Всеки дебют е събитие. Особено когато става въпрос за дебют в съвременната опера „Берницки“ в парижкия „Пале Гарние“. На израелската балерина Рина Шайнфелд е отредена нямата роля на компаньонка на внучката на Ирод - Берницки. В главната роля е именитата канадска певица Барбара Ханиган. Певците по либрето изпяват партиите си и излизат. Според режисьорското виждане Рина Шайнфелд е на сцената през цялото време. Танцува. А балерината- дебютантка пред парижката публика, е на 80 години– време, когато повечето възрастни хора са щастливи, ако могат да се движат без помощни средства като бастун или инвалидна количка. Гледайки певците, Рина Шайнфелд си мисли, че е „излишният човек на сцената“, докато получава кратко писъмце от Барбара Ханиган. В него сопраното изразява своето възхищение от енергията, която балерината излъчва и пише,че нейният танц „превежда“ на езика на движенията целия дух на операта. Оттогава започва приятелството между певицата и танцьорката, чиято кулминация е балетът „Офелия“.
Създател на балета „Офелия” е датчанинът Ханс Абрамсен. Тази творческа среща води до ново осмисляне на пиесата на Шекспир. Според танцьорката образът на Офелия е по-сложен дори от този на Хамлет. За разлика от неготя не е напускала двореца и знае със сигурност неща, които датският принц само предполага. По тази причина нейният образ на самоубилото се момиче не е на водна фея, а на ангел или на пеперуда с криле. Всъщност танц с определени предмети е „запазената марка“ на Рина Шайнфелд. Нейните балети приличат на оживели скулптури, на диалози между предмета и танцьора и между душата и тялото на танцьора.
Роденото през 1938г. в Галиция момиче започва да учи балетна 12 години. Заедно с родителите си е пристигнало в Израел. Преподавателките му по класически танц са поразени от пластичността на тялото му, което прилича на каучук. Тази пластичност остава и до днес. С времето танцьорката осъзнава, че не сложната техника,а намереното настроение при дори несложни движения създава танца. Гостуването в Израел на американската балерина Марта Греъм променя начина на мислене на младата Рина Шайнфелд и не след дълго тя успява да си издейства стипендия и да учи при своя кумир. После се запознава със своята „духовна близначка“ Пина Бауш, също една от знаковите фигури в съвременния балет. Подобно на Бауш, Рина Шайнфелд поставя началото на новия танцов език от края на ХХ век.
Рина Шайнфелд е една от основателките и първа солистка на емблематичната израелска трупа Батшева. По-късно се отделя и създава трупа, носеща нейното име. Въпреки Covid 19 Рина Шайнфелд продължава да изнася своите представления на откритото пространство на центъра за танц „Сузан Делал“ в Тел Авив. Само в първите няколко минути се удивлявахме как една 83-годишна жена и един шал в ръцете й могат да създадат цял нов свят, изразен с танца. След това забравихме и за възрастта й, и за вируса, който дебнеше някъде около нас. Хармонията на движенията, защото танцът беше почти без музика, ни завладяха така, че нищо друго нямаше значение. А шалът в нейните ръце се превръщаше ту в платно на яхта, ту в саван на гроб, ту в детска люлка или просто в дъждобран, с който изостанала може би сред пустинята женасе опитваше да се скрие от пороя…
В Израел пожеланието е да живееш до 120 години, а да изглеждаш и да се чувстваш на 20. Вярваме ,че за Рина Шайнфелд тези думи не са само метафора!
Калина Канева е българска учителка, журналистка , авторка на изследователски и публицистични книги и материали. Главната тема в нейното творчество са са руско-българските културни и исторически връзки. Работила е в издания като в. "Антени". Част от най-известните и трудове са "Симетрия на времето. Срещи и разговори с акад. Дмитрий Лихачов"..
В рубриката "Горещи сърца" ще влезем в тъкачен стан, за да се убедим колко важно е да не изпускаш нишката. И това е валидно и за живота, и за тъканите. "Като се скъса основата и веднага се получава дупка. Така е и в живота." В нашия свят, залят от фабричен текстил, героят ни в "Горещи сърца" тъче на бабиния му стан. Ангел Милчев е един от малкото..
Александър Симеонов е от Плевен , занимава се с музика от дълги години и е вокалист на плевенската група "Страйкърс" . Другото признание за него идва от работата му като детски учител в Детска градина "Надежда" . Какво музикално предизвикателство е подготвил, как децата му влияят за творчески идеи и за още неща от живота: "От дълги години се..
Краткият февруари е винаги изненадващ, винаги динамичен. Носи със себе си много нова енергия, която събужда природата и я води към пролетта. Неговият ритъм напомня за звука на цигулката , ту остър и силен, ту мек и нежен. Може би точно така публиката в големите концертни зали в Париж и Рим, Мадрид и Берлин се е наслаждавала на звука на..
Педя човек - лакът брада си има нов дом - Къщата на куклите. Арт-Къща с музей „Куклите” е уникален в България музей на куклите с над 3000 кукли, Творилница и парти център за рождени дни. Представени са порцеланови кукли, антикварни, ритуални, съвременни, марионетки, сувенирни кукли от България и от света, винтидж, колекционерски и др...
Най-ранните спомени на Георги Господинов свързани с Българското национално радио, са от предаванията "България - дела и документи“ и "Ранобудно петленце". БНР връчи годишните си награди "Сирак Скитник" Авторът на "Времеубежище" описа сигналите на тези предавания като "особен отключвател на памет" и разказва за първото си радио..
Ако сте се събудили с главоболие след вчерашния празник, това най-вероятно е от изпития алкохол . За процеса на разграждане на алкохола от организма и..
"Може да се надяваме да не е така, но не трябва да си затваряме очите - струва ми се, че новият екип на Тръмп ще се стреми Европа да се превърне в..
В Пазарджик започна подготовката на националния фестивал "Сърце в зелено", който ще се проведе на 10 и 11-ти април . Това е второ национално издание на..