Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Последиците за авиационната индустрия след отклонения полет на „Райънер“ към Беларус

Европейският съюз ще спре достъпа на беларуските авиолинии до летища в Съюза след принудителното приземяване на самолет в Минск.
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Западният свят с тревога следи случващото се със задържания беларуски журналист и опозиционен активист Раман Пратасевич, заради който Минск отклони и прихвана самолет на Райънеър с маршрут от Атина до Вилнюс.
Докато на политическия фронт става все по-горещо, все повече експерти се питат какви ще бъдат последиците за авиационната индустрия, която бе много тежко ударена от пандемията. Международната организация за гражданска авиация ще разследва случая, а след като Европа затвори въздушното си пространство за Беларус и редица европейски авиокомпании започнаха да избягват полети до и над страната.

Заради отменени полети редица туристи от Беларус отказаха резервациите си, включително и в България.

„И това е само върхът на айзберга от икономически последици - и за страната, и за цялата авиационна индустрия, и за зависещите от нея бизнеси, посочи пред БНР Елмар Гимула - експерт по международно въздушно право.

Международната организация за гражданска авиация има възможност да изключи Беларус. Говорим за организация, в която членуват 193 държави - практически целия свят. Изключването на една държава от нея означава, че тя не може да има международна авиация, освен ако не се стигне до потенциални двустранни споразумения със съседните й държави. И в такъв случай обаче глобална авиация би била невъзможна за Беларус. Мисля, че това би бил правилният отговор за това неприемливо поведение. Тепърва ще стане ясно какво е заключението на тази организация по безпрецедентния за световната авиация случай“, заяви в "Преди всички" Елмар Гимула.

„Има подобен случай през 2013 година, когато самолетът на боливийския президент Ево Моралес трябваше да се приземи, тъй като не бе допуснат до въздушното пространство на определени държави по политически причини. Приликата обаче е само привидна, тъй като самолетът на президента не спада към гражданската авиация, а има съвсем различен статут според международните конвенции.

Първите и най-явни щети ще бъдат по-скъпите полети, тъй като въздушното пространство над Беларус е ключово за полетите между Европа и Русия и за много от дългите полети между Стария континент и Азия. Това създава сериозни трудности за избирането на нови маршрути и управлението на целия въздушен трафик, а това е огромно предизвикателство за всички от авиосектора, но най-вече самите самолетни компании:

„Те трябва да използват по-дълги летателни маршрути, което означава по-големи разходи. Никой не желае да харчи пари напразно и това е сериозен проблем за международната авиация, но е по-добре да избегнеш опасността да бъдеш отвлечен въпреки по-дългия път, отколкото да спестиш пари. Знаете, че Европейският съюз затвори въздушното си пространство за беларуските авиолинии. Това няма да се отрази единствено на компанията „Белавиа“, но и на цялата икономика на страната", каза още Гимула.

И ако най-логичният извод е, че Минск ще изгуби пари от летищни такси, а нищо чудно голяма част от гражданските полети няма да се осъществят. Междувременно Русия също се включи в "надиграването" с въздушния трафик, след като отказа на "Ер Франс" достъп над собственото си въздушно пространство и европейската компания бе принудена да отмени полети, които вече са планирани по нов по-дълъг маршрут. При товарните оператори проблемът е още по-сериозен.

Товарните полети са също много важен въпрос за цялата икономика, както и за работните места. Беларус има много сериозни търговски взаимоотношения най-вече с Русия, но и с много европейски държави.

Може да се стигне и до дефицит на определени стоки заради прекъснатите товарни полети от Европа. А тъй като авиотранспортът е най-скъпият вариант, за него са отредени най-важните стоки - например ваксините. Беларус не получава ваксини срещу коронавирус от Европа и Съединените щати към момента, а използва китайска и руска ваксина срещу Covid-19 - от тези държави полетите засега не са спрени. Миналото лято обаче Европейският съюз финансира спешна доставка по въздух за Беларус от Китай на медицински консумативи, свързани с борбата с пандемията. Очаквам нашите правителства да направят изключение за хуманитарни товари", коментира авиоекспертът, като уточни, че става дума за изключение за доставка на товари в Беларус, а не за преминаване на европейски хуманитарни полети над въздушното пространство на страната.

Още по темата в звуковия файл.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
проф. Троянова

Нов метод за "виртуална биопсия" на кожни тумори се тества у нас

Нов неинвазивен метод за диагностика на кожни тумори се тества в България. Оптичната „виртуална биопсия“ позволява анализ на кожата в реално време, без болка и без риск от белези Нов оптичен метод за диагностика на кожни тумори, известен като „виртуална биопсия“, вече се прилага към университетската болница „Царица Йоанна - ИСУЛ“ в София. Това съобщи..

публикувано на 09.11.25 в 05:15
Людмила Зафирова

Роботика и виртуална действителност подпомагат възстановяването след инсулт

Терапия с роботика и виртуална действителност подпомага възстановяването след инсулт Терапия с роботизирани устройства и виртуална действителност се използва у нас като съвременен метод за възстановяване на пациенти след инсулт. Това обясни физиотерапевтът Людмила Зафирова. Последиците от инсулта често включват затруднено движение, пареза на крайници,..

публикувано на 09.11.25 в 05:10

Професор Маразов представи новата си книга "Тракийски мистерии и владетели”

Историкът проф. Иван Маразов представи новата си книга "Тракийски мистерии и владетели”.   Той е проучил вярванията на древните траки, валидни и днес.   "Най-актуално сигурно е вярата, увереността в бъдещето. За съжаление ние живеем в един такъв свят, който дава много малко надежди. Аз съм на тая възраст и съм уплашен, че мога да преживея две..

публикувано на 09.11.25 в 05:05
Андон Балтаков

Андон Балтаков: Мамдани се фокусира върху икономиката и благосъстоянието на американците

"Зохран Мамдани успя да стане кмет на Ню Йорк с последователност и много ясни, кратки и точни послания" . Това каза пред БНР нюйоркчанинът Андон Балтаков , журналист и бивш генерален директор на Българското национално радио: "Икономиката отново се оказа един от големите препъни камъни за всеки един от политиците, чиито имена са записани в..

публикувано на 08.11.25 в 14:28
Ракета-носител на ядрени бойни глави, изстреляна от Северна Корея

Дарил Кимбъл: Нито САЩ, нито Русия имат причини да възобновяват ядрените опити

Светът е изправен пред най-рязкото влошаване на ядрената сигурност от края на Студената война. От едната страна е рухването на институционалните предпазни мерки, а от друга - предизвикателно и неясно ескалиране на реториката от страна на САЩ и Русия по отношение на ядрените опити. Всичко това води към неконтролирана тристранна надпревара във..

публикувано на 08.11.25 в 13:57
Густав Гресел

Густав Гресел: Украйна плаща твърде скъпо, за да удържи Покровск

Към края на миналия месец по време на посещение на руския лидер в "пункта за управление на Обединената групировка войски" главнокомандващият генерал Валерий Герасимов докладва на Владимир Путин за обкръжаването на хиляди украински войници в Покровск. Оттогава вече близо две седмици тази битка, която не стихва повече от година, се пренесе и в..

публикувано на 08.11.25 в 13:20
Руслан Стефанов

Руслан Стефанов: Не би трябвало да можем да спекулираме кой ще е особеният управител на "Лукойл"

"Всъщност копирането на немския модел е дотам, докъдето се намира идеята за назначаването на специален управител". Това заяви пред БНР Руслан Стефанов , главен икономист на Центъра за изследване на демокрацията: "Оттам насетне частта, която третира евентуалното разпореждане с активи, е всъщност доста по-скромна от немския модел, тоест немският..

публикувано на 08.11.25 в 11:25