Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Зелен паспорт" като условие за достъп до култура

Интерактивен спектакъл на танцовата трупа на Ясмин Годар - "глътка въздух" след локдауна

Пристанището на Яфо
Снимка: pixabay.com

За зажаднялата за култура „на живо“ публика всяка покана за премиера след едногодишния локдаун в Израел е като глътка въздух. Проблемът е една изкуствена бариера - наличието на „зелен паспорт“, за да може да се влезе в залите. Дори на стадиона в Яфо, където имаше концерт с популярна музика, се изискваше регистрация чрез телефонния код, показваща ,че зрителят е „безопасен“. По тази причина поканата за балет под открито небе, без споменаване за необходима проверка, звучеше повече от притегателно! Имаше само предупреждение, че зрителите ще могат да влизат на „капсули“ от по 20 души. Импровизираните сцени бяха патиото, голямата тераса и плоският покрив на културния дом „Мендел“ в Яфо, само на метри от стадиона, където седмица преди това „селекционираха“ публиката и се оказа, че останалите на улицата са много повече от тази, на които бе позволено да присъстват. Добре, че озвучителната уредба кънтеше и от съседната градинка се чуваше не по-зле, отколкото на стадиона.

Трупата на Ясмин Годар от Театъра на движението „2:2“ ни покани на премиера на серия от миниатюри под общо название „Напрежение в емпатия“. Според хореографката трупата изследва състоянието на среща с другия, различния, на съединение или отблъскване, на всекидневната дилема пред взаимоотношенията с околните. Мястото на репетиции за този спектакъл са били запуснати дворове, към които гледат възможно най-малко прозорци, или празни складове. Просто забраната да се събират по време на локдауните можеше да доведе до плащане на огромни глоби, ако някой донесеше до властите, че някъде са се скупчили 12 танцьори, тяхната хореографка и драматуржката на трупата Моника Джилет. Затова спектакълът няма дори музика, ако не се смятат звукът на повей на вятър, на далечно говорене или на пеене на птички. Иначе актьорите сами си акомпанират с гърлени звуци, с въздишки, кратък вик, със смях или хълцане.

Повечето от миниатюрите бяха за двама или трима актьори. След запълването на 20 стола, които обграждаха „сцената“на съответното разстояние един от друг, се канеха още двама или трима зрители, настанявани направо в пространството, определено за танцуване. Трябваше да седнат на самата сцена. Няма нищо по-трудно от това да седиш на сцената, без да имаш никаква задача. Това е един от първите етюди при изучаване на системата на Станиславски. Затова много бързо, след няколко минутно наблюдение на танцьорите, те се съгласяваха „да се включат“ в танца им. Особеностите на хореографията на Ясмина Годер е, че основа са обикновените, всекидневни движения, които човек извършва несъзнателно. Той дори не забелязва, че жестовете му са „невидим танц“, който много говори както за характера, така и за моментното му състояние. От зрителите на сцената се изискваше да повторят в реално време, почти синхронно с танцьорите, техните движения. Предполагаше се, че дошлите на спектакъла зрители също са изкушени в танца и много бързо ще се ориентират. Така и беше. Само в една миниатюра на публиката с думи обясниха какво се иска да прави, за да бъде част от кор де балета.

Имаше определена градация в това къде ще се гледа съответният танц. Движенията в спектаклите на патиото бяха по-леки и естествени. На голямата тераса на втория етаж се изискваше по-голяма концентрация, за се се влезе в ритъма, по-сериозна координация на движенията. На покрива се танцуваше с много скокове, пируети, дори с премятания.

Необходимо е време, за да се свикне със специфичния хореографски език на трупата. Тя също е експериментаторска, както и някои от вече признатите ансамбли за модерен балет на Израел като „Бат Шева“. Завършилите университетите по изкуствата в Израел са твърде много, за да ги приемат във вече утвърдените и държавно или частно финансирани колективи. Затова изникват трупи от професионалисти, които упражняват професията си в свободното си време. Трудят се в нещо не толкова интересно, но доходно, защото трябва да хранят семействата си. И това не е само в областта на танца. Неотдавна писах за израелска актриса, която взе награда на кинофестивала във Венеция. В самолета на връщане тя намери къде да се преоблече. Сгъна внимателно взетата под наем дълга рокля. Скри и статуетката, която получи от строгото жури. Трябваше да се преведе в „приличен вид“, за да застъпи веднага след излизането от летището на смяна като сервитьорка. За съжаление, много от творците– и мъже, и жени, имат всекидневна роля на Пепеляшка, при която дворецът е изкуството, където влизат почти неканени. Затова може само да ръкопляскаме на българката Мария Бакалова, която едва ли не „от раз“ влезе през парадния вход на Холивуд и не се налага да доработва с какво ли не, за да може да обикаля кастингите, та дано забележат таланта й!

Тези,които не са избрани веднага, са не по-малко талантливи или с по-малко интересни идеи. Такава е и трупата „2:2“ от Яфо, която търси своя път към публиката с провокация, със сътрудничество, с изграждане на съмишленици.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Петър Делчев (1949 - 2025)

В памет на цигуларя Петър Делчев

Петър Делчев - един от изявените български цигулари, завърши житейския си път на 24 октомври 2025 г. в Италия - страната, в която живя в последните години.  Той остава в историята на българското цигулково изкуство като носител на награди от престижни международни конкурси - първа на „Ян Коциян“ в Чехословакия и двукратен носител на четвърта награда..

публикувано на 07.11.25 в 15:32

Пианистката Светлина Бояджиева с нов албум в Италия

Младата българска пианистка Светлина Бояджиева представя втория си албум, наречен  "Истинската аз", който е записан в Италия, където тя от няколко години учи, живее и работи.  Към днешна дата той вече е в разпространение както на физически носител, така и в дигиталните платформи, под егидата на издателство  EMA Vinci . Програмата включва Соната..

публикувано на 07.11.25 в 15:07

Конкурсът "Васко Абаджиев" 2025 ще представи лауреатите си в галаконцерт

Международният конкурс за цигулари "Васко Абаджиев" е сред  вдъхновяващите събития за млади таланти на класическата сцена в столицата. Осмото издание ще се проведе от 20 до 23 ноември в Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“, а кулминацията ще бъде тържественият галаконцерт на лауреатите – на 23 ноември от 18:30 ч...

публикувано на 06.11.25 в 18:34

Започна новият сезон на Българските концертни вечери в Ню Йорк

Българските концертни вечери в Ню Йорк бяха открити за 21-ви пореден път с гала в зала "Уайл" на Карнеги хол - една от най-престижните сцени за класическа музика в света. Концертът се състоя на 29 октомври и беше в чест на Лиан МакАлистър, която от години подкрепя български културни инициативи в Ню Йорк. Организацията, която е продължение на..

публикувано на 06.11.25 в 16:58
 Добрин Добрев-Финиотис

"Добрата съдба - песни през сълзи" за Верка Сидерова и Димитрина Кунева

Разказваме за песента като съдба, за гласовете, които носят в себе си земята и небето на Добруджа . За силата на народната песен, която не остарява, а се предава от уста на уста, от сърце на сърце. Песента, която пази паметта, обича, лекува и ни напомня кои сме. Наш специален гост е Добрин Добрев-Финиотис - певец, поет, писател и изследовател,..

публикувано на 06.11.25 в 15:19
Български класически концерти - Лос Анджелис

Започват Български класически концерти в Лос Анджелис

Цигуларката Благомира Липари и композиторката Пенка Кунева са в центъра на организацията, която приема за своя мисия популяризирането на българската музика в мегаполиса Лос Анджелис, САЩ.  Концертната поредица "Български класически концерти - Лос Анджелис" започва на 6 ноември 2025 г. с програма, наречена "Български будители". Ще прозвучат пиеси от..

публикувано на 06.11.25 в 10:43
Иван Янъков

Иван Янъков ще представи всички клавирни концерти от Бах в Добрич

На 5 ноември в Огледалната зала на Добрич Българският камерен оркестър ще изнесе първия от три концерта в рамките на два сезона, в които ще представи пред публиката всички клавирни концерти на Йохан Себастиан Бах. Идеята е на диригента на състава Арто Чифчиян, който кани пианиста с успешна международна кариера Иван Янъков не само да солира, но и да..

публикувано на 05.11.25 в 16:52