За зажаднялата за култура „на живо“ публика всяка покана за премиера след едногодишния локдаун в Израел е като глътка въздух. Проблемът е една изкуствена бариера - наличието на „зелен паспорт“, за да може да се влезе в залите. Дори на стадиона в Яфо, където имаше концерт с популярна музика, се изискваше регистрация чрез телефонния код, показваща ,че зрителят е „безопасен“. По тази причина поканата за балет под открито небе, без споменаване за необходима проверка, звучеше повече от притегателно! Имаше само предупреждение, че зрителите ще могат да влизат на „капсули“ от по 20 души. Импровизираните сцени бяха патиото, голямата тераса и плоският покрив на културния дом „Мендел“ в Яфо, само на метри от стадиона, където седмица преди това „селекционираха“ публиката и се оказа, че останалите на улицата са много повече от тази, на които бе позволено да присъстват. Добре, че озвучителната уредба кънтеше и от съседната градинка се чуваше не по-зле, отколкото на стадиона.
Трупата на Ясмин Годар от Театъра на движението „2:2“ ни покани на премиера на серия от миниатюри под общо название „Напрежение в емпатия“. Според хореографката трупата изследва състоянието на среща с другия, различния, на съединение или отблъскване, на всекидневната дилема пред взаимоотношенията с околните. Мястото на репетиции за този спектакъл са били запуснати дворове, към които гледат възможно най-малко прозорци, или празни складове. Просто забраната да се събират по време на локдауните можеше да доведе до плащане на огромни глоби, ако някой донесеше до властите, че някъде са се скупчили 12 танцьори, тяхната хореографка и драматуржката на трупата Моника Джилет. Затова спектакълът няма дори музика, ако не се смятат звукът на повей на вятър, на далечно говорене или на пеене на птички. Иначе актьорите сами си акомпанират с гърлени звуци, с въздишки, кратък вик, със смях или хълцане.
Повечето от миниатюрите бяха за двама или трима актьори. След запълването на 20 стола, които обграждаха „сцената“на съответното разстояние един от друг, се канеха още двама или трима зрители, настанявани направо в пространството, определено за танцуване. Трябваше да седнат на самата сцена. Няма нищо по-трудно от това да седиш на сцената, без да имаш никаква задача. Това е един от първите етюди при изучаване на системата на Станиславски. Затова много бързо, след няколко минутно наблюдение на танцьорите, те се съгласяваха „да се включат“ в танца им. Особеностите на хореографията на Ясмина Годер е, че основа са обикновените, всекидневни движения, които човек извършва несъзнателно. Той дори не забелязва, че жестовете му са „невидим танц“, който много говори както за характера, така и за моментното му състояние. От зрителите на сцената се изискваше да повторят в реално време, почти синхронно с танцьорите, техните движения. Предполагаше се, че дошлите на спектакъла зрители също са изкушени в танца и много бързо ще се ориентират. Така и беше. Само в една миниатюра на публиката с думи обясниха какво се иска да прави, за да бъде част от кор де балета.
Имаше определена градация в това къде ще се гледа съответният танц. Движенията в спектаклите на патиото бяха по-леки и естествени. На голямата тераса на втория етаж се изискваше по-голяма концентрация, за се се влезе в ритъма, по-сериозна координация на движенията. На покрива се танцуваше с много скокове, пируети, дори с премятания.
Необходимо е време, за да се свикне със специфичния хореографски език на трупата. Тя също е експериментаторска, както и някои от вече признатите ансамбли за модерен балет на Израел като „Бат Шева“. Завършилите университетите по изкуствата в Израел са твърде много, за да ги приемат във вече утвърдените и държавно или частно финансирани колективи. Затова изникват трупи от професионалисти, които упражняват професията си в свободното си време. Трудят се в нещо не толкова интересно, но доходно, защото трябва да хранят семействата си. И това не е само в областта на танца. Неотдавна писах за израелска актриса, която взе награда на кинофестивала във Венеция. В самолета на връщане тя намери къде да се преоблече. Сгъна внимателно взетата под наем дълга рокля. Скри и статуетката, която получи от строгото жури. Трябваше да се преведе в „приличен вид“, за да застъпи веднага след излизането от летището на смяна като сервитьорка. За съжаление, много от творците– и мъже, и жени, имат всекидневна роля на Пепеляшка, при която дворецът е изкуството, където влизат почти неканени. Затова може само да ръкопляскаме на българката Мария Бакалова, която едва ли не „от раз“ влезе през парадния вход на Холивуд и не се налага да доработва с какво ли не, за да може да обикаля кастингите, та дано забележат таланта й!
Тези,които не са избрани веднага, са не по-малко талантливи или с по-малко интересни идеи. Такава е и трупата „2:2“ от Яфо, която търси своя път към публиката с провокация, със сътрудничество, с изграждане на съмишленици.
На 24 септември международнопризнатият цигулар Светлин Русев изнесе своя успешен първи солов рецитал в австрийската столица. Концертът се състоя в аристократичната атмосфера на красивата Императорска църква, която е част от зимната резиденция на династията Хабсбург в центъра на Виена. Изграждането на дворцовата църква в Хофбург е започнало през..
На 6 октомври в зала "България" оркестърът на Плевенската филхармония под ръководството на маестро Йордан Камджалов ще представи пред софийската публика "Музикална магия" . Софиянци ще бъдат свидетели на кулминацията на най-успешното концертно турне с класическа музика в българската музикална история , заяви пред БНР маестро Камджалов...
Новият творчески сезон ще започне за камерния ансамбъл "Софийски солисти" с нов диригент - Любомир Денев-син. Заедно музикантите вече имаха предсезонни участия, включително в откриването на Дните на камерната музика в Габрово 2025 на 23 септември. На столична сцена началото ще бъде поставено в Централния военен клуб на 3 октомври от 19 часа. В..
В петък, 3 октомври, артисти от различни жанрове, сред които и изявени класически музиканти, ще излязат на сцената на зала „България” в 19.00 ч. в подкрепа на благотворителна кауза. Те ще се включат в галаконцерта “Esperanza for Life” (Надежда за живот), организиран от Международна фондация "Теодора фон Ауерсперг", учредена от родената в България..
В Международния ден на музиката и броени дни преди 55-ия рожден ден на големия български цигулар Васко Василев в София беше открита фотоизложбата "Васко 55 ". Тя събира ярки снимки от неговия живот от 5-годишната му възраст до днес, правени в България и в различни краища на света. Изложбата е експонирана на открито - на Моста на влюбените..
На 1 октомври в "Ларгото", в центъра на столицата, в 19:30 ч. ще започне първият концерт от афиша на 19-ото издание на фестивала "Изкуството на барока" - форум, който не само затвърди позициите си като единствен по рода си у нас, но и "отгледа" своя лоялна публика от меломани, любители на старинната музика и исторически информираното ѝ представяне...
На 1 октомври светът чества Деня на музиката - инициативата е на ЮНЕСКО и започва през 1974 г. През 1980 г., по случай 700-годишнината от рождението на Йоан Кукузел - Ангелогласния, е поставено началото и на друг празник - Деня на българските музиканти. Точно тази дата избират Симфоничният оркестър на БНР и неговият главен диригент Константин Илиевски..
В Копенхаген на срещата на Европейската политическа общност се постави началото и след 2 седмици ще се съберат отново за деня на решението, както се..
Случаят в детската градина "Радост" в Каблешково, при който родители подадоха жалби до всички институции за психическо, физическо и сексуално насилие..
Неформален кръг от съмишленици и експерти от различни области с различни убеждения, но защитаващи основните демократични ценности, създаде наскоро Форум..