Критичното становище Институтът базира на вече оповестени от пътната агенция факти, че за да излезе на печалба ТОЛ системата трябва да събере поне още 185 милиона лева до края на годината, защото приходите от събраните такси до май месец тази година са 205 милиона лева, което е наполовина по-малко от събраните 392 милиона лева приходи от електронни винетки през 2019 година, когато нямаше ТОЛ система. От регионалното министерство признаха, че за година има над 200 хиляди необработен нарушения за 70 милиона лева.
"С много перипетии и много надежди тръгна ТОЛ-системата. С много скандали. Тогава българското правителство ни убеждаваше колко е добро всичко това. Но транспортните фирми и политиците са в тясна симбиоза, когато дойдат избори. Политиците, понеже имат своите зависимости от транспортните фирми, те се огънаха. Намалиха на половина обхвата, намалиха и наполовина цената. И какво се получи накрая - ние, българските граждани, в момента дотираме транспортните фирми. Плащаме, за да могат да се движат и да рушат пътищата транспортните фирми. Включително и международните транспортни фирми, които минават транзит през България, ние ги дотираме. Ние плащаме. Защото нашата ТОЛ-система работи на загуба. Оптимизацията обхваща транспортните фирми. Обхваща тежкотоварния превоз над 3 тона и половина. Този, който руши пътната мрежа. Дяволът е там заровен. Защото аз ще ви припомня, те протестираха, вдигнаха се на стачка. Тръгнаха да блокират страната само и само да извият ръцете на правителството. Но вижте, ако имаме правителство, което е независимо от транспортните фирми и което е зависимо от българските граждани, то няма да се поддаде на този шантаж. Защо не протестират, когато минават през Гърция, Италия, през Германия. Защо там не протестират“, каза за БНР.
Богдан Милчев казва, че за диалог между фирмите и държавата трябва силна държава. И трябва диалог, който го няма. Милчев не е оптимист са скорошно решаване на казуса. Защото дори и служебното правителството, в лицето на регионалния министър Виолета Комитова, не е поставило въпроса ребром:
„Служебното правителство услужливо по различни теми извадиха, проблеми сложиха на масата. Но този проблем нито служебно, нито редовно правителство ще му стиска в началото да го реши. Защото веднага транспортните фирми ще скочат и ще започнат да протестират. Защото на тях им е добре така. Аз имах лична среща с Комитова и всичките тези неща сме ги проговорили още преди два месеца. Директно ви го казвам - тази жена няма да свърши нищо. Освен просто общи приказки по темата. Но не ти пречи, след като служебният кабинет може да назначи главен секретар на МВР, който е висшата фигура за управление на системата на МВР, значи служебното правителство може абсолютно всичко да направи. Където не се изискват законодателни промени. Вижте, за да променим обхвата, не се изискват законодателни промени. Изисква се воля. Изисква се характер. Но понеже предстоят избори, никой няма да хваща тези теми. Защото те мислят единствено и само за себе си. Те не мислят за българските граждани“.
Богдан Милчев припомня, че има и анализ на Световната банка, за ТОЛ системата у нас. Според Милчев необходимо е да бъде намален щатът на служителите, които в момента са 912.„Трябва да се преструктурира цялата система. Вече е модерен този израз - да изчегъртаме и да създадем една нова структура, в която да обединим Държавната агенция за пътна безопасност, заедно с Агенция „Пътна инфраструктура“. На базата на информационна система, която всеки ден ще подават данни за травматизма, ще изготвим оценка на риска. И на базата на тази оценка на риска ще започнем да харчим нашите пари. На второ място - веднага ще създам и ново законодателство. Законът за движение по пътищата, който вече седем-осем години го дъвчем, че трябва да има нов закон. Ние смятаме, че трябва да се извърши и кодификация на цялото законодателство. Подготвили сме и съответните юристи и визията, която трябва да има в тази посока. И оттам вече да премахнем наредби и да създадем стандарти за управление“.
По думите му трябва да се въведат нови методи за обучение, за контрол.
„Контролът в България е статичен, той е от 80-те години на миналия век. Всички страни, които имат успехи в пътната безопасност, са преминали към динамичен контрол. Ще контролираме движението в движение. Ще използваме камерите не само за скорост- да снимат снимки за скорост. А ще ги използваме да документират и други нарушения. Което законът сам по себе си разрешава. Но аз, непонятно защото, тоест то ми е понятно, просто за хората, които управляват транспортната система за тях това е досадно служебно задължение. И още много неща. Просто няма да ни стигне деня да ви разказвам. Но пътната карта ще стане обществено достъпна, в момента в който ние имаме редовно правителство. Ние ще го предизвикаме. Ще му я предложим и ще искаме да чуем дали са готови да работят по нея“.
Повече можете да чуете в звуковия файл.
Кардиологът д-р Весела Томова е тазгодишният носител на наградата „Лекар на годината 2025“ за Плевенска област. Отличието бе връчено на тържествена церемония, организирана от Районната лекарска колегия – Плевен, по повод професионалния празник на българските лекари – 19 октомври, когато православната църква почита паметта на Св. Иван Рилски Чудотворец...
"По примера на американския "Проект 2025“ за втория мандат на Доналд Тръмп във Франция все по-упорито се говори за подготвян "Проект 2027“ за президентските избори там. Крайнодесните партии съвсем не са ново явление в Европа, но сега получават добавена стойност от американското МАГА-движение ". Това коментира пред БНР Якоб Рос , изследовател на..
"В поредната фаза на търговско напрежение със Съединените щати Китай държи като коз големия пазар, засилващата се армия и редките метали". Това каза пред БНР проф. Аврам Агов , преподавател по история на Азия в Лангара Колидж и в Университета на Британска Колумбия във Ванкувър: "САЩ гледат на Китай като на стратегически конкурент, а Китай - на..
"В Европа винаги е имало две тенденции. Едната, която призовава за повече автономност в европейската сигурност , а в последните години и отбрана, а другата, която залага на НАТО за отбранителните усилия на Европа и отбраната на континента" . Това заяви пред БНР Тодор Тагарев , бивш министър на отбраната: "Тези две тенденции продължават да..
Надявам се един ден да преподавам и да разпространя тези умения за скоростна калкулация, които имам . Това каза в предаването "РадиоТочка" 14-годишният Калоян Гешев, четирикратен световен шампион по ментална аритметика и носител на световен рекорд по скоростно смятане, ученик в Първа частна математическа гимназия(ПЧМГ). Той е в топ 3 на Световната..
"България е на последно място в Европейския съюз по медийна грамотност" . Това отбеляза пред БНР Мирела Петкова , член на Управителния съвет на Коалиция “Медийна грамотност”: "Повечето хора прекарват все повече време пред екрани - било то лаптоп, телефон, дори стария и добре познат телевизор. Информацията и медийните познания са нещо, с което се..
"Операта е част от нашата култура, културата, която възпитава и би трябвало да възпитава в ценности" . Това коментира пред БНР сопраното Лилия Кехайова , артист и солист на Софийската опера и балет: "Операта определено е високо изкуство , защото можеш докато гледаш един спектакъл, както да нахраниш душата си, така и да си зададеш въпроси, така..
"Пеевски е във властта. Никой не може да го спре. Той има цяло правителство и е в изключително изгодна позиция . Той излиза и той казва какво ще..
"В Европа винаги е имало две тенденции. Едната, която призовава за повече автономност в европейската сигурност , а в последните години и отбрана, а..
На този етап не бих приела политически оферти . Партийното обвързване може да навреди на развитието в журналистическата професия. Това каза пред..