Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ще съживят ли „зелените сертификати“ въздушния трафик

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Туризмът се люшка между силното желание на хората за свобода и пътувания, страха от пандемията, мерките и правилата, които едни одобряват, а други отричат, и надеждата за ваксините.

Ще пътуваме ли свободно през ваканциите си, по бизнес или на гости? По какви правила ще пътуваме? 

Идеята на Европейската комисия за дигитален „зелен сертификат“ е на път да счупи веригите на ограниченията за пътувания, ако механизмът бъде приет до началото на лятото. 

Сертификатът ще съдържа информация дали сме преболедували Covid-19, резултати от направени тестове, данни за поставена ваксина. Предложението е удостоверението да бъде безплатно, електронно, с възможност за разпечатване и да е валидно за всички държави в Европейския съюз, както и удостоверенията да могат да бъдат проверявани навсякъде в общността. 

Снимка: БТА

Всяка държава обаче ще може да определя какви ограничения да отпаднат за пътуващите с това удостоверение - например PCR тестове или карантина, дали ще има изискване за изследване за антитела за ваксинираните с продукти, които не се използват в Евросъюза и не са получили одобрение на енгова територия. Възможно е дигиталният „зелен сертификат“ да осигурява и достъп до развлечения, ресторанти и хотели. 

Що се отнася до международните пътувания, неотдавна Международната асоциация по въздушен транспорт (IATA) оповести идеята си за дигитални здравни паспорти, които да помогнат за възстановяването на международните пътувания по въздух. Според организацията, която обединява 290 авиокомпании, чрез този инструмент ще има по голяма ефективност в проверките на здравната документация. Александър Богоявленски – пилот и авиоексперт пояснява: 

Снимка: БТА

До момента това е единствената инициатива, разработена на наднационално международно ниво от една от най-влиятелните организации, присъединили са се над 20 авиокомпании, коментира пред БНР пилотът и авиоексперт Александър Богоявленски. Той очаква подобен документ да се превърне в глобален стандарт, който ще бъде възприет от голяма част от превозвачите, а покрай тях и от туристическия бизнес.

„И може би ще бъде въведен под една или друга форма и в сухопътните, морски и всички останали видове пътувания и придвижвания, не само с цел туризъм, но бизнес и всички останали“, прогнозира Богоявленски в предаването „Хоризонт до обед“.

Пандемията наложи търсенето на варианти за избягване на струпванията по летищата и осигуряване на социална дистанция. Лицевото разпознаване чрез камери вместо използването на бордни карти, което бе въведено на няколко летища в Германия, показва, че по този начин се скъсява времето за обработка на пътниците. 

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Друго технологично решение е чекирането чрез мобилния телефон. Тези нововъведения обаче поставят редица въпроси, свързани със защитата на личните данни и с поверителността.

Начините, по които се легитимираме при представяне по границите, непрекъснато се променят с технологичното развитие, отбелязва Александър Богоявленски.

Няма как да избегнем от това „Биг брадър“ да ни проследява. Китай в момента е лидер в това отношение. Лицевото разпознаване, разпознаването на хората по силует, черти на лицето не се различава много от биометриката, която вече и в България включително се съдържа в нашите паспорти и документи за пътуване. Това представлява следващото ниво на разпознаване на пътуващите.“

„Огромните бази данни, които се съхраняват по света – така или иначе знаят прекалено много за нас. Не само благодарение на технологичните компании, но и на все по-засилващата се правителствена намеса в това отношение. Дали е за добро или за лошо – със сигурност за едни ще бъде в едната посока, за други – в другата“, изтъква Александър Богоявленски. 

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Как ще пътуваме и на каква цена, до голяма степен зависи и от финансовото състояние на авиокомпаниите, от които пък зависят пътуванията на далечни разстояния. Според Александър Богоявленски в началото на кризата авиокомпаниите са реагирали неадекватно.

„Сега започват да реагират адекватно спрямо различните регионални и национални действия и мерки, които се променят непрекъснато. Авиокомпаниите станаха по-гъвкави.“

И малки, и големи превозвачи обаче приключват отминалата година с огромни загуби, обобщава експертът. По думите му авиационният сектор продължава да бъде най-силно засегнатият на глобално ниво


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Емблематичният за града Рачо Ковача в карнавална премяна

Време е за традиционния габровски карнавал

Днес е денят на Габрово, а утре - традиционният карнавал . Веселият празник е символ на града на хумора. За мащабното събитие габровци се готвят цяла година, а карнавалният екип държи под око политиците , чийто кукли задължително дефилират пред погледите на зрителите. Сюжетите тази година са събрани под мотото "Правете карнавал, а не..

публикувано на 17.05.24 в 07:12

Поляците - добронамерени, но не знаят много за България. Как се привличат туристи?

Три български общини - Дългопол, Провадия, Долни чифлик, ще бъдат рекламирани на полския пазар по проект за подпомагане на черноморските общини. Проектът се нарича "Открий миналото, преживей настоящето". През лятото на миналата година у нас са почивали полски туристи от всички възрастови групи , като най-много са били семействата с деца. От..

публикувано на 16.05.24 в 07:04

Географски рекорди и невероятни факти за планетата на Фестивала на науката

ХІV Софийски фестивал на науката е към своя край, но в последния му ден можете да се удивите на каква възхитителна планета живеем с презентацията на гл. ас. д-р Калоян Цветков от СУ "Св. Климент Охридски" . Калоян се включва във фестивала за първи път, инак е изпечен географ, пътешественик и преподавател. В "Изотопия" той разкри в аванс..

публикувано на 12.05.24 в 14:53

Николай Петков представя българския път към Еверест

; Кения (5199 м), по премиерен „Български път“ по южната стена на Батиан, от 7-а категория (UIAA), 18 – 20 декември 1991 г., заедно с Иван Масларов; Уаскаран (6768 м), Кордилера Бланка, Анди, през 1996 г., заедно с Кирил Тафраджийски и Господин Господинов; Транго Тауър (6257 м), или Безименната кула в Каракорум по Словенския маршрут през 1998 г.,..

публикувано на 12.05.24 в 06:00

Музеите в Израел отвориха безплатно врати за посетителите

45 години хиляди музеи по света вземат участие в инициативата „нощ или ден на музеите“. Винаги е през май и „хранителите на световната култура„ отварят безплатно врати за милиони посетители, които обичат да скитат из галериите им или за пръв път прекрачват прага им. В края на изминалата седмица бе „Денят на музеите в Израел“ (тази година е..

обновено на 12.05.24 в 04:59
Андрей Арнаудов

Андрей Арнаудов: Няма тема, по-важна от демографията!

Потенциалът от българи в чужбина, които могат да се върнат в страната, е огромен. Това заяви в интервю за БНР Андрей Арнаудов, създател на платформата "Bulgaria wants you"/"България те иска". 81% от българите, живеещи в Берлин, обмислят завръщане в страната – сочат резултатите от онлайн анкета, проведена на кариерен форум там през..

публикувано на 09.05.24 в 09:51
Снежана Тодорова

Снежана Тодорова: И до днес наш девиз е този на Йосиф Хербст - "Никому в угода, на никому напук"

През последните 130 години организираното журналистическо движение в България е преживяло множество промени и предизвикателства, но някои от основните въпроси, които вълнуват журналистите и обществото, остават вечни и неделими. Дори и през годините на големи промени, въпросите за моралността и етиката в журналистиката, както и за справедливото..

публикувано на 08.05.24 в 13:38