Тя е първата жена професионален барабанист в историята на музиката! Вероятно само с това изречение вече привлякох вниманието ви, но нека се гмурнем по-дълбоко, проследявайки целия житейски и творчески път на тази велика дама.
Виола е родена през 1912 г. в малкото градче Маунт Калвъри, щата Уисконсин. Баща ѝ е бил амбициозен музикант (кларинетист) и някак си съвсем естествено всички деца в семейството започват да се занимават с музика още в ранна детска възраст. В края на 20-те години той създава семеен музикален състав. И как би пропуснал тази възможност, при положение че в семейството се раждат цели 10 деца. Името на ансамбъла е Shmitz Sisters Family Orchestra по простата причина, че момичетата превъзхождат числено момчетата – 8 срещу 2. Новината за създаването на изцяло дамски състав означава и край на уроците по музика за малките мъже.
Ето какво разказва 102-годишната Виола в интервю на Дан Шиндър от Drum Talk TV:
„Когато сформирахме семейния състав, най-малката беше на 16, а по-големите може би в края на 20-те си години. Двете ми най-големи сестри взеха пианото и цигулката, на третата се падна саксофона, за следващите бяха тромпетът и тромбонът. Аз съм шестата по големина и най-накрая дойде и моят ред. Трябваха ни барабани и, Слава Богу, паднаха се на мен. В следващите 2 години общо 3 училищни ваканции обикаляхме и концертирахме.“
През 1930 г. бандата на фамилия Смит се появява в шоуто Major Bows Amateur Hour – радиопроект за талантливи музиканти, който можем да приемем за един от първообразите на съвременните музикални риалити формати.
Често любовта изправя човек пред важни решения. След като по-голямата част от сестрите Смит се женят, семейният състав се разпада. Това обаче не спира стремежа на Виола. Заедно с другата, останала неомъжена сред сестрите – Милдред, създават следващия изцяло дамски джаз бенд – The Coquettes. След като мисис Смит придобива още по-голяма популярност, през 1940 г. образът ѝ се появява на корицата на култовото списание Billboard. Някъде в този период Виола Смит е определена от музикалната общественост за „най-бързата барабанистка в света“. Тя придобива масова популярност и със своя барабанен сет, който се състои от 13 части, а най-впечатляващи в него са двата вертикално разположени „том-том“ барабана.
Точно тук Виола Смит успява да сбъдне и голямата си мечта – Ню Йорк. Още с пристигането си е забелязана от барабаниста Били Гладстън, който ѝ предлага стипендия за обучение в една от най-престижните музикални академии в света "Джулиард". Когато си музикант, и то толкова популярен, и се намираш в може би най-вълнуващия град по онова време, е почти невъзможно да не си част от елитното американско джаз общество. Виола Смит работи с Бени Гудман, споделя една сцена с Ела Фицджералд, преживява и куп любопитни случки с още от най-ярките звезди в този стил. Сред тях е историята за посещението ѝ на концерт на Били Холидей.
„Отидох на мястото, където имаше участие. Беше ужасно тясно. Дори не знам как успяха да ни намерят малка масичка, за двама, но я поставиха точно пред сцената. Имаше не повече от една педя разстояние между мен и Били. Роклята ѝ буквално беше в лицето ми, мястото беше абсолютно претъпкано... Въпросната рокля наистина беше върху главата ми. Това малко ме подразни, защото бях със страхотна прическа в онзи момент. Просто сте стараех да не мърдам, за да не се развали."
Освен преживените красиви истории, запомнящите се концерти (и като участник, и като публика) и вълшебството да бъде музикант в може би най-красивите години на джаза, Виола Смит се заема и с тежката задача да отстоява правата на жените и изобщо мястото на дамите в музиката. През 1942 г. в специализираното американско списание за джаз музика Down Beat е публикувана нейна статия, която се превръща в историческа: „Дайте на момичетата шанс за пробив!“.
В началото на 40-те, когато много от членовете на големи джаз бендове в Съединените щати са мобилизирани на фронта, формациите трябва да продължат да съществуват, защото са изключително важни за поддържането на духа на нацията в тежките военни времена. Виола представя черно на бяло дръзкото предложение в оркестрите да влязат жени с талант и потенциал вместо мъже, които не притежават нужните качества. Статията поставя началото на този дебат и след края на Втората световна война позицията на музикалната общественост се променя трайно. Дамите намират място в най-големите джаз оркестри в страната.
Освен че ръководи собствената си джаз формация, Виола Смит става основна част и от още един дамски ансамбъл – Hour of Charm Orchestra на Фил Спитални. Като част от бенда тя добавя към биографията си и снимки за две холивудски продукции: в мюзикъла When Johny Comes Marching Home през 42-ра и три години по-късно, във филма Here Comes The Co-Eds с легендарното комедийно дуо Бъд Абът и Лу Костело.
„Бешe много вълнуващо преживяване. Прекарахме четири месеца в снимки, по два за всеки от филмите. В почивките, когато излизахме на чист въздух, около нас бяха всички най-големи кинозвезди по онова време. Всеки участваше в неговия си филм. Накъдето и да се обърнеш, виждаш известни лица от големия екран. Беше забавно, определено", връща се в спомените си Виола.
Има обаче една конкретна дата, която остава завинаги в нейното съзнание – 20 януари 1949 г. Това е денят, в който се състои церемонията по встъпването в длъжност на президента Труман. Ето какво си спомня Виола Смит:
„Беше страхотно преживяване, защото в церемонията участваха 4 прекрасни състава – тези на Каунт Бейси и Дюк Елингтън, нашият – на Фил Спитални, и оркестърът на Бени Гудман. Имаше въртяща сцена, огромна и препълнена зала, съпругата на Труман беше на балкона точно срещу нас. По-късно тази огромна публиката дори танцуваше на нашите изпълнения. Беше наистина вълнуваща вечер.”
Работата на Виола Смит с Hour of Charm Orchestra продължава до 55-а, когато е и краят на съществуването на оркестърa. След този период за кратко тя е и бенд лидер на свой състав, който носи името „Виола и 17-те барабана".
Цялата история за живота на Виола Смит чуйте в звуковия файл.
Допреди около половин век в Израел е било немислимо да се изпълняват произведения на Вагнар и Рихард Щраус. Докато отдавна преминалия в отвъдното Вагнер не може да бъде обвиняван, че пред камерите на смъртта във фашистките концлагери е изпълнявана негова музика, Рихард Щраус е бил почти две години председател на Музикалната камара на Райха, назначен..
Летният афиш на Миланската Скала въодушеви любителите на оперното изкуство със “Зигфрид” на Рихард Вагнер. Завесата на Ла Скала тържествено се вдигна за третата част от цикъла “Пръстенът на нибелунга” на германския композитор с апел: “ПРЕКРАТЕТЕ ВОЙНАТА”, последван от известната фраза от операта “Симон Боканегра” на Верди: “E vo gridando pace, e vo..
С тържествени фанфари и с премиерата на операта “Танхойзер“ на 26-и юни беше открит Вагнеровият летен фестивал в Софийската опера . За поредна година форумът събира в България вагнерианци от цял свят – почитатели и музикални критици. Престижът на националния ни оперен театър в този репертоар вече е изграден, а очакванията към всяка нова продукция..
В Плевен продължават срещите, организирани от Регионална библиотека "Христо Смирненски" с български творци . Творческата вечер под мотото: "Думи и съдби: среща на творчески вселени" събра приятелите на поезията в залата на библиотеката. В Регионалната библиотека гостуваха Боян Ангелов, председател на СБП, Юлия Пискулийска, журналист и..
Домът на културата в Кърджали започна лятото с ново предизвикателство. В ход е подготовката на спектакъл, който обединява фрагменти от известните мюзикъли "Чикаго" и "Кабаре". Част от песните ще звучат за първи път на български език. В спектакъла, освен професионални актьори, ще участват и самодейци, чиято мечта е да бъдат на сцената...
В рубриката „Помните ли…" на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" почитаме композитора и диригент Жул Леви. На 19 юни се навършиха 95 г. от неговото рождение. Широкоскроен и многолик музикант, чието име свързваме с редица състави и институции - най-вече с Държавния музикален театър „Стефан Македонски“, където е главен диригент в продължение..
С концерт на Симфоничния оркестър на Държавна опера Варна под диригентството на маестро Емил Табаков на 21 юни беше открито тазгодишното издание на Международния музикален фестивал "Варненско лято". Според хрониките, това е 80-ото издание на един от най-старите форуми в Европа, а историята му започва през 1926 г. За бляскавото начало беше избрана..
Полицаи, служители на горското стопанство и пожарникари от Ловеч проверяват сигнал, подаден снощи малко след 23 ч. на тел. 112., че е забелязан..
Между 35 и 40 хиляди души се очакват за Джулай морнинг в Созопол и околностите на града . Това каза пред БНР кметът на община Созопол Тихомир Янакиев...
Още юни максималните температури в България бяха значително по-високи от климатичните норми. Тенденцията е горещата вълна да продължи . В следващите..