Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Последиците за авиационната индустрия след отклонения полет на „Райънер“ към Беларус

Европейският съюз ще спре достъпа на беларуските авиолинии до летища в Съюза след принудителното приземяване на самолет в Минск.
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Западният свят с тревога следи случващото се със задържания беларуски журналист и опозиционен активист Раман Пратасевич, заради който Минск отклони и прихвана самолет на Райънеър с маршрут от Атина до Вилнюс.
Докато на политическия фронт става все по-горещо, все повече експерти се питат какви ще бъдат последиците за авиационната индустрия, която бе много тежко ударена от пандемията. Международната организация за гражданска авиация ще разследва случая, а след като Европа затвори въздушното си пространство за Беларус и редица европейски авиокомпании започнаха да избягват полети до и над страната.

Заради отменени полети редица туристи от Беларус отказаха резервациите си, включително и в България.

„И това е само върхът на айзберга от икономически последици - и за страната, и за цялата авиационна индустрия, и за зависещите от нея бизнеси, посочи пред БНР Елмар Гимула - експерт по международно въздушно право.

Международната организация за гражданска авиация има възможност да изключи Беларус. Говорим за организация, в която членуват 193 държави - практически целия свят. Изключването на една държава от нея означава, че тя не може да има международна авиация, освен ако не се стигне до потенциални двустранни споразумения със съседните й държави. И в такъв случай обаче глобална авиация би била невъзможна за Беларус. Мисля, че това би бил правилният отговор за това неприемливо поведение. Тепърва ще стане ясно какво е заключението на тази организация по безпрецедентния за световната авиация случай“, заяви в "Преди всички" Елмар Гимула.

„Има подобен случай през 2013 година, когато самолетът на боливийския президент Ево Моралес трябваше да се приземи, тъй като не бе допуснат до въздушното пространство на определени държави по политически причини. Приликата обаче е само привидна, тъй като самолетът на президента не спада към гражданската авиация, а има съвсем различен статут според международните конвенции.

Първите и най-явни щети ще бъдат по-скъпите полети, тъй като въздушното пространство над Беларус е ключово за полетите между Европа и Русия и за много от дългите полети между Стария континент и Азия. Това създава сериозни трудности за избирането на нови маршрути и управлението на целия въздушен трафик, а това е огромно предизвикателство за всички от авиосектора, но най-вече самите самолетни компании:

„Те трябва да използват по-дълги летателни маршрути, което означава по-големи разходи. Никой не желае да харчи пари напразно и това е сериозен проблем за международната авиация, но е по-добре да избегнеш опасността да бъдеш отвлечен въпреки по-дългия път, отколкото да спестиш пари. Знаете, че Европейският съюз затвори въздушното си пространство за беларуските авиолинии. Това няма да се отрази единствено на компанията „Белавиа“, но и на цялата икономика на страната", каза още Гимула.

И ако най-логичният извод е, че Минск ще изгуби пари от летищни такси, а нищо чудно голяма част от гражданските полети няма да се осъществят. Междувременно Русия също се включи в "надиграването" с въздушния трафик, след като отказа на "Ер Франс" достъп над собственото си въздушно пространство и европейската компания бе принудена да отмени полети, които вече са планирани по нов по-дълъг маршрут. При товарните оператори проблемът е още по-сериозен.

Товарните полети са също много важен въпрос за цялата икономика, както и за работните места. Беларус има много сериозни търговски взаимоотношения най-вече с Русия, но и с много европейски държави.

Може да се стигне и до дефицит на определени стоки заради прекъснатите товарни полети от Европа. А тъй като авиотранспортът е най-скъпият вариант, за него са отредени най-важните стоки - например ваксините. Беларус не получава ваксини срещу коронавирус от Европа и Съединените щати към момента, а използва китайска и руска ваксина срещу Covid-19 - от тези държави полетите засега не са спрени. Миналото лято обаче Европейският съюз финансира спешна доставка по въздух за Беларус от Китай на медицински консумативи, свързани с борбата с пандемията. Очаквам нашите правителства да направят изключение за хуманитарни товари", коментира авиоекспертът, като уточни, че става дума за изключение за доставка на товари в Беларус, а не за преминаване на европейски хуманитарни полети над въздушното пространство на страната.

Още по темата в звуковия файл.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Светослав Стефанов Попов

Светослав Попов за здраве и баланс чрез нашия микробиот

Дълбоко в нас, невидим и често недооценен, живее свят от трилиони микроорганизми – нашият микробиом . Този миниатюрен космос от бактерии, гъбички и вируси е по-сложен, отколкото можем да си представим и влияе на почти всеки аспект от живота ни – от имунитета и храносмилането до настроението и когнитивните ни способности. Но балансът в този свят е..

публикувано на 27.11.24 в 14:55

150% ръст на фалшивите сайтове за онлайн пазаруване от октомври насам

Отчетен е 150% ръст на фалшивите сайтове за онлайн пазаруване в световен мащаб от началото на октомври , сочат доклади на различни лидери в киберсигурността.  Данните цитира пред БНР  Обретен Обретенов, отговарящ за информационната сигурност в международна компания, базирана във Варна. Той се занимава още с експертизи по компютърна криминалистика..

публикувано на 27.11.24 в 06:52

Повече места за паркиране в синята зона във Велико Търново, но с такса вече и в събота

Във Велико Търново се предвижда синята зона за паркиране да бъде разширена с 87 места, но и да се увеличи времето на работа, включително и в съботните дни . Местата за платено паркиране се управляват от общинското търговско дружество "Паркинги и гаражи".  Промяната среща недоволството на хората, защото няма алтернатива за паркиране ...

публикувано на 24.11.24 в 19:00

Лъчезар Вълев: Румъния винаги е гледала на запад

В Румъния предстои триседмичен изборен маратон – президентски и парламентарни избори. Новината за пълноправното членство на Румъния в Шенген е чудесен предизборен кампаниен подарък за румънския премиер Марчел Чолаку - главно действащо лице в преговорите и с австрийците, и с унгарците, които са начело на европредседателството. Това каза..

публикувано на 23.11.24 в 12:13
Радостин Върбанов

Кои са "вратичките" в Закона за движение по пътищата?

На 11 ноември само бързата и адекватна реакция на шофьор на училищен автобус предотврати тежка трагедия с 19 деца в Свищовско. В следобедните часове тир с румънска регистрация, движещ се с несъобразена скорост, навлезе в насрещното платно на завой в село Вардим и секунди го деляха от челен сблъсък с ученическия автобус. Шофьорът на ученическия..

публикувано на 22.11.24 в 18:30

Технологиите като "глас" на невербалните хора

Над 100 000 деца и възрастни у нас имат затруднения в говора и комуникацията . Това са хора с ДЦП, аутизъм, афазии, деменция, интелектуални затруднения и други състояния. Допълваща и алтернативна комуникация (ДАК) помага на хиляди невербални хора по света да общуват и да се развиват. "Темата е много важна. Тя касае много хора, които..

публикувано на 22.11.24 в 12:23

Епохата на Водолея - ера на приятелство и разбирателство, на бум от нови открития

Семейство Галина Герасимова и Андрей Грива разказват за ерата на Водолея - за човека между технологичния напредък и непреходните човешки ценности . Тя е историк, богослов, режисьор и издател, а той е музикант и лектор по теми за живота и словото на Учителя Петър Дънов. И двамата са изкушени от астрологията и имат много познания в..

публикувано на 22.11.24 в 09:01