Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ще остане ли образованието закотвено за фактите или ще развива ключови умения

Все още не е ясно кога ще се случи дългоочакваната промяна в изпитните формати

Снимка: Pixabay

Дебатът трябва да е не за премахване за външното оценяване в 4 и 10 клас, а дали това оценяване показва на учениците, училищата и образователната система имаме ли качествено образование или не.“ Това коментира в предаването „Хоризонт до обед“ Златка  Димитрова, експерт по образователни политики в Сдружение “Образование България 2020-2030”.

„Това е пример, показателен за много случаи от последните няколко години, когато има опит за реформа, но често нейният смисъл или не се разбира, или не се вижда нейната добавена стойност. Така е и в този случай, в който се настоява за промяна или за премахване на външното оценяване в 4 и 10 клас. Не защото не е смислен инструмент, а защото в момента не показва добавената си стойност в този формат“, изтъкна Димитрова.

От няколко години Сдружение “Образование България 2020-2030” изготвя годишен мониторингов доклад с препоръки как българското образование да отговаря на очакванията на обществото за промяна. Промяната на изпитните формати е част от образователната реформа за развиване на ключови компетентности, която е свързана с промени и в учебните програми, и в държавните образователни изисквания, припомни Златка Димитрова.

„Но нашите проучвания досега показаха, че тези промени са били по-скоро повърхностни и не толкова задълбочени. Учителите не получават необходимата подкрепа за това как да преминат към преподаване, което формира компетентности. Когато говорим за промяна на форматите – то върви ръка за ръка с разговора какво очакваме учениците да научат в училище и как подготвяме учителите, така че да могат да подкрепят децата да развиват тези умения, които ще оценяваме у тях.“

Снимка: БГНЕСДори обновените учебни програми в много по-голяма степен все още поставят фокус върху това какво трябва да научи детето, но не и върху това как да работи в сътрудничество, да се аргументира, как да мисли критично, как да прилага креативност, категорична е Златка Димитрова. Според нея става дума за умения, които не биха могли да бъдат оценени в сегашния тестови формат, който оценява предметни знания. „Това са много по-ценни умения, върху които препоръчваме да поставят фокус тези учебни програми.“

На учителите им липсват ясни указания как да определят всяка от деветте ключови компетентности, смята Димитрова. По думите й преподавателите имат много по-голяма яснота какво следва да постигнат за учебното съдържание, отколкото за уменията.

Златка Димитрова даде пример за посоката, в която трябва да се върви. Вместо фактологични въпроси кога се е случило дадено събитие, да се даде за разчитане  диаграма от областите история и география в определен исторически период и да направи изводи от това за определени тенденции или събития, защо са се случили. 

Под въпрос е дали и през учебната 2022/2023 година ще бъдат въведени интегративни изпитни формати. Нормативната уредба просто дава такава възможност, уточни Златка Димитрова. Тя смятау че обществото очаква повече конкретика по този въпрос още отсега.

„Тези формати ще бъдат подложени на обществено обсъждане, но досега виждаме, че не са предприети от МОН стъпки за предварителен диалог.“

Лъчезар Томов  Снимка: Ани Петрова

Д-р Лъчезар Томов е преподавател по математика и информационни технологии на ученици от 8 до 11 клас в Гимназията за древни езици и култури в София. Той използва иновативни техники и методи за работа с учениците. В нестандартните условия на онлайн обучение Томов им дава различни задачи и проекти, решават задачи извън учебния план през канал в YouTube, решават и задачи в група. Използват различни платформи.

Томов разделя нещата на информация и знание – едното е да знаеш кога се е състояла дадена битка, а другото – да можеш да обясниш защо се е случило така, да можеш да формулираш теза и да я защитиш. 

Ползването на факти за мен не е знание. Основният проблем за мен е именно в това, че в България се е насочило образованието към технология, а не към знания.“

Повече по темата чуйте в звуковите файлове.

 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Катерина Василева и Анина Сантова с приз за "Журналист надежда"

За 13-а поредна година бяха раздадени журналистическите награди в конкурса "Валя Крушкина - журналистика за хората". Тазгодишните носителки на наградата за млад журналист - "Журналист надежда", на конкурса, отидоха при Катерина Василева от "Свободна Европа" и Анина Сантова от "Капитал". В интервю за предаването "Преди всички" Катерина Василева..

публикувано на 17.12.24 в 10:20

КТ "Подкрепа": Работещите внасят близо 70% от приходите в бюджета, а фирмите - едва 30%

Работещите внасят близо 70% от приходите в бюджета, а фирмите – едва 30%. Това сочи анализ, изготвен от Конфедерация на труда "Подкрепа". От синдиката изразяват недоволство, че огромната тежест е прехвърлена върху работещите, и припомнят, че над 11% от наетите са и работещи бедни. От КТ "Подкрепа" настояват за промени в данъчната и..

публикувано на 16.12.24 в 13:21

Петко Тотев: Да не се месим в работата на най-великия архитект - природата

Да не се месим в работата на най-великия архитект - природата. Това призова от ефира на "Хоризонт" Петко Тотев, председател на Федерацията по катерене и алпинизъм. В предаването "Хоризонт до обед" той коментира въпросите пред бъдещото управление на природен парк "Витоша".  "Активно участваме във всички обществени обсъждания по отношение..

публикувано на 16.12.24 в 11:44
Д-р Симона Велева

Симона Велева: До 2 години децата да са без екран, след това - поетапно

" За бебетата от 0 до 2 години не бива да се дава никакъв екран , защото техните мозъци все още са много незрели и всяко едно предоставяне на екран по-скоро ще ги престимулира, отколкото да им даде някаква полезна информация". Това заяви пред БНР председателят на СЕМ Симона Велева. Не бива да отричаме устройствата и медиите, напротив - те са..

публикувано на 16.12.24 в 10:31

Катерина Преда: Джорджеску използва методи от времената на комустическия режим на Чаушеску

Облъчени от пропаганда или търсещи нов спасител, оплетени в социалните си трудности и обществена изолация или пък дело на външна намеса. Различни са теориите за това какво се случи в Румъния след първия тур на президентските избори на 24 ноември, спечелени неочаквано от един кандидат, за който по-голямата част от обществото не беше чувало...

публикувано на 15.12.24 в 21:37

Йозгюр Юнлюхисарчъклъ: Сътрудничеството между Русия и Турция прогресивно намалява, но няма да има раздор

Президентът на Турция Реджеп Ердоган спечели гражданската война в Сирия. Загубиха я руският президент Владимир Путин и Иран - поне така изглежда към момента. Тази война винаги е била и част от битката на Ердоган за оцеляване във властта. Той инвестира в нея от самото начало, заставайки на страната на сирийската опозиция и обтягайки спорадично..

публикувано на 14.12.24 в 11:47
Негово Светейшество патриарх Даниил

Патриарх Даниил: Безродници ли сме, та да преименуваме храма "Св. Ал. Невски"?

Илия Вълков : Ваше светейшество, първо искам да Ви благодаря за това, че ще направим този разговор. Вашите послания са много важни в смутното време, в което живеем, и смятам, че ще бъдат морален ориентир за нашите православни слушатели. Вече минаха почти 6 месеца от Вашата интронизация, какво успяхте да промените за това кратко време?..

публикувано на 13.12.24 в 18:55