Георги Чендов е роден на 21 април 1920 г. Във вторник ще отбележим 100-годишнината му, но това е само заради пропадналата минала 2020-та и всички събития, които бяха планирани да се случат тогава. Все пак, макар и със закъснение, русенци ще си спомнят за колоса в културата, какъвто е Георги Чендов. Влечението му към хуманитаристиката го отвежда в Софийския университет, където първо учи педагогика, а после право. Продължава да развива енциклопедичната си личност със знания по театрознание и режисура в Музикалната академия във Виена. След завръщането си в Русе работи като учител, но не след дълго застава начело на Русенската опера. Архивистът на Операта и историк Веселина Антонова разказва повече за дейността на Чендов.
"Той е човекът, който изиграва много важна роля в създаването на Русенската опера. Той е първият директор на операта. Операта се създава в много трудни години, в края на 40-те години, след 9-ти септември и всички злощастия, които сполетяват държавата ни след Втората световна война, преврата и погромите върху населението. В този период през 1947 година се възстановява Русенската оперна дружба, която е съществувала от 20-те години и с голямото желание да има Русенска опера"
Тя допълни, че важни, интелигентни хора в Русе успяват да създадат опера.
"Първата важна стъпка е на тогавашния кмет Александър Ковачев. В навечерието на 197 година, преди да излезе закона за национализацията на предприятията, той събира богатите хора в града и ги убеждава да дарят голяма сума - 1 милион лева, за да се създаде първият оркестър - оркестърът към Градския народен съвет".
Човекът, който застава начело на Операта, е Чендов. Безспорно той е с леви убеждения, но изключително умело успява да балансира между властта на комунистите и запазването на живота на част от интелигенцията - тази интелигенция, която е била състоятелна, образована и във всеки дом е имало поне един инструмент, на който се свири. Властта репресира потомците на тези хора и им забранява да продължат образованието си. Операта е мястото, където те се реализират не само професионално, но и чисто битово - да получават заплата и да оцелеят. Хобито им става професия и до края на дните си са част от оркестъра на Русенската опера. Нещо повече - в Русе пристигат деца от "неблагонадеждни" семейства, съдени от Народния съд, от цялата страна, за да станат част от Операта, за да се спасят.
"Тук се събират хора, които са нежелани от властта. Лишени са от работа, но в случая няма откъде да дойдат други кадри. Единствените музикални кадри, хорове и оркестранти са тези самодейци, които преди 9-ти септември са били част от музикалния живот на града. И в този смисъл е много важна ролята на Чендов като един човек, който е балансирал, който много ясно си е давал сметка, че трябва да ги привлече и трябва да застане зад тях, за да се случи това, което всички в Русе искат - да има Русенска опера", допълни Веселина Антонова.
Неслучайно книгата на Георги Чендов за създаването на Операта в Русе, издадена след смъртта му, се нарича "Пауново перо" - нещо много скъпо, но никой не би се отказал от него. Когато този културен институт вече има своя добре работеща административна машина, Чендов е назначен за директор на Художествената галерия. Благодарение на него, по мнението на специалистите, фондът на галерията се сдобива с най-ценните си картини.
По време на изложбата, която ще бъде открита във вторник, публиката ще види и непоказвани рисунки и шаржове на самия Чендов, изкушен от изобразителното изкуство, но пазил тази страст за себе си. Семейството на Георги Чендов ще дари и личния му архив на Държавен архив в Русе - жест, който със сигурност ще помогне за запазване на културната памет на града.
Повече можете да чуете в звуковия файл.Спонтанна импровизация върху музикална графика или строга интерпретация на записан с ноти музикален текст – това са границите, в които се движи музиката, която ще прозвучи в петото издание на фестивала „ТрансAрт“ на „Ориндж фактори“. Трите събития са на 26, 27 и 29 ноември в различни културни пространства в София: залата на Националната музикална..
Днес - 26.11, се навършват 115 години от рождението на писателя Йожен Йонеско. Той е ненадминат представител на "театъра на абсурда". "След Втората световна война живеем във все по-атеистични времена. Обществото се потапя в една хедонистична среда. Театърът на абсурда отчита това. С него се занимава и драматургията на Йожен Йонеско", разказа..
Интересът на американския писател Грегъри Магуайър към света на "Магьосникът от Оз" се появява в детските му години. Спомня си с носталгия моментите, в които е гледал, заедно със семейството си, класиката от 1939 по романа на Лиман Франк Баум. Признава, че започва да си създава свои истории в тази вселена още след финалните надписи на..
Росен Димитров е родом от Казанлък.Немска езикова гимназия завършва в Бургас, Висше военно училище в Шумен. По образование машинен инженер, по призвание - писател. Живее, твори и работи в Германия. Но широкият му дух не го оставя на мира и той задълбава в една трилогия - фентъзи: " Момичето от моите мечти", "Силата в теб", " Легендата..
В седмото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Пренасяме ви в атмосферата на международния оперен конкурс “Николай Гяуров“ в Модена в разговор с един от членовете на журито – директорката на Варненската опера Даниела Димова - Специален гост: оперната..
Гьоте институт – България е домакин на премиерата на най-новото видеопредставление на творческия колектив "Метеор" - "Вълшебната гора". Става дума за видеопредставление и пърформанс на живо тази вечер от 19 часа. Събитието обещава да ни отведе към границите на другостта чрез ритуална трансформация. "Образът на гората и планината като..
На 12 ноември се надършиха 100 години от рождението на цигуларя Петър Арнаудов - български музикант, който дълги години неотменно присъства в концертния живот на страната, същевременно един от най-известните наши цигулкови педагози. Петър Арнаудов е роден в София, син е на уважавания професор Михаил Арнаудов. Учи цигулка при Владимир Аврамов,..
" Ако приемем, че съдебната система е един камион с ябълки, в него има едно буре гнили ябълки - хора, податливи на корупция, които се ползват от..
Имаме абсурди – вторият иска лидерска среща с първия и в същото време не го признава за лидер. За какво е тогава лидерската среща? Това каза..
И шестият опит да бъде избран председател на 51-вото Народно събрание се провали. Нито един от предложените четирима кандидати не успя да събере..