Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как казусът със заседналия контейнеровоз в Суецкия канал се отразява на световната икономика

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Контейнеровозът „Евър Гивън“, който блокира Суецкия канал, се раздвижи. Петролните фючърси започнаха да поевтиняват след позитивната информация за преместването на гигантския плавателен съд.

Контейнеровозът възпрепятства движението по Суецкия канал от вторник насам. Близо едноседмичната блокада стана причина за огромни икономически загуби, доведе до поскъпване на петрола, до забавени доставки и недостиг на суровини, оборудване и ключови компоненти за изработка на електроника.

Каналът има важно геополитическо значение и е един от най-важните източници на приходи в хазната на Египет.

Малко преди да бъде съобщено, че контейнеровозът е преместен по начин, който позволява да се преминава по него, на опашка вече чакаха 369 товарни кораба.

Суецкият канал е открит с грандиозната церемония през 1869 година. През 2015 г. е разширен за пореден път и движението вече е двупосочно.

Пред „Дойче веле“ капитан Джон Конрад заяви, че не само „Евър Гивън“, но и други кораби с подобни огромни размери може да бъдат изправени пред подобен проблем.

„Тези кораби станаха много по-големи само за десет години. През този период от превоз на 10 000 контейнера се стигна до 20 000 контейнера на борда. И не говорим само за дължината на кораба, който е с 60 метра по-дълъг от най-големите самолетоносачи в света, но и за неговото тегло. С удвояването на превозваните на борда контейнери, теглото на целия плавателен съд става 200 или 300% по-голямо спрямо десет години по-рано, но на борда се използват технологии и оборудване, произведени преди 10, дори 20 години.“

Снимка: ЕПА/БГНЕС„Задръстването, което се получи в Червено море, принуди много компании да пренасочат корабите си през нос Добра надежда, където пътуването се удължава с две седмици близо, до най-ликвидните пазари в Западна Европа. Съответно ценовите котировки, специално за Европа, поскъпнаха значително“, подчерта в предаването „Хора, пътища, автомобили“ на БНР Мартин Владимиров от Центъра за изследване на демокрацията.

„Може би трябваше да се случи това нещо, за да се разбере колко важен е този канал. През него преминават почти 12% от годишната търговия между Азия и Европа“, обясни в предаването „Хоризонт до обед“ Лъчезар Динев, председател на Българо-китайската търговска камара.

Нос Добра Надежда не е единственият алтернативен маршрут. Северният морски път е по-кратък, отбеляза Динев.

По думите му от началото на годината само по железопътната линия, която се утвърждава през последните десет години между Китай и Европа, са минали 2 хиляди композиции. Преминаването по този маршрут от Китай до Германия например отнема девет дни в най-добрия случай и може изцяло да промени цялата търговия, смята Лъчезар Динев. „Защото преминаването само през Суецкия канал понякога отнема повече от едно денонощие.“

Част от процедурите по отместването на контейнеровоза  Снимка: ЕПА/БГНЕС

Цените на таксите за контейнер през последните няколко месеца се увеличиха драстично, коментира още Лъчезар Динев, според когото „те са над три пъти от това, което беше стандартно през миналата година септември“.

„Това стана заради пандемията, но не само. „Войната“ между САЩ и Китай се намеси страшно в този конфликт.“

Миналата година сме завършили с ръст в износа към Китай със 17,64% и то в година на пандемия, а българските предприятия са показали, че могат да работят добре, независимо от международната конюнктура, изтъкна Динев.

Според Лъчезар Динев българските производители следва да се възползват от връщането на контейнерите.

В момента връщането на контейнерите дава възможност на българските производители почти безплатно да закарват стоките си от България към Китай. От Шанхай примерно до Пекин цената на един контейнер може да надхвърли 2 или 3 хиляди евро, докато от село Орехово до Шанхай е около 1 000 долара. Ние трябва да се възползваме максимално и може да изнасяме всичко.“

Повече чуйте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Мястото на музикалния фестивал

Удари в Газа и ракетна атака срещу кибуц

В деня на втората годишнина от атаката на радикалната палестинска групировка "Хамас" срещу Израел израелските военни продължават с ударите срещу цели в анклава. В същото време в Египет се провеждат непреки преговори между представители на "Хамас" и израелското правителство. Конфликтът започна на 7 октомври 2023 г., когато "Хамас" извърши..

публикувано на 07.10.25 в 16:49
Васил Терзиев

Васил Терзиев: Не гледаме на проблема с боклука като на криза, а като на временно неудобство

Съседни на София общини изразиха готовност да помогнат за извозването на боклука от районите "Красно село“ и "Люлин“. Това са Елин Пелин, Ботевград и Панагюрище.   Дотук се стигна след като изтекоха договорите за сметоизвозване в двата района, където от понеделник техника и екипи на Завода за боклук извозват отпадъците.  " 70 процента от..

публикувано на 07.10.25 в 13:43

Природата срещу човешката алчност - изводи от бедствието в "Елените"

"Това, което гледам, е човешката алчност. Никъде в света не се строи в коритата на дерета или реки . Това дере им е пречело и за да се отърват от него, за да построят повече сгради, са го покрили ", смята заместник-деканът на Хидротехническия факултет на УАСГ доц. д-р инж. Венци Божков за трагедията в "Елените". Голямата водосборна област на..

публикувано на 07.10.25 в 11:14
Нина Колчакова

Нина Колчакова: Не избирайте най-евтината застраховка, а тази, която отговаря на имота

Не избирайте най-евтината застраховка, а тази, която отговаря на вашия имот.  Това посъветва от ефира на БНР Нина Колчакова, генерален секретар на Асоциацията на застрахователите. Тя коментира бедствието в курортно селище "Елените", където тепърва предстои оценка на щетите и възстановяване след голямото наводнение. Кризисната ситуация..

публикувано на 07.10.25 в 10:51

"За да остана в България"... Младите медици отново на протест

Младите медици готвят пореден протест. Той е насрочен за днес в 17.30 часа пред Министерството на здравеопазването. След това е предвидено шествие по бул. "Цар Освободител" до пл. "Орлов мост". Пред БНР Василена Киара Димитрова, която е студент в Медицинския университет в София, декларира, че е готова да протестира до последната си година в..

публикувано на 07.10.25 в 09:31

Общинско предприятие ли е разковничето за сметосъбирането в София?

Столичната община въведе кризисно сметосъбиране в районите "Люлин" и "Красно село". Жителите на двата района са призовани да организират отпадъците си разделно и да не изхвърлят едрогабаритни отпадъци. На сайта на СО има карта с разположението на големи сиви контейнери. Елин Пелин и Ботевград за заявили готовност да помогнат за..

публикувано на 07.10.25 в 08:11
Пламена Петракиева и Десислава Шейнова от проекта

Броени дни остават до бала "Дуел на светлина и сенки" в Централния военен клуб

Централният военен клуб в София ще е домакин след броени дни на магически фентъзи бал "Дуел на светлина и сенки" ,  участниците в който ще се пренесат в света на Луминара - древно кралство, разделено от две сили, борещи се за надмощие: Дворът на Светлината и Дворът на Сенките. "Това са елфски дворове, които са във война от векове, но..

публикувано на 06.10.25 в 13:32