"Аз гледам на византийската иконопис не като на някакви образи, които са дошли до нас през вековете, а като на език. Това е един образен език, който е достатъчно добре изучен до днес, изведени са някои от неговите най-важни правила, но като всеки език, за да бъде жив, той трябва да се обновява. Няма как един език да е жив, ако не се обновява, ако не се използва", каза в предаването "Нощен хоризонт" Юлия Станкова, художник с десетки самостоятелни изложби у нас и в чужбина, богослов, лектор в международни форуми.
Иконописта не е изкуство, което наподобява видимия реален свят, иконописта е символно изкуство:
"В този смисъл това е нещо много по-високо, нещо по-интелектуално и в същото време по-човешко изкуство", допълни тя.
Според нея процесът на западане на иконата много добре е разгледан в книгата "Иконата в съвременния свят" в статията на Борис Успенски.
"Това е факт, иконата запада, самата църква се отдръпва от образа, вече образът няма такова значение, каквото е имал във времето на Византия. Превръща се в схема иконописното изображение. Превръща се в занаят, затова трябва да кажем, че има разлика между изкуство и занаят и трябва да видим каква е тази разлика. Също така трябва да разберем дали можем отново да качим иконописта на това равнище на изкуството. Тогава и само тогава иконописта ще бъде приета като част от съвременните европейски течения в изкуството", подчерта Юлия Станкова.
Повече можете да чуете в звуковия файл.Новото място за култура - "Сцена СПАМ" в София, прекратява дейността си само 3 месеца след като отвори врати в зала "Академик" в Националния студентски дом. Това се случва след рязка смяна на условията от страна на ръководството и чрез устно предизвестие , уточни пред БНР Ана Батева, един от създателите на "СПАМ студиос"...
Днес - 21.05, Димитър Воев – една от най-ярките, загадъчни и провокативни фигури на българската алтернативна музикална сцена от края на 80-те и началото на 90-те, щеше да навърши 60 години . Воев и група "Нова генерация" не просто създават музика, те изразяват духа на едно бурно време на социални и политически промени. Димитър Воев е един..
Зджислав Зембжуски е българският Шиндлер, спасил множество евреи от ужасите на нацизма . Определението е на неговия внук Димитър Гачев. Зджислав Зембжуски е българин от полски произход. Участвал е в Балканските войни и в Първата Световна война в редиците на българската армия. Награден е с кавалерския кръст на ордена на "Св. Александър" от..
В Плевен започва Шестият международен конкурс за млади оперни певци, който носи името на примата Гена Димитрова. 55 певци от 12 държави участват в тазгодишното издание, което ще продължи до 22 май. Според програмата, от 10.00 ч. е първият тур за младите оперни певци, които ще покажат своя талант пред журито в зала „Катя Попова“ .Вторият тур е..
Българският филм "Сватба" беше представен в Европейския парламент в Брюксел по инициатива на евродепутата от ГЕРБ - ЕНП Андрей Ковачев. Продуцент и режисьор на лентата е Магдалена Ралчева, а сценарист Юрий Дачев "Сватба" е българска драма от 2024 г., базирана на едноименния разказ на Николай Хайтов. Българската премиера на филма бе на 8..
Какво кара едно дете да загуби вярата, че животът има смисъл? Какво остава, когато мълчи семейството, обществото? Какво става, когато не познаваме Бог? Темата е тежка, но важна, защото става въпрос за самоубийството сред младите, агресията и липсата на страх от Бога и закона в обществото ни. Разговорът е на кореспондента ни в Силистра..
Цигуларката Лия Петрова пропътува от Мадрид до Токио и после до Монпелие за няколко дни в края на април. Нейните ангажименти стават не просто повече, те са и все по-престижни, а на 6 юни в зала "България" тя ще солира на Симфоничния оркестър на БНР с диригент Екхард Вичик в Първия цигулков концерт от Сергей Прокофиев. С голяма радост научаваме, че..
Правителството отпуска 9,5 милиона лева на "Български пощи", за да може дружеството да се подготви технически за въвеждане на еврото във връзка с..
Днес - 21.05, Димитър Воев – една от най-ярките, загадъчни и провокативни фигури на българската алтернативна музикална сцена от края на 80-те и..