„През летните месеци числата показват, че все още имаме 30% по-малко от трафика, от броя на пътниците за 2019 година. През първите три зимни месеца на 2021 година трафикът беше все още много малък в сравнение с 2019 та. През април тази година започнахме да се възстановяваме, което наблюдавахме и през летния период. Правим сравнениe с останалите европейски летища, които се представят малко по-зле от нас и като процент при нас данните са над средните за Европа, което добър знак. Но това не ни успокоява“, каза в специално интервю за БНР Хесус Кабайеро – изпълнителен директор на концесионера на летището „СОФ Кънект“.
Как пандемията повлия върху трафика към София?
"Кризата, както знаете е най-тежката в авиационната индустрия досега. Ние все още усещаме нейното влияние – авиокомпаниите, летищата - все още търпим негативите. Водим постоянно разговори с авиокомпаниите и те виждат потенциал за растеж и за възстановяване, колкото е възможно по-бързо на пазар България и по-специално за летище София. Това е един добър сигнал. За следващото лято авиокомпаниите имат запитвания за по-голям трафик, за повече слотове. Оптимистично настроени сме, но нека да изчакаме и видим какво ще се случи, защото Международната асоциация за въздушен транспорт IATA и Европейската асоциация за безопасност на въздухоплаването Eвроконтрол споменават в своите прогнози, че няма да можем да възстановим трафика, който имахме през 2019 година поне до 2024 - 2025 година".
Какви са очакванията ви през следващите месеци, колко пътници прогнозирате през следващата година?
"В момента анализираме прогнозите. През миналата 2020 година летище София имаше почти 3 милиона пътници за цялата година. В сравнение с останалите летища в Европа ние бяхме 15 – 20 % над средното ниво. Но тъй като първите три месеца на тази година бяха много тежки, сега се опитваме да се възстановим и да компенсираме зимния период. Може би през настоящата година ще имаме около 20 - 30% повече пътници, отколкото през миналата, но това е все още далеч от нивата през 2019-та. За следващата година се надяваме на по-добри резултати, но вие знаете че България е на последно място по ваксинация сред страните в Европейския съюз. В действителност само 20% от хората са ваксинирани. Това е проблем за авиационната индустрия и по тази причина, ако няма напредък във ваксинационната кампания и ако не се увеличи броя на ваксинираните, може би правителството ще наложи отново рестрикции. Това не работи за възстановяването на авиационния сектор. На Летище София се опитваме да дадем своя принос в тази посока. През тази седмица, например разположихме мобилен пункт за ваксинация, от който да може да се възползват както пътниците, така и на нашите служители. Важно е за страната и за здравните власти да се увеличи броя на ваксинираните".
Как пътниците дефинират целите си на пътуване, какъв е делът на туризма?
"Що се отнася до Летище София 75% от пътниците ни са от България, което означава че българите продължават да летят. Основната цел на пътуването е посещение на семейството, на роднини и приятели. Останалите 25 % се падат на туристическите и на бизнес пътуванията. Това ни помага де се представяме добре по време на кризата. В сравнение с другите наши конкуренти, смятам, че има голям потенциал да увеличим броя на пътниците, които идват с цел туризъм и бизнес пътуванията. По този въпрос работим с всички заинтересовани страни - с хотелите, с туристическите агенции. Водим разговори с Министерството на туризма, за да привлечем повече посетители от Европа и средния Изток".
Какви са плановете ви по отношение на трафика на летище София? Как може да привлечете нови авиокомпании?
"Работим усърдно с авиокомпаниите. Предвидили сме доста стимули за тях за следващата година, защото искаме да подкрепим и да помогнем на авиационния сектор. По тези причина не предвиждаме увеличение на тарифите през следващата година. Нещо повече въвеждаме големи стимули в подкрепа на авиокомпаниите. Например, ако авиокомпания открие нов презокеански маршрут, по него ще има 99% отстъпка от таксите за кацане. Също така, ако дадена авиокомпания надхвърли 70 процента от обема на полетите си, направени през 2019 година, ще има 50 % намаление от таксите за кацане. Планираме да развиваме и вътрешния трафик в страната и затова предлагаме голяма отстъпка за вътрешните полети. За превозвачите, които имат самолетни бази тук, предлагаме отстъпка в таксите за паркиране на самолети. Ако те увеличат броя на самолетите, базирани на летище София, предлагаме 30 % от таксите за паркиране. В това се изразява нашата подкрепа, за да се възстанови по-бързо трафика.
Например за следващата година ще имаме по-малко приходи от регулярната ни дейност. Разбира се няма да можем да си възстановим разходите, защото както знаете това зависи от тарифите. Но нашият дефицит в приходите ще бъде 32 милиона евро. Ние не целим бързо възстановяване, защото искаме да подкрепим и да подпомогнем авиокомпаниите. Възстановяването ще е малко по-дълго, защото Летище София е дългосрочен проект за нас.
Дали кризата от коронавирус промени инвестиционните планове за Летище София?
"Не. Кризата, породена от коронавируса, не променя нашия инвестиционен план. Предвиждаме 624 милиона евро инвестиции в летището. Ние сме тук за да развиваме и да инвестираме в него, да увеличим целия му капацитет, да привличаме повече авиокомпании.
Така, че ще продължим с инвестиционния си план. Работим за подобряване на престоя и преживяването на пътниците на територията на летището – от пристигането им, местата за паркиране, регистрацията за полет. Ще увеличим капацитета на пунктовете за проверка на сигурността и гишетата за регистрация. През следващата година изцяло ще обновим безмитните магазини на Терминал 2, които следват най-добрите летищни практики в Европа. Започнали сме промяна на зоната след граничен контрол, където вече има нова, модерна и удобна мебелировка. През следващата година ще инвестираме в различни проекти на Терминал 2 – нов ръкав за отвеждане на пътниците към самолета, както и изграждане на нови полетни изходи. Смисълът на всички тези подобрения е по-добро усещане за пътниците. Летището е вратата към страната и тук пътниците добиват първата си представа за нея, както и последната, когато си заминават. Така, че ние напълно осъзнаваме тази отговорност. Заедно с авиокомпаниите и с всички заинтересовани страни се стремим да увеличим възможностите за пътуване и броя на пътниците, което ще допринесе за развитието на авиационния сектор".
Как виждате изпълнението на концесионния договор?
"Напълно се придържаме към концесионния договор, подписан с правителството и всички страни по него. Придържаме се към сроковете и за нас това е много важно.
В момента основният ни приоритет е свързан със сигурността, така че възнамеряваме да инвестираме в нея, за да изпълним всички регулации, както и най-минималните изисквания, записани в концесионния договор. Това определям като приоритет".
Ще има ли нови авиокомпании, нови линии?
"Ще има нови линии още през този зимен сезон. През следващата седмица ще обявим новото зимно разписание. През лятото започва директен полет до Абу Даби с ниско тарифна авиокомпания, ще има директен полет и от София до Доха. При разговорите ни с авиокомпаниите има доста запитвания за полети през летния сезон. Тези очаквания се основават и на стимулите, които ще дадем на авиокомпаниите, очаквам да засилим интереса им да открият нови линиии да възстановят трафика си колкото е възможно по-скоро".
Как ще спечелите на своя страна пътниците?
"Опитът, преживяването на пътниците по време на престоя на летището за нас е много важен. Както вече казах Летище София е летището на столицата. Така, че трябва да подобрим представата за него. За да се случи това ние мислим за всяка стъпка, която пътникът извървява, стъпвайки на летището. Започваме от местата за паркиране на паркинга, където ще направим подобрения, ще обновим парка в близост до Летището. Ще направим подобрения на терминалите, в търговската зона. Намерението ни е да го направим уникално, преминаването през летището трябва да се превърне в неповторимо преживяване. Работим и с Министерството на туризма, за да изградим положителна представа за страната, така че когато пътникът пристигне на летището, да придобие представа какво страната може да му предложи. И това преживяване започва от момента на кацането, през граничния контрол взимането на багажа и всичко останало". Това каза Хесус Кабайеро – изпълнителен директор на концесионера на летище София „СОФ Кънект“ пред БНР.
Новото зимно разписание на Летище София ще бъде обявено през следващата седмица.
Още по темата в звуковия файл.
Студенти и млади лекари от инициативата "Бъдеще в България" ще представят предложения за промени в правилата за специализациите в здравеопазването у нас. Техни представители ще участват в първото заседание на работната група към здравното министерство, която беше сформирана миналата седмица с цел изготвяне на промени в Наредбата за..
Днес се открива официално 47-ата сесия на Комитета за световно наследство на ЮНЕСКО. Тя ще се проведе в централата на организацията в Париж, но с домакин България. Сесията ще продължи до 16 юли. В българската делегация са министрите на културата, на туризма и на околната среда. Страната ни трябваше да е домакин в София, но се отказа и това..
С държавата Пеевски прави същото, което направи с ДПС на Доган . Г-н Пеевски владее доста институции и лостове за влияние, които не са публични. Стъпка по стъпка се завладяват основни институции и регулаторни органи. Силата на Пеевски се крепи върху неща, които не са видими публично, затова е много възможно да го митологизираме . Това..
Свалянето на приложения на мобилните телефони е често разпространена практика, когато става въпрос за отстъпки в различни търговски вериги. В този случай няма начин магазините да не знаят всичко за нас, а личните си данни даваме съвсем доброволно . Те прилежно се съхраняват за нашите гастрономически предпочитания. Но ако самият ти се сетиш..
От ГДБОП предупредиха за бум на крадени профили в социалните мрежи с цел финансови измами . Хакерите постоянно се адаптират към техническата среда, променят начините, чрез които атакуват чатовете в социалните мрежи, в които хората прекарват голяма част от ежедневието си. В момента се наблюдава атака на профили, като се пише на контактите, че..
Евтиният самолетен билет е примамка , предупреди пред БНР Богомил Николов – изпълнителен директор на Асоциация "Активни потребители". Идеята на нискотарифните авиокомпании е да ви предложат атрактивна цена , посочи той и обясни обаче какво следва: " В последствие се оказва, че се начисляват различни допълнителни такси. А ако багажът ви е..
Украйна има интерес Балканите да бъдат съпричастни с нея, но и да разберат по-добре обстановката, в която се намират в момента. Това коментира пред БНР анализаторът Александър Малинов след форума "Одеса 2025". "Форумът беше първа стъпка от страна на украинското ръководство да се опита да накара балканските държави да разберат собствения си..
"Мотивите на вота на недоверие са несправяне на изпълнителната власт с огромния екологичен проблем и по-точно екологичната катастрофа , която вече се..
В Пернишка област вече има пусната подписка за подкрепа на обособяване на Пернишка митрополия. "Не говорим за мотиви, а за искане от миряните на..
Проектозаконът за хранителната верига, пуснат за обществено обсъждане, е удар към малкия производител, удар срещу българското, защото прави вносът..