата на обещанията".
Колко съществено е това ускоряване на процедурите за възстановяването на италианската икономика?
Публичните инвестиции в Италия са огромни. Администрацията също. Има различни "центрове", които отговарят за определени инвестиции и съответно разполагат с някакви суми за осъществяването им. За да се осъществи един проект, той трябва да мине през много от тях, което естествено отнема време. Сега идеята е да се съкрати времето и хората, през които всичко това ще мине. Представете си един началник на жп гара. Ако тя има нужда от възстановяване, което означава сравнително малка сума, той ще може да обяви обществената поръчка, без това да преминава през одобрението на толкова много административни служби, колкото досега... Харченето на пари в случая означава създаване или подобряване на съществуваща инфраструктура, което също е важно. Парите за изпълнението на проекта обаче ще бъдат получени по-бързо. Съвсем друг е въпросът колко бързо самата поръчка ще бъде изпълнена... Дали това ще проработи? Отговорът зависи от това дали всички тези изключения, които са предвидени, могат наистина да бъдат приложени, а за това се изискват допълнителни указания и нормативни актове. Нека не забравяме, че това е законодателна промяна, която току-що е гласувана от парламента по предложение на правителството. В нея общо се казва, че процедурите ще бъдат улеснени за определени стратегически обекти.
"Политико" публикува любопитен коментар със заглавие "Майката на всички реформи ще се окаже бездетна". Има ли аргументи в подкрепа на такава прогноза?
Точно това ще се случи, ако прилагането на новите текстове не отговаря на обещанията. Засега, единственото, което правителството строи, са магистрали. Тук обаче има едно "но". Магистралата е нужен и стратегически обект, но за да има смисъл от нея, трябва да има ефективен достъп до новото пътно съоръжение. Ако няма такова, може да построите най-бързата магистрала в света, но никой няма да я използва. Ето това ще бъде абсолютното изпълнение на прогнозата, която вие споменахте - майката на всички реформи да се окаже бездетна.
А ще се окаже ли по-корумпирана?
Това винаги е така, но не само в Италия. Разбира се, корупцията винаги е била огромен проблем в нашата страна, но за да оценим правилно тази реформа, трябва да кажем следното - колкото по-опростени стават процедурите, за толкова по-маловажни обекти се прилагат, което моментално означава - за по-ниски суми. Това веднага води и до занижен контрол. Всички знаем, че колкото по-скъпо е едно съоръжение, толкова по-внимателни са контролните власти към изпълнението му. Казано по друг начин - да, рискът от корупция съществува.
Говорите за магистрали и жп линии. Това ли е необходимо на Италия в условията на Covid-19?
Не знам дали са най-важните, но със сигурност са от много голяма важност. Помислете само. Необходимо е да се осигури на обществото нова и различна инфраструктура. Например, ще е необходима различна организация на болниците, може би дори изграждане на нови. Същото важи и за новия вариант на обучение на децата, който неминуемо ще дойде с началото на новата учебна година през септември. За всичко това трябват инвестиции и те са фундаментални за италианската икономика, за да се възстанови плавно.
Как ще се отрази това на хазната?
Ако правителството е ефективно в осъществяването на тези процедури, тогава дефицитът ще бъде по-голям. Разбира се, ползите от тези инвестиции ще се усетят в следващите няколко години, но със сигурност числата в бюджета ще бъдат доста по-неблагоприятни от тези, които парламентът е одобрил.
Интервюто с Филипо Тадеи можете да чуете в звуковия файл.
Италианският премиер Джузепе Конте заяви, че Европейският съюз трябва да действа решително, за да изгради общ отговор на икономическата криза, причинена от пандемията Covid-19, призовавайки мерките за подкрепа да бъдат активирани бързо. "Няма да..
Високопоставени служители на президентската администрация на Съединените щати ще бъдат изслушани в Конгреса за решението на държавния глава Доналд Тръмп да се бомбардират три ядрени обекта в Иран. Представители на демократите и част от..
Тристранно споразумение за сътрудничество между комисиите за защита на конкуренцията, за защита на потребителите и за регулиране на съобщенията, ще бъде подписано днес. Документът ще предостави по-мащабен механизъм за контрол над цените и..
Лидерите от Европейския съюз обсъдиха 18-ия пакет санкции, но в крайна сметка не го приеха. Мерките бяха предложени от Европейската комисия преди две седмици, поради отказа на руския президент Владимир Путин за пълно и безусловно прекратяване на..
Девет министри ще участват в редовния парламентарен контрол. Преди това депутатите ще приемат Годишната програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз. В годишната програма на НС по въпросите на Европейския съюз са включени..
Поколението "Z" има сериозни проблеми при справянето със стреса. Това е основният извод от масовия провал на българските момичета и момчета при кандидатстването за курсанти в Националния военен университет "Васил Левски" във Велико Търново. За първа..
Във Великобритания българин беше осъден на 10 години и 9 месеца затвор за причиняване на смърт чрез опасно шофиране и съпътстващи присъди за около 5 години за причиняване на тежки телесни повреди, съобщи изданието "Мейл онлайн". При много опасно..
Най-малко 18 палестинци са били убити след израелски удар с дрон, насочен към полицейско звено на "Хамас", опитващо се да установи контрол над пазар в град Дейр ал-Балах в централна Газа, съобщиха лекар и очевидци пред Би Би Си. Очевидци съобщиха, че..
"В записа, заради който Кирил Петков обяви, че се оттегля от партийния и депутатския си пост, има въпроси, които насочват към ръководството на..
Д-р Михаил Василев от зоопарка във Варна и други двама негови колеги са били извикани да помогнат в издирването на черния леопард в района на..
"България се управлява от мафия, много по-тежка от Коза ностра . Досега не сме чули ЕС да иска от Коза ностра данни за развитието на икономиката на..