Това предложение на европейската интернет платформа OperaVision, в която безплатно имаме възможност да гледаме избрани спектакли на 29 оперни театри и фестивали, е особено интересно, защото операта „Пиратът“ на Винченцо Белини никога не е поставяна на българска сцена. Всъщност тази творба рядко се играе по света. Причината е, че трудно се намират сопран и тенор с възможности, които отговарят на изискванията на композитора.
„Пиратът“ на Белини е също така много рядко записвана опера. Регистрациите са само 6. Първата е от 1959 – с легендарната Мария Калас, има две с Монсерат Кабайе, по една с Лучия Алберти и с Рене Флеминг, а последната е от 2012 г. с испански певци. Не трябва да забравяме и българския принос в интерпретацията на тази толкова трудна опера -участието на блестящата Соня Йончева в постановката на Миланската Скала преди две години. Все пак, трудността на партиите на главните герои може да бъде обяснена съвсем точно - за премиерата на операта в Миланската Скала са ангажирани най-големите певци от първата половина на 19 век. Това са Джовани Рубини, наричан “кралят на тенорите“, французойката Хенриет Мерик Лаланд и най-прочутия баритон от това време Антонио Тамбурини. Самият Белини е работил с певците на репетициите и е настоявал особено за изразителността на пеенето им и за актьорската игра. Премиерата на „Пиратът“ на 27 октомври 1827 г. има грандиозен успех, а Рубини покорява публиката не само с гласа си и виртуозната си техника, но и с проникновената си игра. Това е преломен момент в неговата кариера.
Записът, който се предлага в OperaVision, е концертно изпълнение на творбата от 23 януари тази година на сцената на Московския Нов оперен театър, който носи името на своя създател Евгений Колобов. Независимо, че това е най-младият оперен театър в Русия, създаден през 1991 г., той се ползва с много висока репутация - и заради певците си, много от които известни имена в руското изкуство, и заради богатия си репертоар, прекрасни хор и оркестър. Изкуството на театъра е вече оценено по достойнство от турнетата му в много страни по света.
Включването на операта на Белини „Пиратът“ в репертоара на театъра е много престижна задача, с която трупата се справя достойно. Заради пандемията изпълнението е концертно - хорът е нареден в дъното на сцената, отпред са солистите, трите страни на сцената са екрани, на които се прожектират подходящи пейзажи за протичащото действие. Под диригентството на Андрей Лебедев спектакълът е строен, издържан във всяко отношение, оркестърът - прецизен. Впечатление прави хорът, който има доста голямо участие в действието - звучен, спят, точен. Амбицията на неговата ръководителка Юлия Сенюкова е да стане един от най-големите оперни хорове и е на път да го постигне. Внимание заслужават солистите, включени в изпълнителския състав .Най-известната фигура сред тях е тенорът Дмитрий Корчак в трудната роля на Гуалтиеро. Много красив лиричен глас, осанка, добра вокална техника - с тези си качества той е известен и по света. Гостува в най-големите оперни театри. Тази роля за първи път пее в Театро Реал Мадрид. Интересна е историята на този певец - музикалното си образование получава в Московското хорово училище, след това в Академията за хорово изкуство, където 5 години учи вокално изкуство и хорово дирижиране. През 2000 г. е включен в майсторските класове в Москва, водени от видни вокална педагози от Метрополитън, Хюстънската опера и Миланската Скала. Това му дава възможност да бъде забелязан и да гостува в редица оперни театри в Европа и в САЩ. В същото време защитава аспирантура в Академията за хорово изкуство и е солист на Московския нов оперен театър. Носител е на редица награди от международни вокални конкурси като „Глинка“, „Виняс“, “Опералия“. В последния получава награда и като най-добър изпълнител на сарсуели. Репертоарът му е голям. В него са включени много росиниеви роли, както и Хофман, Вертер, Ленски. В последните години живее във Виена и все повече се насочва към диригентската дейност. В момента е главен гост диригент на операта в Новосибирск.
Много ме впечатли изпълнителката на ролята на Имоджене - Ирина Костина. Тази трудна роля тя изпълни с лекота и точност, много музикално, с перфектна дикция, нюансиране, чистота на интонацията, точност. Родена е в Молдова, завършва Руския университет за театрално изкуство, факултет Музикален театър. Носителка е на много награди от местни конкурси, някои от които за естраден изпълнител. От 2011 г. е солистка на Московския Нов оперен театър, а от 2015 пее редовно и в Болшой театър. В репертоара й са роли като Виолета, Офелия, Людмила, Джилда, Лучия, Адина, Сузана. Канят я и в изпълнението на кантатно-ораториални творби – „Месия“ от Хендел, „Реквием“ от Моцарт. В последните години вече е гостувала в Япония, на фестивала „Пучини“ в Торе дел Лаго. Вярвам, че ще направи значителна международна кариера.
И в останалите роли се представиха много добри певци. Баритонът Павел Янковски като Ернесто има красив глас с метален отблясък, малко суров като звук, но нали изпълнява партията на злодея! Великолепни гласово са и Виктория Шевцова като Аделе, и Витали Ефанов като Гофредо.
Записът на концертното изпълнение на операта "Пиратът" на Белини ще бъде наличен в платформата OperaVision до 23 юли тук. Препоръчвам това изпълнение -два часа и половина много красива музика в много добро изпълнение!
Видях всичко в журналистиката. Това заяви пред БНР журналистът Валерия Велева, която празнува своята 70-та годишнина с представяне на две свои книги – "Рани от власт" и "Ах, тази власт". "Двете книги обхващат периода от падане на власт на Тодор Живков до наши дни. В едната съм събрала интервюта, които съм правила от 1991 година до днес...
" Темата в пиесата е това, заради, което хората идват, за да я гледат, а темата за любовта е точно такава, но аз обичам да правя такива пиеси, в които на зрителят накрая малко надежда да му дам , каза за БНР Йордан Славейков, режисьор, писател, драматург и преподавател. Поводът за срещата ни е най-новото му представление "Прашка" , чиято..
В книгата " Късно завръщане" на Валентин Григоров от София ви докосвам до един позитивен, динамичен и енергичен човек. Тя съдържа лирика, приказки и разкази и от нея лъха ведрият дух на автора. С любимата Венета Терзиева, която преди време съм представяла ,живеят и работят в Берлин, събират българи - писатели в Милано, зареждат хората с..
Експозиция от 38 икони, създадени в периода 17-19 век вече имат самостоятелно зала в Художествената галерия на Русе . Те ще бъдат достъпни за посетителите целогодишно и тази промяна е част от новата концепция на галерията. С акапелни църковни произведения, изпълнени от камерния хор на Държавна опера - Русе, тържествено и с подобаващо..
Днес в Дома на киното в София се открива филмовият фестивал МЕНАР. Той запознава българската публика с културата и традициите на Югоизтока и ислямския свят. Това е 17-тото му издание. Зрителите да очакват една добра селекция от игрални, документални и късометражни филми, които ще се се излъчват до 30 януари, обясни пред БНР Здравко..
На сцената на Пловдивския театър тази вечер ще се състои премиерата на спектакъла "2084. RЕХ. Или последният цар на света" . Автор на пиесата е руският драматург Кирил Фокин , а постановката е на македонския режисьор Деян Пройковски . Ироничната антиутопия ще поведе зрителите към близкото бъдеще – свят, в който човечеството е постигнало..
Българският дует Woomb ("Уумб"), носител на награда от конкурса "Пролет" на БНР, ще излезе на сцената в Грьонинген тази вечер като един от номинираните за престижните музикални награди. Българската група Woomb е сред номинираните за наградите MME Public Choice Award Наградите Music Moves Europe, организирани от европейския шоукейс..
Проблемите в детското здравеопазване и липсата на лекари не са от вчера, те са от доста години. Недостиг има в общинските и държавните болници,..
Грипният вирус е характерен за месеците януари и февруари и нашата имунна система трябва да бъде подготвена да се справи по-лесно с това заболяване...
"Висшият съдебен съвет беше поставен пред свършен факт . Той спря процедурата по принуда. ВСС имаше много други основания да спре тази процедура ...