Това предложение на европейската интернет платформа OperaVision, в която безплатно имаме възможност да гледаме избрани спектакли на 29 оперни театри и фестивали, е особено интересно, защото операта „Пиратът“ на Винченцо Белини никога не е поставяна на българска сцена. Всъщност тази творба рядко се играе по света. Причината е, че трудно се намират сопран и тенор с възможности, които отговарят на изискванията на композитора.
„Пиратът“ на Белини е също така много рядко записвана опера. Регистрациите са само 6. Първата е от 1959 – с легендарната Мария Калас, има две с Монсерат Кабайе, по една с Лучия Алберти и с Рене Флеминг, а последната е от 2012 г. с испански певци. Не трябва да забравяме и българския принос в интерпретацията на тази толкова трудна опера -участието на блестящата Соня Йончева в постановката на Миланската Скала преди две години. Все пак, трудността на партиите на главните герои може да бъде обяснена съвсем точно - за премиерата на операта в Миланската Скала са ангажирани най-големите певци от първата половина на 19 век. Това са Джовани Рубини, наричан “кралят на тенорите“, французойката Хенриет Мерик Лаланд и най-прочутия баритон от това време Антонио Тамбурини. Самият Белини е работил с певците на репетициите и е настоявал особено за изразителността на пеенето им и за актьорската игра. Премиерата на „Пиратът“ на 27 октомври 1827 г. има грандиозен успех, а Рубини покорява публиката не само с гласа си и виртуозната си техника, но и с проникновената си игра. Това е преломен момент в неговата кариера.
Записът, който се предлага в OperaVision, е концертно изпълнение на творбата от 23 януари тази година на сцената на Московския Нов оперен театър, който носи името на своя създател Евгений Колобов. Независимо, че това е най-младият оперен театър в Русия, създаден през 1991 г., той се ползва с много висока репутация - и заради певците си, много от които известни имена в руското изкуство, и заради богатия си репертоар, прекрасни хор и оркестър. Изкуството на театъра е вече оценено по достойнство от турнетата му в много страни по света.
Включването на операта на Белини „Пиратът“ в репертоара на театъра е много престижна задача, с която трупата се справя достойно. Заради пандемията изпълнението е концертно - хорът е нареден в дъното на сцената, отпред са солистите, трите страни на сцената са екрани, на които се прожектират подходящи пейзажи за протичащото действие. Под диригентството на Андрей Лебедев спектакълът е строен, издържан във всяко отношение, оркестърът - прецизен. Впечатление прави хорът, който има доста голямо участие в действието - звучен, спят, точен. Амбицията на неговата ръководителка Юлия Сенюкова е да стане един от най-големите оперни хорове и е на път да го постигне. Внимание заслужават солистите, включени в изпълнителския състав .Най-известната фигура сред тях е тенорът Дмитрий Корчак в трудната роля на Гуалтиеро. Много красив лиричен глас, осанка, добра вокална техника - с тези си качества той е известен и по света. Гостува в най-големите оперни театри. Тази роля за първи път пее в Театро Реал Мадрид. Интересна е историята на този певец - музикалното си образование получава в Московското хорово училище, след това в Академията за хорово изкуство, където 5 години учи вокално изкуство и хорово дирижиране. През 2000 г. е включен в майсторските класове в Москва, водени от видни вокална педагози от Метрополитън, Хюстънската опера и Миланската Скала. Това му дава възможност да бъде забелязан и да гостува в редица оперни театри в Европа и в САЩ. В същото време защитава аспирантура в Академията за хорово изкуство и е солист на Московския нов оперен театър. Носител е на редица награди от международни вокални конкурси като „Глинка“, „Виняс“, “Опералия“. В последния получава награда и като най-добър изпълнител на сарсуели. Репертоарът му е голям. В него са включени много росиниеви роли, както и Хофман, Вертер, Ленски. В последните години живее във Виена и все повече се насочва към диригентската дейност. В момента е главен гост диригент на операта в Новосибирск.
Много ме впечатли изпълнителката на ролята на Имоджене - Ирина Костина. Тази трудна роля тя изпълни с лекота и точност, много музикално, с перфектна дикция, нюансиране, чистота на интонацията, точност. Родена е в Молдова, завършва Руския университет за театрално изкуство, факултет Музикален театър. Носителка е на много награди от местни конкурси, някои от които за естраден изпълнител. От 2011 г. е солистка на Московския Нов оперен театър, а от 2015 пее редовно и в Болшой театър. В репертоара й са роли като Виолета, Офелия, Людмила, Джилда, Лучия, Адина, Сузана. Канят я и в изпълнението на кантатно-ораториални творби – „Месия“ от Хендел, „Реквием“ от Моцарт. В последните години вече е гостувала в Япония, на фестивала „Пучини“ в Торе дел Лаго. Вярвам, че ще направи значителна международна кариера.
И в останалите роли се представиха много добри певци. Баритонът Павел Янковски като Ернесто има красив глас с метален отблясък, малко суров като звук, но нали изпълнява партията на злодея! Великолепни гласово са и Виктория Шевцова като Аделе, и Витали Ефанов като Гофредо.
Записът на концертното изпълнение на операта "Пиратът" на Белини ще бъде наличен в платформата OperaVision до 23 юли тук. Препоръчвам това изпълнение -два часа и половина много красива музика в много добро изпълнение!
В събота, 21 септември, в София започна шестото издание на фестивала за камерна музика "Камералия". То ще продължи до 9 октомври и включва общо пет концерта под надслов "Камерната музика като страст". Втората изява е на 24 септември в Софийската градска художествена галерия. Тя е на част от своеобразния диптих, с които фестивалът поставя акцент..
"Творението е красив организъм, съставен от множество форми, безброй същества. Но като че ли рядко виждаме неговата същност, скрита от собствените ни проекции – желания и страхове. А в страха и желанията си се опитваме да капсулираме битието, да го геометризираме и класифицираме. А защо след това да не почерпим от благата му и да отстраним неудобствата?..
Институтът за съвременно изкуство в София открива тази вечер изложбата "Спътници в историята" на Джихан Ел-Тахри и Радостин Седевчев. "Програмата, която озаглавихме тази година "Живот заедно", е част от проекта "Суперпозиции" 3, започнат от института преди 3 години. Всяка година се кани нов куратор, който предлага една тема", обясни пред БНР..
София се присъединява към големите европейски и световни центрове, домакини на атрактивни международни изложения за съвременно изкуство. Sofia Art Fair ще се проведе от 3 до 6 октомври в София Тех Парк. В изложението ще участват галерии и колективи, които представляват над 70 автора, творящи в най-разнообразни художествени стилове. БНР е медиен..
Визуалният артист Елена Филипчева представя изложбата си FAKE PHOTO EXHIBITION в One Gallery. "Съвременният разговор се води в посока фалшиви новини, фалшиви профили, фалшиви стоки, дори фалшиви хора. Не исках да заблуждавам зрителите за това какво ще видят. Исках те сами да изградят своята фабула и да интерпретират. Аз съм..
Композиторът Георги Андреев, ръководител на оркестъра в Националния фолклорен ансамбъл "Филип Кутев", гради творчески връзки и със Симфоничния оркестър на БНР от много години. На 27 септември в зала "България" неговата пиеса "Земя на рози" за гъдулка и оркестър ще открие първия концерт от новия сезон на състава, а самият автор ще бъде и солист. Другите..
Есента носи в себе си някаква мъдрост. Придава отвън и отвътре усещането за нещо топло и уютно. Есента е обръщане към себе си, някакъв особен инсай д, в който като филм се прожектират спомените ни, случките и преживяванията. Появяват се картини, все още ясни и неподправени. И ние сме в синхрон с времето, леко отпочинали, леко уморени. Вече не..
Необикновен археологически сезон изпраща екипът на проф. Людмил Вагалински, а новите разкрития на Хераклея Синтика привлякоха интереса на целия..
Постоянно има дежурни, които се занимават с това да не позволят отношенията между София и Скопие да вървят напред . Това заяви пред БНР бившият..
Няма смяна на пола, има заблуда, която води до погрешни интерпретации и страхове. Има изключително малко хора като тези, които страдат от това..