"Започна възстановяването в авиационния сектор. Имаме вече нови изисквания, нови протоколи се въведоха (заради пандемията от Covid-19 - б.р.), зелени паспорти, сертификати, които са най-разнообразни видове, за да може индустрията да се справи интегрирано с този проблем. ЕК стигна до заключенията как точно да създаде своя европейски зелен ваксинационен сертификат по идея, която тръгна от авиационния сектор, който претърпя най-големите загуби в глобален мащаб". Коментарът направи в интервю пред БНР Александър Богоявленски, авиожурналист и пилот.
"Fit for 55" - така нарече Европейската комисия концепцията си за преход на икономиката към климатичен неутралитет до 2030-а година. До тогава въглеродните емисии трябва да спаднат до 55 процента от нивото през 1990 година. А 20 години по-късно Европа трябва да се превърне в първия климатично неутрален континент. И ако досега амбициозните цели на Брюксел витаеха в неясната мъгла на зеленото ни бъдеще, тази седмица придобиха по-ясни контури. 2035-а година ще е последната, през която в Европа ще се произвеждат автомобили с двигатели с вътрешно горене. А въздушният транспорт го чакат сериозните изпитания на нови ограничения и налози, след като пандемията докара великаните на пазара до ръба на фалита.
"Най-глупавото нещо е налагането на нови данъци", заяви Богоявленски и добави, че понякога до два пъти по-големи са таксите, отколкото самата цена на билета, т.е. това, което превозвачът може да отчете като приход:
"Печалбите на превозвачите са изключително ниски, особено в условията на пандемия те са изпилени до абсолютния минимум. В много случаи са и на загуба, особено полетите, които не се запълват да определен капацитет".
Иновациите са бъдещето, а не налагането на ограничения и екологични данъци, подчерта авиожурналистът:
"Екологичната политика трябва да гледа в направлението на иновациите, това е общото мнение на авиоиндустрията. Климатичните промени се дължат на човешките действия. Говорим, че 2% от емисиите се дължат на авиационния сектор, това е може би така, но не самолетите са основният проблем. Авиоиндустрията реагира и мисли доста напредничаво, но проблемът там е, че решенията се вземат изключително бавно. Каквито и иновации да се разработват днес, те ще бъдат внедрени след десетилетие. Причината е, че изпитанията отнемат много време, а сигурността и безопасността са издигнати на пиедестал, а затова трябва да се докаже, че всички тези технологии са безопасни и няма да представляват заплаха или проблем за пътуването".
Интервюто на Весела Владкова с Александър Богоявленски в предаването "Събота 150" можете да чуете от звуковия файл.
Меморандум за разбирателство и сътрудничество между Прокуратурата на Република България и КНСБ е подписан днес от президента на конфедерацията Пламен Димитров и изпълняващия функциите главен прокурор Борислав Сарафов, съобщават от синдикалната централа. Двете институции ще работят заедно за разработване и прилагане на механизми за подаване и..
В Гърция седем души бяха осъдени за измами със земеделски евросубсидии. Опозицията настоява, че бивши аграрни министри също са участвали в схемата. Седем гърци с обвинение за фалшифициране на документи, с които са получили неправомерно европейски субсидии, бяха признати за виновни. Съдът отложи за по-късно произнасянето на присъдите...
От "Басейнова дирекция" заключиха минералния извор при Невестино при задълбочаваща се криза с питейната вода в общината и това създава огромни трудности за населението, казаха за БНР от местната управа. Изворът е с дебит 12 литра в секунда, доскоро е бил общински, но след като Общината не е могла да го отдаде на концесия, отново е държавен...
Агенцията по безопасност на храните забранява на млекопреработвателните предприятия да изкупуват сурово мляко от дребни преживни животни от ферми на територията на област Хасково. Заповедта влиза в сила от утре и е част от превантивните мерки за ограничаване на разпространението на шарка. 70 огнища на шарка по овцете и козите в област..
Бърз преглед на новините от лятото на 2025 г. показва, че основните теми са пожари, празни или почти изчерпани водни басейни и населени места с режим на водата, екстремни горещини и суша. До голяма степен причината за тези проблеми са климатичните промени, които стават все по-осезаеми. Горещите лета, съчетани с липсата на достатъчно валежи със..
Има забавяне във възстановяването на връзките между Русия и Съединените щати. С тази оценка говорителят на Кремъл Дмитрий Песков реагира на вчерашния анонс на американския президент Доналд Тръмп, който изрази разочарование от руския си колега Владимир Путин и намали срока на ултиматума си за постигане на мир в Украйна. Според Песков, въпреки..
Газа е в състояние на глад по възможно най-лошото стечение на обстоятелствата . Така експерти на ООН оценяват данните от ивицата. Там вече над 60 000 са жертвите от началото на войната през октомври 2023 г., като все повече от смъртните случаи са заради недохранване. Експертите от Интегрираната класификация на хранителната сигурност..
Убеден съм, че има обществена потребност за отделянето на горския сектор в самостоятелно ведомство с неговите отговорности. България все още е за..
"Става все по-топло. Сега юли е с 2.7 градуса над нормата". Това обясни пред БНР проф. Георги Рачев, климатолог и преподавател в СУ "Св. Климент..
Максималният размер на държавната помощ за пострадалите от пожарите е 1914 лв. Това заяви пред БНР Анелия Василева - началник отдел "Социални и семейни..