Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Последиците за авиационната индустрия след отклонения полет на „Райънер“ към Беларус

Европейският съюз ще спре достъпа на беларуските авиолинии до летища в Съюза след принудителното приземяване на самолет в Минск.
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Западният свят с тревога следи случващото се със задържания беларуски журналист и опозиционен активист Раман Пратасевич, заради който Минск отклони и прихвана самолет на Райънеър с маршрут от Атина до Вилнюс.
Докато на политическия фронт става все по-горещо, все повече експерти се питат какви ще бъдат последиците за авиационната индустрия, която бе много тежко ударена от пандемията. Международната организация за гражданска авиация ще разследва случая, а след като Европа затвори въздушното си пространство за Беларус и редица европейски авиокомпании започнаха да избягват полети до и над страната.

Заради отменени полети редица туристи от Беларус отказаха резервациите си, включително и в България.

„И това е само върхът на айзберга от икономически последици - и за страната, и за цялата авиационна индустрия, и за зависещите от нея бизнеси, посочи пред БНР Елмар Гимула - експерт по международно въздушно право.

Международната организация за гражданска авиация има възможност да изключи Беларус. Говорим за организация, в която членуват 193 държави - практически целия свят. Изключването на една държава от нея означава, че тя не може да има международна авиация, освен ако не се стигне до потенциални двустранни споразумения със съседните й държави. И в такъв случай обаче глобална авиация би била невъзможна за Беларус. Мисля, че това би бил правилният отговор за това неприемливо поведение. Тепърва ще стане ясно какво е заключението на тази организация по безпрецедентния за световната авиация случай“, заяви в "Преди всички" Елмар Гимула.

„Има подобен случай през 2013 година, когато самолетът на боливийския президент Ево Моралес трябваше да се приземи, тъй като не бе допуснат до въздушното пространство на определени държави по политически причини. Приликата обаче е само привидна, тъй като самолетът на президента не спада към гражданската авиация, а има съвсем различен статут според международните конвенции.

Първите и най-явни щети ще бъдат по-скъпите полети, тъй като въздушното пространство над Беларус е ключово за полетите между Европа и Русия и за много от дългите полети между Стария континент и Азия. Това създава сериозни трудности за избирането на нови маршрути и управлението на целия въздушен трафик, а това е огромно предизвикателство за всички от авиосектора, но най-вече самите самолетни компании:

„Те трябва да използват по-дълги летателни маршрути, което означава по-големи разходи. Никой не желае да харчи пари напразно и това е сериозен проблем за международната авиация, но е по-добре да избегнеш опасността да бъдеш отвлечен въпреки по-дългия път, отколкото да спестиш пари. Знаете, че Европейският съюз затвори въздушното си пространство за беларуските авиолинии. Това няма да се отрази единствено на компанията „Белавиа“, но и на цялата икономика на страната", каза още Гимула.

И ако най-логичният извод е, че Минск ще изгуби пари от летищни такси, а нищо чудно голяма част от гражданските полети няма да се осъществят. Междувременно Русия също се включи в "надиграването" с въздушния трафик, след като отказа на "Ер Франс" достъп над собственото си въздушно пространство и европейската компания бе принудена да отмени полети, които вече са планирани по нов по-дълъг маршрут. При товарните оператори проблемът е още по-сериозен.

Товарните полети са също много важен въпрос за цялата икономика, както и за работните места. Беларус има много сериозни търговски взаимоотношения най-вече с Русия, но и с много европейски държави.

Може да се стигне и до дефицит на определени стоки заради прекъснатите товарни полети от Европа. А тъй като авиотранспортът е най-скъпият вариант, за него са отредени най-важните стоки - например ваксините. Беларус не получава ваксини срещу коронавирус от Европа и Съединените щати към момента, а използва китайска и руска ваксина срещу Covid-19 - от тези държави полетите засега не са спрени. Миналото лято обаче Европейският съюз финансира спешна доставка по въздух за Беларус от Китай на медицински консумативи, свързани с борбата с пандемията. Очаквам нашите правителства да направят изключение за хуманитарни товари", коментира авиоекспертът, като уточни, че става дума за изключение за доставка на товари в Беларус, а не за преминаване на европейски хуманитарни полети над въздушното пространство на страната.

Още по темата в звуковия файл.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Владимир Илиев: Има дискусия доколко архаизмите в литературата ни са достъпни за учениците

Има дискусия доколко архаизмите в българската литература са достъпни за учениците .  Това каза пред БНР Владимир Илиев, учител по Български език и литература в 131 СУ "К. А. Тимирязев", и коментира: "С всяка година този език става все по-труден за обясняване и за разбиране. Но той е важен. Езикът на "Една българка", на "До Чикаго и назад", на "Бай..

публикувано на 20.06.24 в 18:35

Празник на безусловната любов ще се проведе в Априлци

Навръх Петдесетница - 22 и 23 юни Марин Неделчев отново събира съмишленици, за да играят паневритмия , да слушат беседи, лекции и концерти с неземна музика. За трета поредна година поляните на кв. "Острец" гр. Априлци ще се оживят от Слънчевия танц – Паневритмия .  Поканени са всички нови и стари съмишленици да станат част от Празника на..

публикувано на 18.06.24 в 16:54

Дипломат събра пъстрата мозайка на Кипър в книга

Необичайно и увлекателно пътешествие из Кипър  извън традиционните туристически маршрути - в ролята на любознателен пътешественик, любопитен откривател и сладкодумен разказвач на истории влиза посланикът на България в Кипър в периода 2014-2018 г. Христо Георгиев. Премиерата на неговата книга "Скритото очарование на Кипър" бе част от майските..

публикувано на 18.06.24 в 11:40

Недостиг на водни спасители въпреки по-високото заплащане

Заплащането на водните спасители е сравнително високо и въпреки това недостигът на кадри за сезона продължава . Това обясни пред БНР концесионерът на плажа в Крайморие Николай Димитров. Държавата натоварва с допълнителни изисквания през новата наредба, приета преди два месеца, смята той.  След разговори между концесионери и..

публикувано на 17.06.24 в 06:42

Доц. Илиан Господинов: Чака ни горещо лято. Валежите през юни са далеч под нормата

Към Балканите има почти постоянен поток на по-топъл въздух. Това е естествен процес. Нормално е времето да бъде относително по-топло от климатичните норми . Това обясни в интервю за БНР доц. Илиан Господинов от Националния институт за метеорология и хидрология (НИМХ). През юни миналата година температурите бяха по-скоро около нормата и..

публикувано на 13.06.24 в 09:28
Ивелин Михайлов и Николай Марков

Откъде дойде пробивът на "Величие"?

"Има го феномена на непрестижния вот . Второто е, че паралелната реалност онлайн съществува. Съществуват изключително странни хора, със свои видеоканали, своя аудитория, свои зрители. И когато схванем върху колко голяма аудитория имат влияние хора като Цанов (Станислав Цанов - бел. ред.) и Киро Брейка, които няма да видите в национален..

публикувано на 10.06.24 в 12:07
Александър Маринов

Александър Маринов: Ще се появи мощна политическа сила. Ако не е президентът, ще е нещо друго

" В България ще се появи нова мощна политическа сила, от която има нужда обществото . Такава, около която да се формира нов тип управление. Ако не е президентът, ще е нещо друго." Това мнение изрази в интервю за БНР  политологът проф. Александър Маринов. Персонифицираните очаквания са насочени към президента , смята той. "В момента това..

публикувано на 10.06.24 в 09:01