2021 е особена година за италианската музикална сцена – на 27 май Италия и любителите на балетa от цял свят казаха последно “Сбогом” на една от най-голямите балерини на ХХ век – Карла Фрачи, а залите на театрите останаха празни и недостъпни за публиката, заради мерките срещу kоронавируса. Това беше причината за още по-тържественото вдигане на завесата на 10 септември, когато на сцената на Миланската Скала се изкачи операта “Италианката в Алжир” на Росини – първо заглавие от обещаващия есенен афиш на театъра.
Само преди няколко месеца – на 25 май, беше програмирана премиера единствено с излъчване в електронната мрежа. Дни по-късно Скалата отвори врати, макар частично, за младите любители на оперното изкуство, но спектаклите впоследствие бяха анулирани заради случай на коронавирус сред изпълнителите. За радост на гостите в залата, този път премиерата се състоя, макар и в полупразна зала, поради задължителната дистанция между гостите.
Имах удоволствието да присъствам на един великолепен спектакъл, умело ръководен от диригентската палка на маестро Оттавио Дантоне, 22 години след неговия дебют на Миланска сцена. Поредна висока оценка заслужиха режисурата, сценографията и костюмите на Гриша Асагароф, по историческия спектакъл на Жан Пиер Понел, с който се открива сезон 1973/1974 г. и остава в историята на Ла Скала като единствена премиера на опера-буфо на 7 декември.
Часове преди началото на премиерата Мирко Палаци бе заместен от Карло Лепоре в ролята на Мустафа, поради здравословен проблем. Завършил право в Рим и възпитаник на Консерваторията “Санта Чечилия”, италианският бас ни очарова със своя енергичен Мустафа и с прецизността в изпълнението. В ролята на Изабела бе Гел Аркез. Дипломирала в Консерваторията в Париж, известна в ролите на Церлина, Кармен, Шарлот, младият мецосопран от Франция не блесна с изпълнението си, а на фона на силния музикален състав представянето на Аркез бе по-плахо и в отделни моменти несигурно. Максим Миронов бе един великолепен и изключително елегантен Линдоро. Неслучайно именно за тази роля тенорът е носител на престижната руска награда “Златна маска”. С дебют в Ла Скала през 1996 г., високо ценен за изпълненията в опери на Росини, Роберто де Кандиа перфектно изпълни ролята на Тадео. Не сме забравили бурните аплодисменти, които Джулио Мастрототаро получи през февруари 2020 г. в Ла Скала за ролята на Джеронио в “Турчинът в Италия”. И този път италианският баритон се отличи със силно участие в ролята на Али. Висока оценка на публика и медии за сопрана от Албания Енкеледа Камани. Възпитаничка на Академията на Ла Скала, Камани въодушеви присъстващите със своята великолепна Елвира.
След участия в ансамбъла за солисти на Виенската държавна опера за сезоните 2018/2019 г. и 2019/2020 г. и перфектно изпълнена роля на Розина в “Севилският бръснар” в Болшой театър, с огромно вълнение очаквах на сцената да се изкачи българското оперно дарование Светлина Стоянова. Мецосопранът се отличи със силно сценично присъствие в ролята на Зулма. Великолепната й дикция и експресивност покориха публиката в залата, а аз изпитах истинска национална гордост за поредния български талант, който завладява италианската и световна музикална сцена!
Спектакълът завърши със заслужените аплодисменти на макар и малкото присъстващи в залата за премиерата на първото заглавие от триптиха, който Миланският театър посвещава на Росини. Оставаме в очакване на премиерите на “Севилският бръснар” на 30 септември с диригент Рикардо Шайи в нова продукция и “Турчинът в Италия” на 13 октомври, както и с надежда любителите на оперната музика и балета да се завърват в Ла Скала.
Световната премиера "Проглас към пустинята", посветена на Света Мария Египетска, ще се играе само веднъж - на 17.10 в театър "Освобождение" в София, каза за БНР либретистът и лютиер Алекс Александров . Той живее и работи в Австрия, но за премиерата ще е в България. Това е премиера на произведение, което няма аналог - единственият глас..
Отдаваме почит на проф. Дора Лазарова - пианистка и дългогодишна преподавателка в Българската държавна консерватория (днес Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ в София). На 4 октомври се навършиха 90 години от нейното рождение и тази кръгла годишнина беше отбелязана с концерт на 3 октомври в Централния военен клуб с участието на нейни..
"За малко на земята" е заглавието на новата стихосбирка на поета Валери Вергилов . Валери Чуков: Върнах се в поезията след пенсионирането си като главен редактор на Би Би Си Пред БНР поетът сподели: " Всяка моя стихосбирка неизбежно има свой собствен профил , облик, но между предишната моя стихосбирка "Природи и реалности" и тази..
Цялото интервю на Силвия Великова с Любослав Илиев, Мартин Мундров и Ян Стоянов в предаването "Преди всички" чуйте в звуковия файл.
Предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“ открива 33-я си сезон на 12-и октомври – датата, на която се навършват 90 г. от рождението на оперната легенда Лучано Павароти. В първото издание от новия сезон: 20-21 ч.: - Националният музикален театър “Стефан Македонски“ откри новия си сезон 2025/2026..
'Fahrenheit Funk' (лято) Трак #2 в албума е най-бързата и енергична композиция в целия албум. Тук вдъхновение за Радослав Славчев са още двама от най-ярките световни музиканти в наши дни: басистът Винсен Гарсия , в чиято музика изобилстват т.нар. "ghost-notes", и китаристът Кори Уонг, един от владетелите на съвременния фънк. "В това..
На 4 октомври младата и вече известна перкусионистка Виви Василева отбеляза своя пореден забележителен успех на виенска сцена. В голямата зала на престижния Концертхаус тя се изяви заедно с Младежка германска филхармония под диригентството на Станислав Кочановски. Тази оркестрова формация обединява талантливи студенти от немскоезични музикални..
След изборите в Пазарджик политическите страсти отново се нажежиха. Докато лидерите на партиите търсят формули за стабилност, хората по места казват –..
"Това правителство се задържа твърде много. То ще си отиде, защото в този си вид е безполезно. Борисов няма да даде повече власт на Пеевски"...
"Влизаме в онзи момент, в който винаги съм мразила в училище, да разсъждаваме какво иска да ни каже авторът. Добре съм се справяла, била съм отличничка..