Всеки дебют е събитие. Особено когато става въпрос за дебют в съвременната опера „Берницки“ в парижкия „Пале Гарние“. На израелската балерина Рина Шайнфелд е отредена нямата роля на компаньонка на внучката на Ирод - Берницки. В главната роля е именитата канадска певица Барбара Ханиган. Певците по либрето изпяват партиите си и излизат. Според режисьорското виждане Рина Шайнфелд е на сцената през цялото време. Танцува. А балерината- дебютантка пред парижката публика, е на 80 години– време, когато повечето възрастни хора са щастливи, ако могат да се движат без помощни средства като бастун или инвалидна количка. Гледайки певците, Рина Шайнфелд си мисли, че е „излишният човек на сцената“, докато получава кратко писъмце от Барбара Ханиган. В него сопраното изразява своето възхищение от енергията, която балерината излъчва и пише,че нейният танц „превежда“ на езика на движенията целия дух на операта. Оттогава започва приятелството между певицата и танцьорката, чиято кулминация е балетът „Офелия“.
Създател на балета „Офелия” е датчанинът Ханс Абрамсен. Тази творческа среща води до ново осмисляне на пиесата на Шекспир. Според танцьорката образът на Офелия е по-сложен дори от този на Хамлет. За разлика от неготя не е напускала двореца и знае със сигурност неща, които датският принц само предполага. По тази причина нейният образ на самоубилото се момиче не е на водна фея, а на ангел или на пеперуда с криле. Всъщност танц с определени предмети е „запазената марка“ на Рина Шайнфелд. Нейните балети приличат на оживели скулптури, на диалози между предмета и танцьора и между душата и тялото на танцьора.
Роденото през 1938г. в Галиция момиче започва да учи балетна 12 години. Заедно с родителите си е пристигнало в Израел. Преподавателките му по класически танц са поразени от пластичността на тялото му, което прилича на каучук. Тази пластичност остава и до днес. С времето танцьорката осъзнава, че не сложната техника,а намереното настроение при дори несложни движения създава танца. Гостуването в Израел на американската балерина Марта Греъм променя начина на мислене на младата Рина Шайнфелд и не след дълго тя успява да си издейства стипендия и да учи при своя кумир. После се запознава със своята „духовна близначка“ Пина Бауш, също една от знаковите фигури в съвременния балет. Подобно на Бауш, Рина Шайнфелд поставя началото на новия танцов език от края на ХХ век.
Рина Шайнфелд е една от основателките и първа солистка на емблематичната израелска трупа Батшева. По-късно се отделя и създава трупа, носеща нейното име. Въпреки Covid 19 Рина Шайнфелд продължава да изнася своите представления на откритото пространство на центъра за танц „Сузан Делал“ в Тел Авив. Само в първите няколко минути се удивлявахме как една 83-годишна жена и един шал в ръцете й могат да създадат цял нов свят, изразен с танца. След това забравихме и за възрастта й, и за вируса, който дебнеше някъде около нас. Хармонията на движенията, защото танцът беше почти без музика, ни завладяха така, че нищо друго нямаше значение. А шалът в нейните ръце се превръщаше ту в платно на яхта, ту в саван на гроб, ту в детска люлка или просто в дъждобран, с който изостанала може би сред пустинята женасе опитваше да се скрие от пороя…
В Израел пожеланието е да живееш до 120 години, а да изглеждаш и да се чувстваш на 20. Вярваме ,че за Рина Шайнфелд тези думи не са само метафора!
През 1897 година в центъра на столицата, по проект на швейцарския архитект Хайнрих Майер се издига еднокуполна сграда в стил неокласицизъм и късен барок. Куполът над четирите арки е украсен с месингова корона. Саркофагът вътре е от алпийски мрамор, а на стената зад него е поставен барелеф на Александър I Батенберг. След смъртта на княз Александър I..
В "Нощен Хоризонт" ви срещаме с изявения български джаз музикант Тодор Стефанов . Той е завършил Кралската консерватория в Брюксел - специалност "Поп и джаз музика". От 23 години гради музикална кариера в Белгия - свири в клубове, участва в джаз фестивали, композира и преподава музика в British School в Брюксел. "За тези, които..
В рубриката „Горещи сърца“ гостува Жулиета Нелова, която се шегува с трудностите и проплаква с книгите. Някога журналист, сега тя е помощник-частен съдебен изпълнител. Обрати бележат професионалния и житейския път на 60-годишната жена. Тя започва да работи като журналист в местен вестник във Враца в началото на 90-те години. Идва в родния град на..
Немският писател Карстен Хен се завърна у нас с книгата "Златната пишеща машина" . История, насочена към по-малките читатели, в която те ще открият любовта към книгите и историите, скрити в тях. Карстен ме посреща онлайн, настанил се удобно в дома си в Кьолн. Разказва за първите си стъпки към детско – юношеският роман. "Ако имаш деца и си..
Животът на Ина Николова е сбъдната мечта. От дете тя мечтае да бъде учител по пиано и целият ѝ професионален и творчески път преминава като музикален педагог. Тя е на 62 години и отскоро е пенсионерка. До последно работи във врачанското училище „Отец Паисий“, което е с насоченост към изкуствата. Там преподава пиано и е корепетитор на средношколския..
На този етап не бих приела политически оферти . Партийното обвързване може да навреди на развитието в журналистическата професия. Това каза пред БНР журналистът Кристияна Стефанова от подкаста "ИнтервюТО" на Ивелин Николов и сайта "Вестоносец". Тя е бивш репортер на телевизия "Евроком". Изслушване на директора "Връзки с обществеността" на..
Награждаването на победителите в кино-литературния фестивал "Синелибри" започва в 19.00 часа в зала 1 на НДК. Певицата с български корени Силви Вартан ще получи специална награда, а самата тя ще връчи приз на полската режисьорка Агнешка Холанд. Вартан се срещна днес с българските медии и каза, че целият ѝ живот е един парадокс и нейната..
"Става дума за това да не може да се мине годишен технически преглед (ГТП), ако има влезли в сила глоби, тоест такива, които са връчени, а и за които..
Дебютният филм на Къци Вапцаров "Добри родители" тръгва от днес по кината в страната. Лентата е представена на 12 престижни международни фестивала..
" Истинското противопоставяне ще се появи на парламентарни избори. Колкото повече агонизира държавата, а тя в момента агонизира, толкова по-голяма вълна..